Kommunikasjonsløsning for Akuttmedisinsk Kjede

Prosjekt for anskaffelse, etablering og utskifting av ICCS til en ny og moderne løsning

Nøkkelinformasjon

Strategimål

2 - Enklere arbeidshverdag

Eier

Helsetjenestens Driftsorganisasjon

Kontaktperson

Hilde Berg Larsen

Segment

Observere

Dagens kommunikasjonsløsning for helse i nødnett, ICCS, brukes på alle landets AMK, legevaktsentraler og akuttmottak. ICCS er basert på en eldre teknologi. For å møte dagens - og fremtidens behov inngikk HDO den 8. september 2023, kontrakt med Frequentis AG om leveranse av produktet LifeX 3020. Denne løsningen vil gi økt fleksibilitet, inneha fremtidsrettet funksjonalitet, samt at den vil bli mer kostnadseffektiv å forvalte.
Viktigste grunner for skifte av løsning fra ICCS til LifeX:
  • Dagens primære kommunikasjonsløsning for telefoni- og radiokommunikasjon (ICCS) baserer seg på teknologi fra 90-tallet
  • Svært høye drift- og forvaltningskostnader knyttet til dagens ICCS
  • DSB planlegger neste generasjon nødnett (NGN) og helse trenger en kommunikasjonsplattform som lar oss utnytte mulighetene som neste generasjons nødnett gir
  • Nye teknologi- og brukerbehov
  • Nye organisatoriske behov. Regionalisering må støttes av ny løsning slik at sentraler innen regioner og på tvers av regioner sømløst kan støtte hverandre.
  • Kompetanse. Utfordrende å rekruttere teknisk kompetanse knyttet til drift og utvikling av dagens ICCS.

Status

Under kontroll

Nasjonalt AMK-prosjekt Parallelt med HDO sitt KAK-prosjekt, utvikler de regionale helseforetakene fremtidens oppdragshåndteringsløsning for AMK-sentralene (Locus Emergency). Oppdragshåndteringsløsningen skal integreres med HDO sin nye kommunikasjonsløsning for telefoni, video og nødnett, slik at operatørene får en mest mulig effektiv arbeidsplass. Til sammen vil de to løsningene utgjøre fremtidens arbeidsflate på AMK-sentralene.

For å kunne bistå de regionale mottaksprosjektene i AMK IKT- prosjektet med test og opplæring, har HDO bestilt og levert til sammen 14 operatørplasser for dagens kommunikasjonsløsning ICCS. I tillegg arbeides det med å realisere ytterligere behov som i ettertid er meldt inn av HSØ. Det avholdes faste møter mellom AMK IKT- og KAK for å koordinere prosjektgjennomføringen.
Med den siste utsettelsen i AMK IKT prosjektet er det en risiko for at innføring av ny kommunikasjonsløsning (LifeX) og AMK IKT prosjektet sin innføring av ny oppdragshåndteringsløsning (Locus Emergency) ender opp med å sammenfalle i tid. Konsekvensene av en slik situasjon er ikke fullt ut klarlagt, men det kan ha konsekvenser for HDO sin ferdigstilling av KAK og medieloggprosjekt med tilhørende merkostnader. Det bør ses på tiltak for å hindre avhengigheter mellom prosjektene for å unngå at forsinkelse i ett prosjekt påvirker det andre prosjektet og dermed øker de samlede kostnadene unødig.

Risiko

Ikke rapportert

Leveranser

Prosjektet er ferdig med 2 av 5 leveranser.

  • Utvikling og implementering

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 28.02.2025

  • Pilot

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 30.06.2025

    Igangsatt

  • Akseptansetest Legevakt og akuttmottak

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 01.11.2025

    All AMK funksjonalitet som er nødvendig for legevakter og akuttmottak ferdig akseptansetestet.​ Oppstart innføring

  • Akseptansetest

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 01.06.2026

    All kritisk funksjonalitet for å ta i bruk LifeX på AMK. Ferdig akseptansetestet​ Innføring på AMK kan starte.

  • Innføring

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2026