Gå til hovedinnhold
ForsidenPsykiske lidelser – barn og ungeAvslutning og videre oppfølging

Avsluttende samtale

Evaluer behandlingen sammen med pasienten og/eller foreldre i avsluttende samtale. Inviter pasienten og/eller foreldre til å beskrive sine erfaringer og si sin mening om behandlingen og hvordan de har opplevd tilbudet. Bruk i tillegg standardisert verktøy hvor pasienten og/eller foreldre kan gi tilbakemelding om tilfredshet med behandlingen og om den har vært virksom. 

  • Gjennomgå kriseplan dersom det er opprettet. 
  • Gjennomgå plan og ansvar for videre tiltak, inkludert plan for ivaretakelse av somatisk helse ved behov. 
  • Informer om aktuelle avtaler, henvisninger og søknader og gi kontaktinformasjon til de aktuelle tjenestestedene. 
  • Gjennomgå oppdatert legemiddelliste og gi viktig informasjon samt opplæring i ny legemiddelbehandling om det er aktuelt. 
  • Gi kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner (se oversikt på helsenorge.no) til pasienten og eventuelt pårørende dersom de ønsker det. 
  • Avslutt det nasjonale pasientforløpet og send epikrise til fastlegen og henviseren. 

Siste faglige endring: 28. oktober 2024 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. oktober 2024, lest 24. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/psykiske-lidelser-barn-og-unge/avslutning-og-videre-oppfolging/avsluttende-samtale

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: