Gå til hovedinnhold
ForsidenOppfølging av personer med store og sammensatte behovHvordan observere, oppdage og identifisere behov for tjenester

Meldinger om behov skal betraktes som søknad og skal utredes og saksbehandles i tråd med regler for dette

Behov for tjenester kan meldes gjennom ulike former for henvendelser. Både skriftlige og muntlige henvendelser om behov er å anse som søknad, og skal journalføres og tas til videre utredning og behandling. Eksempler er

  • skriftlige eller muntlige henvendelser fra pasienter og brukere eller pårørende
  • melding fra fastlege eller andre tjenester i kommunen
  • melding fra spesialisthelsetjenesten

Ordinære bestemmelser i pasient- og brukerrettighetsloven gjelder for samtykke og medvirkning.


Siste faglige endring: 01. februar 2018 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2018). Meldinger om behov skal betraktes som søknad og skal utredes og saksbehandles i tråd med regler for dette [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 01. februar 2018, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/oppfolging-av-personer-med-store-og-sammensatte-behov/hvordan-observere-oppdage-og-identifisere-behov-for-tjenester/meldinger-om-behov-skal-betraktes-som-soknad-og-skal-utredes-og-saksbehandles-i-trad-med-regler-for-dette

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: