Utredninger, prosjekter og piloter
Som en del av arbeidet med å utvikle fastlegeordningen og legevakttjenesten koordinerer Helsedirektoratet arbeidet med planlegging, gjennomføring og oppfølging av flere utredninger, prosjekter og piloter – blant annet digital hjemmeoppfølging, primærhelseteam (2018– 2024) og flere beskrevet nærmere under.
Kommunal nettlege – utprøving
Helsedirektoratet har fått i oppdrag å gjennomføre en utprøving av en kommunal digital allmennlegetjeneste – en kommunal nettlege.
Målet er at tjenesten skal være et godt supplement til dagens fastlegeordning og legevakt. Forsøkskommunene skal tilby videokonsultasjon til innbyggere som av ulike grunner ikke får time hos sin fastlege innen ønsket tid. Innbyggerne vil dermed få raskere tilgang til helsehjelp for tilstander og problemstillinger som egner seg for digital oppfølging.
Utprøvingen skal gi verdifull erfaring med hvordan en slik digital løsning fungerer i praksis. For å sikre læring og videreutvikling, er det viktig med evaluering underveis. Dette vil gi innsikt i hvordan tjenesten brukes og hvilken nytte den har for både innbyggerne og helsepersonell.
Kristiansand, Arendal og syv samarbeidskommuner (Grimstad, Froland, Tvedestrand, Åmli, Gjerstad, Vegårshei og Risør) har startet opp utprøving i 2025. I 2026 starter Oslo kommune opp.
Innbyggerne får tilgang til Kommunal nettlege via Helsenorge.
Digital triageringsløsning for fastleger
Helsedirektoratet og Norsk Helsenett har i samarbeid med et utvalg fastleger utviklet en digital kartleggingsløsning på Helsenorge.no. I løsningen må pasienter fylle ut et kartleggingsskjema om pasientens problemstilling og symptomer. Skjemaet sendes til legekontoret og gir legen mer informasjon i forkant av konsultasjonen.
Utprøvingen av kartleggingsløsningen har gitt verdifulle erfaringer, men også synliggjort utfordringer, blant annet mangelfull integrasjon med EPJ-systemene til legekontorene.
Det er planlagt fra mars 2025 å tilgjengeliggjøre den nye kartleggingsløsning på Helsenorge.no for alle fastlegekontor.
Løsningen vil være rettet mot e-konsultasjoner, men vil etter hvert også kunne virke forberedende før timebestilling eller timeforespørsel, hvis EPJ-leverandørene utvikler sitt EPJ-system.
Evaluering av pilot for utprøving av triageringsverktøy på fastlegekontoret (menon.no, PDF).
Evaluering av digital triageringsløsning (osloeconomics.no).
Digitale samhandlingsløsninger
Helse- og omsorgssektoren må i årene fremover levere tjenester av høy kvalitet og til flere innbyggere enn i dag. Utnyttelse av mulighetene digitale løsninger kan gi til nytte for innbyggere, pasienter og helsepersonell, er sentralt i tjenesteutviklingen.
Helsedirektoratet koordinerer også flere digitaliseringsprosjekter som forventes å ha betydelig effekt for fastlegeordningen, legevakt og andre allmennlegetjenester.
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste skal redusere risiko for feil behandling med legemidler, og styrke pasientsikkerheten. Tiltaket skal sikre at en felles og oppdatert liste over legemidlene pasienten bruker er tilgjengelig for behandlere i sykehus og primærhelsetjenesten.
Digital førerrettsforvaltning
Digital førerrettsforvaltning er et prosjekt som skal digitalisere dialogen mellom lege og vegmyndigheten, slik at innbyggere ikke trenger å møte fysisk på trafikkstasjonen.
Pasientens journaldokumenter
Pasientens journaldokumenter (nhn.no) er en nasjonal tjeneste som via pasientens kjernejournal vil gi helsepersonell tilgang til sentrale journaldokumenter, som for eksempel epikriser og sammenfatninger. Tjenesten er under utprøving med helseforetak i Sør-Øst, Vest og Nord som kilder, med gode erfaringer. Forberedelser til innføring pågår.
Digitalt helsekort for gravide
Digitalt helsekort for gravide (nhn.no) er en samhandlingstjeneste for et digitalt helsekort for gravide. Norsk helsenett og Helsedirektoratet har fått i oppdrag å forberede en begrenset utprøving, i første omgang med samme innhold som dagens papirversjon.
EPJ-løftet
EPJ-løftet er et samarbeid mellom Helsedirektoratet og Legeforeningen for å bedre kvaliteten og funksjonalitet i de elektroniske pasientjournalene fastleger bruker. Fokus er pasientsikkerhet, bedre samhandling og informasjonsdeling, og å understøtte mer effektiv tidsbruk/ressursbruk.
Forbedret informasjonsutveksling
Forbedret informasjonsutveksling mellom NAV og helse- og omsorgstjenesten. Dette arbeidet er et samarbeid mellom Helsedirektoratet, Arbeids- og velferdsdirektoratet og aktørene i sektor der målet er å forenkle og forbedre informasjonsutveksling mellom helsepersonell og NAV. Målet er å redusere arbeidsbyrde og skape bedre dialog for å understøtte arbeidsdeltaking og forebygge frafall fra arbeidslivet.
Fastleger utveksler og rapporterer informasjon gjennom ulike portaler som krever individuell pålogging og ofte manuell registrering av aktuelle opplysninger. Det antas at forbedret arbeidsflyt vil kunne gi tidsbesparelser for fastlegen. Det er også et mål å forbedre kvaliteten på data som blir rapportert som grunnlag for kvalitetsarbeid og planlegging i helsetjenesten. Rapport om forbedret informasjonsutveksling mellom helsepersonell og myndigheter (kudos.dfo.no).
DigiUng
DigiUng (digiung.no) utvikler og samler offentlige tjenester og informasjon til ungdom på et sted. Ung.no (ung.no) er kommunikasjonskanalen.