Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på individnivå for barn, unge og voksne

Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet bør i dialog med bruker og pårørende, avklare forventninger, muligheter og ønsker knyttet til pårørendeinvolvering og samarbeid

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Pårørende har ofte kunnskap som er viktig for utforming av tjenestetilbud og oppfølgning av bruker, og ansatte bør sørge for at informasjon fra pårørende blir ivaretatt. Ansatte i rus- og psykisk helsetjenestene bør utforske muligheten for pårørendeinvolvering og kartlegge brukers pårørende og nettverk.

Ansatte bør tilrettelegge for trygge rammer og tillitsfulle relasjoner i arbeidet med pårørendeinvolvering. Ansatte bør bidra til et konstruktivt samarbeid mellom bruker, pårørende og tjenestene hvor forventninger til involveringen avklares.

Brukers samtykke til pårørendeinvolvering bør konkretisere hva bruker ønsker å dele av informasjon med den enkelte pårørende. Uavhengig av samtykke bør pårørende som tar kontakt med tjenesten gis anledning til å gi informasjon som kan være relevant for tjenestene.

Pårørendeinvolvering bør være en integrert del av oppfølgningen av pasient/bruker, og det bør gjennomføres regelmessige samtaler med pasient/bruker hvor pårørendeinvolvering tas opp.

Ansatte bør kartlegge hva pårørende ønsker å bidra med, hvordan involveringen bør skje og avklare behov for støtte til pårørende. Ansatte bør kartlegge om det er barn og unge som har påtatt seg omsorgsoppgaver i familien. Tidlig identifisering av barn og unge som pårørende har betydning for å gi familien en oppfølging som ivaretar barne- og familiefokuset i behandlingen og anerkjenner barnet og ungdommen som en ressurs.

For pårørendes egne behov – se pårørendeveileder.

Ansatte bør være særlig oppmerksom på pårørende som står i krevende akutte situasjoner eller kriser, herunder også om det er barn og unge som er i en pårørendesituasjon. Hvis relasjonen mellom pasient og den pårørende er utfordrende, bør ansatte tilby å bistå i dialogen.

Helsedirektoratets veileder om informasjon, samtale og dialog med pårørende beskriver kommuner og helseforetak sine plikter til pårørende. Pårørende kjenner brukeren godt, og har erfaring med hva som kan bidra til å hjelpe.

Som en del av det å ta et helhetlig perspektiv i rus- og psykisk helsetjenester, kartlegger ansatte hvem som utgjør nettverket rundt pasienten eller brukeren. Det innebærer å identifisere pårørende, være lyttende og vurdere hvilke personer som, i samråd med pasient/bruker, kan få informasjon om pasientens tilstand og behandling. Vær oppmerksom på familiære forhold og eventuelle utfordringer knyttet til dem.

Utforsk ytterligere for å identifisere potensielle pårørende, spesielt når det er snakk om brudd i familieforhold eller andre komplekse situasjoner. Dette kan bidra til at pasienten/brukeren får den støtten de trenger.

Pårørendeinvolveringen tilrettelegges slik at det tas hensyn til pårørendes hverdag og behov. Dette kan innebære å tilby fleksible kommunikasjonsmuligheter, som for eksempel samtaler utenfor vanlige arbeidstider eller bruk av digitale verktøy for å lette kommunikasjonen.

Informasjon fra pårørende innhentes etter en strukturert og tillitsbasert tilnærming. Etabler rutiner for hvordan informasjon samles inn og deles med pårørende, samtidig som man respekterer pasientens personvern og autonomi. Åpen kommunikasjon og dialog mellom helsepersonell og pårørende kan være viktig for å sikre at pasienten får god omsorg og støtte.

Bruker bestemmer hvilke opplysninger som kan deles

I rus- og psykisk helsetjenester er det viktig å ivareta hensynet til pasientens autonomi og personvern samtidig som man ivaretar brukers ønske og  behov for å inkludere  pårørende. Samtykkeerklæring som tydelig beskriver hva bruker vil dele av informasjon med pårørende kan bidra til en god balanse mellom brukers rett til vern mot spredning av opplysninger og brukers ønske om å dele opplysninger for å kunne motta støtte fra pårørende. Se Nasjonal pårørendeveileder punkt 3.4 om pasientens samtykke og konsekvenser for involvering av pårørende.

Å avgi individuelt samtykke medfører at pasient/bruker får muligheten til gi klart uttrykk for hvilken informasjon som kan deles med pårørende, og i hvilket omfang. Dette betyr at pasienten har kontroll over opplysninger om personlige forhold, samtidig som det gis mulighet til å inkludere støttende personer i behandlingsprosessen.

Prosessen bør starte med en grundig dialog mellom pasienten og helsepersonell. Pasienten blir informert om betydningen av å involvere pårørende i behandling og oppfølgning, samtidig som det understrekes at det er brukers rett å bestemme hvilken informasjon som deles.

Pasienten kan gi samtykke til å dele bestemte typer informasjon med spesifikke pårørende eller omsorgspersoner. Det kan for eksempel omfatte informasjon om behandlingsplaner, medisinering, eller generell tilstand. Pasienten kan også angi preferanser for hvordan informasjonen skal deles, for eksempel gjennom samtaler med helsepersonell eller ved å gi tillatelse til å sende rapporter eller oppdateringer via sikre digitale kanaler.

Dialogen om samtykke tas opp flere ganger gjennom behandlings- og oppfølgningsforløpet for å ta hensyn til eventuelle endringer i brukers ønsker eller behov.

Kompetansebehov hos ansatte

Nødvendig kompetanse på involvering og støtte til pårørende er en forutsetning for god pårørendemedvirkning.

Opplæringen til ansatte i psykisk helse og rustjenester kan inkludere:

  • pårørendes rettigheter og roller og helsetjenestens plikter overfor pårørende
  • familiefokus i behandling; hva fremmer et godt samarbeid med familien som helhet
  • omfang av og innhold i uformell innsats fra pårørende i Norge i dag
  • kommunikasjon og samarbeid med pårørende i ulike situasjoner/faser
  • vanlige belastninger og behov hos pårørende i ulike faser og ved ulike tilstander
  • støttetiltak
  • faglige, etiske og juridiske dilemmaer som kan oppstå i møte med pårørende
  • særskilt om barn som pårørende og kommunikasjon med barn
  • pasient, bruker- og pårørendeorganisasjoner og selvhjelpsgrupper

Kompetansehevingen kan skje på ulike måter, som for eksempel ved kurs, e-læring, internundervisning, regelmessig veiledning og liknende. Behov for kompetanseheving kartlegges regelmessig. Nøkkelpersonell på det enkelte tjenestested kan med fordel ha dybdekunnskap om pårørendeinvolvering og bidra til nødvendig kompetanseheving hos kollegaer. Se pårørendeveileder kap. 2.2.

Barn og unge som har pårørendeoppgaver

En del barn og unge tar omsorgsoppgaver i familien og er involvert i familiens, spesielt foreldrenes, helseutfordringer. Det er viktig at dette kartlegges. Tidlig identifisering av barn og unge som pårørende har betydning for å gi familien en oppfølging som ivaretar barne- og familiefokuset i behandlingen og anerkjenner barnet og ungdommen som en ressurs. I møte med barn og unge som pårørende er det viktig at barn og unge får den støtten og informasjonen de trenger for å forstå situasjonen.

Barnet skal ivaretas etter reglene i helsepersonelloven § 10 a som regulerer helsepersonells plikt til å ivareta mindreårige barn som pårørende tråd med helsepersonellets plikt til å ivareta barns behov.

Kartlegg om barnet ønsker å være involvert i mor/fars helsetilstand og hvordan barnet ønsker dette skal skje. Helsepersonell tilrettelegger for at denne involveringen skjer i et familieperspektiv hvor barnets beste blir ivaretatt. Barn og unge involveres i samtaler om deres egen og familiens situasjon. Dette inkluderer å lytte til deres perspektiv, styrke deres selvbilde og forståelse av familiens utfordringer og løsninger.

Barn og ungdom har behov for treffsteder hvor de kan møte andre i lignende situasjoner, for å finne fellesskap, støtte og forståelse gjennom delt erfaring. Gjennom disse tiltakene kan barn og unge som er pårørende føle seg sett, hørt og støttet i sin egen unike situasjon. Bruker- og pårørendeorganisasjoner i rus- og psykisk helsefeltet har aktiviteter og tilbud, og det finnes en oversikt over tilbud på nett og telefon på ung.no.

Når familier opplever vanskelige situasjoner, er det viktig at ansatte tilbyr en felles samtale og avklarer hva de trenger og eventuelt kartlegger hvordan de har håndtert utfordringer tidligere: Se pårørendeveileder kap. 5.3.

Pårørendeavtaler og pårørendes egne behov

Ansatte i rus- og psykisk helsetjenestene legger til rette for dialog om pårørendes behov for medvirkning, informasjon, ivaretagelse og forutsigbare tjenester. Det kan være hensiktsmessig at ansatte i tjenestene tar initiativ til samarbeid med pårørende og avdekker individuelle behov for støtte og oppfølging.

Pårørendeavtaler kan bidra til at pårørende opplever bedre ivaretagelse av rettigheter, og kan bidra til:

  • dialog, informasjon og samarbeid mellom pårørende og rus- og psykisk helsetjenesten
  • rolle- og forventningsavklaring mellom pårørende og rus- og psykisk helsetjenesten
  • imøtekommelse av pårørendes egne behov 

Se pårørendeveileder kap 4.1 for mer informasjon om dialog med pårørende.

Nærmeste pårørende

Det kan være hensiktsmessig å skille på hvilken rolle den enkelte pårørende har når det er flere enn en person som er pårørende. Nærmeste pårørende har rett til å motta informasjon, klage på vedtak ol. Bruker bestemmer hvem som skal være nærmeste pårørende. Som regel vil det være én person, men bruker kan utpeke flere om det er ønskelig. Den som bruker oppgir som nærmeste pårørende, har ikke plikt til å påta seg oppgaven.

Noen pårørende kan ha vansker med å finne, vurdere og nyttiggjøre seg informasjon om hjelpetilbud, rettigheter og tjenester. Ulikhet knyttet til digital kompetanse, sosial ulikhet og språklige og kulturelle forskjeller er viktig å hensynta. Mange har også behov for hjelp og bistand til å finne frem i hjelpeapparatet.

Mange pårørende og familier står i belastninger over tid, og akutte kriser som påvirker hverdagen negativt i betydelig grad kan forekomme hyppig. Det å spørre om pårørendes egne behov for hjelp og støtte er viktig, se Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. 

Se også Pårørendes rettigheter (helsenorge.no).

Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk og i forskning.

Pasient- og brukerrettighetsloven § 1-3 første ledd bokstav b (lovdata.no) sier at den nærmeste pårørende er den brukeren selv peker ut. Dette kan være person(er) med familiær tilknytning, men det kan også være person(er) utenfor familien.

Forskning viser at hverdagslivet til familiemedlemmene til personer med rus- og/eller psykiske lidelser kan være krevende og belastende. De pårørende kan oppleve store påkjenninger og har ofte dårligere helse enn befolkningen ellers (Skundberg-Kletthagen et al., 2020; Skundberg Kletthagen, 2015; Weimand, 2012). Rus- og psykisk helsetjenestene har et betydelig potensial i å forbedre tilbudet til pårørende for ulike grupper (Ose et al., 2021). Forskningsprosjektet «Bedre Pårørendesamarbeid» viser i sine publikasjoner frem hvordan psykoedukativt familiesamarbeid er en godt dokumentert behandlingsmetode, som kan gi bedre helse og livskvalitet for brukere og pårørende, gi økt kvalitet og effektivitet i tjenestene og gi pårørende nødvendig støtte og veiledning (Hestmark et al., 2023, Hansson et al, 2023, Hem et al 2023). Riksrevisjonen trekker også frem behovet for å styrke og pårørende involvering på alle nivå i tjenestene (2021).

Pårørendeundersøkelsen for 2022 viser at unge pårørende, i likhet med voksne pårørende, ønsker å være involverte og få bruke egne ressurser overfor den som er syk, og bli sett og få anerkjennelse for dette (Opinion, 2022). Både pårørendeundersøkelsen og Statistisk sentralbyrå sin levekårsundersøkelse om helse i 2015 viser at fellesskap og arenaer der man treffer andre med samme erfaringer, er verdifullt for mange unge pårørende og kan styrke medvirkning i praksis (Opinion, 2022; Isungset et al., 2017). En av fem unge pårørende som deltok i Pårørendeundersøkelsen, ønsker seg mer informasjon om det å være pårørende. Det å være involvert, å bli regnet med, og å få informasjon er svært viktig for unge pårørende (Opinion, 2022).

I forbindelse med innsiktsarbeidet gjennomført i utviklingen av dette faglige rådet har tilbakemeldinger fra bruker- og pårørendeorganisasjoner, praksisfeltet, kompetansemiljø, forskere og andre deltakere særlig trukket frem to utfordringsområder når det gjelder pårørendeinvolvering. Dette gjelder manglende kommunikasjon og forventningsavklaringer. Kunnskapen som pårørende sitter med, er lite etterspurt av tjenestene ifølge tilbakemeldinger. Pårørendes rolle som ressurspersoner for både bruker og tjeneste må styrkes. Det ble også løftet frem at når tjenestene klarer å samarbeide på tvers, lykkes man bedre med pårørendeinvolveringen. Mange var også opptatt av pårørendes egne behov for hjelp og støtte i pårørenderollen. Flere vektla også betydningen av å være i forløp preget av helhetstenkning og forutsigbarhet for bruker og pårørende.

Pårørende har i utgangspunktet bare rett til medvirkning og informasjon ved helsehjelp når bruker samtykker til dette. Dersom pasienten mangler samtykkekompetanse, har nærmeste pårørende lovfestede rettigheter til informasjon og medvirkning, jf. pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no) §§ 3-1 og 3-3.

Nasjonal pårørendeundersøkelse (2021/2022) viser at pårørende ønsker bedre pårørendemedvirkning, informasjon, ivaretagelse og mer forutsigbare tjenester. Over halvparten av alle pårørende opplever i at tjenesten ikke forstår deres behov og har et udekket behov for støtte og oppfølging (Opinion, 2022).

Den identifiserte forskningen i arbeidet med dette rådet tydeliggjør et behov for mer samarbeid og støtte, både innenfor psykisk helse, rus, barnevern og eldreomsorg, mellom fagansatte og pårørende (Anker-Hansen et al., 2019; Biong et al., 2015; Borg et al., 2012; Klevan et al., 2013; Saelör et al., 2017; Weimand et al., 2020; Ødegård et al., 2015). Mye av forskningen om samarbeid med pårørende i en nordisk kontekst, omhandler erfaringer fra tjenesteperspektiv (Engqvist et al., 2013; Gullbra et al., 2016; Hjarthag et al., 2017; Kalsås et al., 2020; Moen et al., 2021a; Moen et al., 2021b; Saus et al., 2017; Skundberg-Kletthagen et al., 2020; Sunde et al., 2021).

Forskningen beskriver i stor grad hvordan de ansatte opplever samarbeidet med pårørende, og det er et behov for mer kunnskap som inkluderer de pårørendes perspektiver. Dette gjelder pårørende i alle aldersgrupper.

Anker-Hansen, C., Skovdahl, K., McCormack, B., & Tonnessen, S. (2019). Invisible cornerstones. A hermeneutic study of the experience of care partners of older people with mental health problems in home care services. International Journal of Older People Nursing, 14(1), e12214.

Biong, S., Sveipe, E. J., & Ravndal, E. (2015). Alt verker og alt har satt seg fast»: Om pårørendes erfaringer med overdosedødsfall. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (4), 278-287.

Borg, M., Haugård, E., & Karlsson, B. (2012). "Uten oss går det ikke" - pårörendes erfaringer med psykisk krise. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 8(2), 16-29.

Engqvist, I., & Nilsson, K. (2013). Involving the family in the care and treatment of women with postpartum psychosis: Swedish psychiatrists' experiences. Psychiatry Journal Print, 2013, 897084.

Gullbra, F., Smith-Sivertsen, T., Graungaard, A. H., Rortveit, G., & Hafting, M. (2016). How can the general practitioner support adolescent children of ill or substance-abusing parents? A qualitative study among adolescents. Scandinavian Journal of Primary Health Care, 34(4), 360-367.

Hansson, K. M., Romoren, M., Hestmark, L., Heiervang, K. S., Weimand, B., Norheim, I., & Pedersen, R. (2023). "The most important thing is that those closest to you, understand you": a nested qualitative study of persons with psychotic disorders' experiences with family involvement. Front Psychiatry, 14, 1138394.

Hem, M. H., Molewijk, B., Weimand, B., & Pedersen, R. (2022). Patients with severe mental illness and the ethical challenges related to confidentiality during family involvement: A scoping review. Front Public Health, 10, 960815.

Hestmark, L., Romoren, M., Hansson, K. M., Heiervang, K. S., & Pedersen, R. (2023). Clinicians' perceptions of family involvement in the treatment of persons with psychotic disorders: a nested qualitative study. Front Psychiatry, 14, 1175557.

Hjarthag, F., Persson, K., Ingvarsdotter, K., & Ostman, M. (2017). Professional views of supporting relatives of mental health clients with severe mental illness. International Journal of Social Psychiatry, 63(1), 63-69.

Isungset, M. A., Lunde, E. S. (2017). Levekårsundersøkelsen om helse 2015 (Notater 2017/9). Oslo-Kongsvinger: Hentet fra https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/293634?_ts=159f922c2d0

Kalsås, Ø. R., Selbekk, A. S., & Ness, O. (2020). Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusbehandling. Nordisk alkohol- & narkotikatidskrift : NAT, 37(3), 243-261.

Klevan, T., Viksmo, M. S., & Borg, M. (2013). "Å være forelder står over alt annet" - om foreldrerollen i en psykisk krise. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 10(3), 199-208.

Moen, O. L., Skundberg-Kletthagen, H., Lundquist, L. O., Gonzalez, M. T., & Schroder, A. (2021). The Relationships between Health Professionals' Perceived Quality of Care, Family Involvement and Sense of Coherence in Community Mental Health Services. Issues in Mental Health Nursing, 42(6), 581-590.

Moen, O. L., Aass, L. K., Schroder, A., & Skundberg-Kletthagen, H. (2021). Young adults suffering from mental illness: Evaluation of the family-centred support conversation intervention from the perspective of mental healthcare professionals. Journal of Clinical Nursing, 30(19-20), 2886-2896.

Opinion (2022). Nasjonal pårørendeundersøkelse Oslo: Helesdirektoratet. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/nasjonal-parorendeundersokelse-2021-2022/Nasjonal%20p%C3%A5r%C3%B8rendeunders%C3%B8kelse%202021-2022.pdf/_/attachment/inline/c5685675-dee2-4406-b88b-1514158d767c:a2b63672e5e9a7af37d95aae93d0ca5b271c6d26/Nasjonal%20p%C3%A5r%C3%B8rendeunders%C3%B8kelse%202021-2022.pdf

Ose, S. O., Kaspersen, S. L. (2021). Kommunalt psykisk helse-og rusarbeid 2021: Årsverk, kompetanse og innhold i tjenestene Trondheim: SINTEF. Hentet fra https://hdl.handle.net/11250/3048056

Riksrevisjonen (2021). Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjeenster Oslo, Norge: Riksrevisjonen.

Saelör, K. T., & Biong, S. (2017). «Å få lyset til å fortsette å brenne»: En fenomenologisk studie av håp hos pårörende i psykisk helsevern. Scandinavian Psychologist, 4(e3), 1-19.

Saus, M., Jenssen, T., & Strandbu, A. (2017). Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd. Tidsskriftet Norges barnevern, 94(1), 54-70.

Skundberg Kletthagen, H.. (2015). Everyday life of relatives of persons suffering from severe depression: Experiences of health, burden, sense of coherence and encounters with psychiatric specialist health services (PhD). Karlstads universitet,

Skundberg-Kletthagen, H., Gonzalez, M. T., Schroder, A., & Moen, O. L. (2020). Mental Health Professionals' Experiences with Applying a Family-Centred Care Focus in Their Clinical Work. Issues in Mental Health Nursing, 41(9), 815-823.

Sunde, O. S., Vatne, S., & Ytrehus, S. (2021). Professionals' understanding of their responsibilities in the collaboration with family caregivers of older persons with mental health problems in Norway. Health & Social Care in the Community, 29, 29.

Weimand, B. M.. (2012). Experiences and Nursing Support of Relatives of Persons with Severe Mental Illness: Deres erfaringer og støtte fra sykepleiere

Weimand, B. M., Birkeland, B., Ruud, T., & Hoie, M. M. (2020). "It's like being stuck on an unsafe and unpredictable rollercoaster": Experiencing substance use problems in a partner. Nordisk Alkohol- & Narkotikatidskrift, 37(3), 227-242.

Ødegård, A., Lohne, M., & Willumsen, E. (2015). Utilsiktet flytting fra fosterhjem - En kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges barnevern, (3), 169-181.


Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet bør i dialog med bruker og pårørende, avklare forventninger, muligheter og ønsker knyttet til pårørendeinvolvering og samarbeid [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-individniva-for-barn-unge-og-voksne/ansatte-i-rus-og-psykisk-helsefeltet-bor-i-dialog-med-bruker-og-parorende-avklare-forventninger-muligheter-og-onsker-knyttet-til-parorendeinvolvering-og-samarbeid

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: