Lytt til og følg opp bekymringer fra pårørende
Helsepersonell skal lytte til pårørendes bekymringer for pasienten eller brukeren. Familie, naboer og andre som tar kontakt kan for eksempel melde inn bekymring for:
- Pasientens/brukerens helse og fungering i hverdagen
- Pasientens/brukerens oppfølging av behandling
- Effekt av behandlingen
- At pasienten/brukeren utgjør en fare for seg selv eller andre
- Svikt i tjenestens rutiner
- Manglende dekning av grunnleggende behov
Helsepersonell skal ta den pårørende på alvor når han eller hun tar kontakt med bekymringer og lytte til hva bekymringen består i. Med samtykke fra pasienten/brukeren kan helsepersonell informere om behandlingen eller tjenestene som blir gitt og stille spørsmål så langt samtykket rekker. Helsepersonellet må føre nødvendig og relevant informasjon fra pårørende i journal eller annet dokumentasjonssystem, og ved behov følge opp bekymringen med tiltak overfor pasienten eller brukeren.
Se også Lytt alltid til erfaringer og bekymringer fra barn og ungdom som bor alene med pasient
Arbeidsprosess og kunnskapsgrunnlag
- Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.
- Første ledd: Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at opplysninger gjøres kjent for den opplysningene direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning den som har krav på taushet samtykker.
Sist faglig oppdatert: 11. januar 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Lytt til og følg opp bekymringer fra pårørende [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 11. januar 2017, lest 01. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/involvere-parorende-i-utredning-behandling-og-oppfolging-av-pasient-eller-bruker/dialog-med-parorende/lytt-til-og-folg-opp-bekymringer-fra-parorende