12. Om Norsk Helsenett

Som leverandør til kunder som er tilknytte Norsk helsenett (NHN), er det mulig for deg å benytte tjenester som tilbys av NHN – eller å knytte deg til NHN selv. 

«Norsk Helsenett SF skal sørge for at det foreligger en hensiktsmessig og sikker infrastruktur for effektiv samhandling mellom alle deler av helse- og omsorgstjenestene, og bidra til forenkling, effektivisering og kvalitetssikring av elektroniske tjenester til beste for pasienter og befolkningen for øvrig».

«Foretaket skal sørge for nødvendig samordning av infrastrukturtjenestene i helsesektoren og understøtte god kommunikasjon mellom aktørene i helsetjenesten.»

  • Helsenettet driftes og forvaltes av NHN. Helsenettet er et medlemsnettverk og et verdinettverk for samhandling i helsesektoren. Her kan sykehus, apotek, fastleger og andre som yter helsetjenester kommunisere og utveksle helseopplysninger på en trygg og lovlig måte. Helsenettet ivaretar sikkerheten slik at næringslivet kan tilby sin teknologi/sine tjenester til helsesektoren.
  • Nasjonale e-helseløsninger som driftes og forvaltes av NHN er: Helsenorge, E-resept, Kjernejournal.
  • Mange ulike registrere og samhandlingstjenester driftes og forvaltes av NHN.

NHN ønsker å være et informasjons- og samhandlingsnav i helse- og omsorgstjenesten, med ansvar for et verdinettverk som skal gjøre det enkelt for medlemmene å komme i gang med NHNs helsepersonelltjenester og strategi, slik at aktørene/leverandørene lettere skal kunne tilby sine tjenester og skape innovasjon på NHNs plattform.

NHN skal legge til rette for at medlemmene av Helsenettet skal få tilgang til nyttige og relevante tjenester. Noen tjenester leverer NHN selv, andre av av leverandørene. Det er leverandørene som først og fremst skaper merverdi i Helsenettet. Derfor tilrettelegger NHN for en godkjenning av leverandører, slik at de kan få tilby sine tjenester til sektoren. Leverandøren blir da også medlem i Helsenettet. Leverandører som er medlemmer i Helsenettet  er forpliktet til å følge kravene i Normen gjennom tredjepartsavtalen og medlemsvilkårene.

Godkjenning av virksomheten- leverandøren, tilgang og oppkobling til Helsenettet og de ulike nasjonale e-helseløsningene gjøres for å:

  • ikke påføre eksisterende virksomheter i Helsenettet økt risiko ved å koble til nye virksomheter og tjenester.
  • verifisere at leverandør har dokumentert at tjenestene og løsningene blir levert og produsert i et miljø som lever opp til sektorens krav.

NHN har krav og retningslinjer ved godkjenning: Godkjenning av deg som leverandør (nhn.no)

NHN forventer at leverandøren integrerer og tilrettelegger for de nasjonale e-helseløsningene og tjenestene

FJENERNSUPPORT – fjernaksess i Helsenettet

Norsk Helsenett tilbyr NHN fjernhjelp i Helsenettet. Denne løsningen krever at man er godkjent leverandør hos NHN, men har ikke krav om helsenett-tilknytning

Tjenesten for fjernhjelp er en gratis medlemstjeneste. Den medfører altså ingen ekstra kostnader for hverken sluttkunden eller godkjente leverandører av fjernhjelp i Helsenettet.

Fjernhjelp gir leverandører tilgang til maskiner i Helsenettet, slik at de kan utføre support og driftsoppgaver uten å være fysisk til stede hos kunden.

Med fjernhjelp kan leverandører i Helsenettet bistå sine kunder på en sikker og effektiv måte med brukerstøtte og/eller vedlikehold. Dermed kan den enkelte virksomhet bruke mindre tid på problemløsing, reisevirksomhet og veiledning.

Fjernhjelp – Norsk helsenett (nhn.no)


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 08. juni 2023