Det er mange gode digitale løsninger i bruk i dag, og det arbeides kontinuerlig med forbedringer. Samtidig opplever personell i helse- og omsorgstjenesten at mange av dagens løsninger fortsatt har utilstrekkelig funksjonalitet og brukeropplevelse, og at det ikke settes av nok tid til opplæring. De bruker mye tid på å innhente og registrere informasjon, samt annet manuelt arbeid, og dette tar tid fra direkte pasientrettet arbeid. Samtidig gir teknologi muligheter for at helsepersonell bedre kan nyttiggjøre kunnskap, videreutvikle arbeidsprosesser og utforske nye måter å yte helsehjelp.
Frem mot 2030 skal vi oppnå:
- Personell i helse- og omsorgstjenesten har tilgang til helhetlige digitale arbeidsverktøy som bidrar til en enklere arbeidshverdag
- Helsepersonell har enkel tilgang til relevant og nødvendig informasjon om pasienten, uavhengig av hvor i landet og på hvilket behandlingsnivå vedkommende har fått helsehjelp
- Helsepersonell har tilgang til digitale arbeidsverktøy som gir støtte for godt koordinerte helse- og omsorgstjenester innenfor og mellom kommuner, virksomheter og nivåer, og gode pasientforløp med trygge overganger
- Helsepersonell kan digitalt innhente informasjon fra og ha dialog med pasient
- Redusert dobbeltregistrering, mer gjenbruk av data, og mer automatisert innrapportering til helseregistre, andre registre, offentlige myndigheter og til andre formål
- Helsefaglige vurderinger støttes i større grad av digitale kunnskaps- og beslutningsstøtteverktøy som bidrar til å redusere uønsket klinisk variasjon og unngå overbehandling
- Kliniske og administrative prosesser er mer effektive og utnytter teknologiske muligheter bedre, inkludert kunstig intelligens og persontilpasset medisin
- Helsepersonell har god digital kompetanse både fra utdanning og gjennom opplæring i bruk av nye digitale arbeidsverktøy
Ved måloppnåelse har helsepersonell støtte for å ta bedre og mer konsistente beslutninger om forebygging, diagnostikk, behandling og oppfølging. Valgene de tar vil i større grad være basert på kunnskap og erfaring som er tilgjengelig i arbeidsverktøyene de bruker. Det vil være lettere å ta beslutninger om videre helsehjelp, og sørge for koordinering mellom ulike aktører som skal delta i helsehjelpen. Helsepersonell vil oppleve en forenklet arbeidshverdag der de bruker mindre tid på informasjonsinnhenting og manuelle oppgaver, og få mer tid til pasienten slik at ressursene brukes bedre og arbeidssituasjonen oppleves mer attraktiv. Det vil også bidra til at innbygger vil motta likeverdig og kvalitetssikret helsehjelp som de selv deltar aktivt i, uavhengig av hvor de får helsehjelpen.
En viktig forutsetning for måloppnåelse er at digital kompetanse prioriteres i helsepersonells utdanningsløp, og at det inkluderes i praksisnær opplæring, samt i videreutdanning av ledere i helse- og omsorgssektoren. Måloppnåelse er også avhengig av god og sikker informasjonsflyt, som beskrives i mål 4.
Måloppnåelse vil medføre bedre innsamling av data og strukturert informasjon i e-helseløsningene. Dette vil bidra til at det i større grad er mulig å utnytte helsedata, som omfattes av mål 3.
Delmål med veikart
- Veikart for delmål 2.A: Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy
- Veikart for delmål 2.B: Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)
- Veikart for delmål 2.C: Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling
Indikatorer i nasjonal digitaliseringsmonitor som viser status for mål 2
Andel e-resept rekvirert i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten
Indikatoren viser andelen e-resepter rekvirert i spesialisthelsetjenesten og og primærhelsetjenesten.
E-resept – rekvireringer og utleveringer
Indikatoren viser antall e-resepter rekvirert og utlevert, samt utviklingen over tid.