Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Sammendrag

Nasjonal e-helsestrategi er helse- og omsorgssektorens felles strategi for digitalisering, og skal bidra til felles overordnede prioriteringer og økt gjennomføringsevne på e-helseområdet i Norge. Den skal være i tråd med politiske føringer og være retningsgivende for aktørenes egne strategier og planer på digitaliseringsområdet.

Strategien skal peke ut langsiktig retning samtidig som den tilpasses erfaringer og endringer i omgivelsene. Det er definert en visjon som setter overordnet retning for hva vi skal oppnå med digitaliseringsarbeidet i helse- og omsorgssektoren, og tre overordnede mål som tydeliggjør hvilke effekter digitalisering, og denne strategien, skal bidra til.

Det er prioritert fem strategiske mål som representerer satsingsområdene som sektoren skal jobbe sammen om frem mot 2030. Hvert mål er konkretisert gjennom målindikatorer som indikerer om vi er i ferd med å nærme oss ønsket måloppnåelse, og strategiske initiativ som utgjør de strategisk viktigste aktivitetene som beveger oss mot måloppnåelse. Målindikatorene og veikartet med de strategiske initiativene utgjør planen for realisering av strategien, og vil jevnlig bli behandlet i Nasjonal rådsmodell for e-helse for oppfølging og justering.

Mange aktører må samarbeide om å realisere nasjonal e-helsestrategi. Virksomhetene som yter helse- og omsorgstjenester og helseforvaltningen har et felles ansvar for gjennomføringen. Samtidig er samspillet med forsknings- og utdanningsinstitusjoner, næringsliv, pasient- og brukerorganisasjoner, fag- og interesseorganisasjoner og andre statlige og kommunale aktører avgjørende for å få ønsket fremdrift og nytte. Strategien skal gi nytte for innbyggere og helsepersonell, og deres behov settes i sentrum.

Visjon
Strategiens visjon er «Sammen om helhetlige, trygge og nyskapende tjenester som fremmer helse og mestring».

De tre overordnede målene for digitalisering i helse- og omsorgssektoren er:

1. Kvalitet og sammenheng i tjenestene
2. Bærekraftig helse- og omsorgssektor
3. Innovasjonskraft

Det er prioritert fem strategiske mål som sektoren sammen skal jobbe mot:

Mål 1: Aktiv medvirkning i egen og næres helse

Mål 2: Enklere arbeidshverdag

Mål 3: Helsedata til fornying og forbedring

Mål 4: Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling

Mål 5: Samarbeid og virkemidler som styrker gjennomføringskraft


De strategiske målene er viktige hver for seg, men henger sammen og er gjensidig avhengige av hverandre. Det betyr at de må sees i sammenheng og løses i parallell. 

Først publisert: 10.02.2025 Siste faglige endring: 10.02.2025 Se tidligere versjoner