En del av kravet til forsvarlige tjenester er å sikre at de ansatte kan overholde sine lovpålagte plikter, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 (lovdata.no) og helsepersonelloven § 16 (lovdata.no). Dette innebærer blant annet at legevaktens lokaler, herunder venterommet, må utformes slik at taushetsplikten kan overholdes og slik at andre krav, til eksempelvis smittevern og sikkerhet, kan overholdes. Legevakten skal være tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne, i henhold til likestillings- og diskrimineringslovgivningen.
Utforming av legevaktlokalet
Venterommet bør være utformet slik at resepsjonen har god oversikt over alle som venter. Det bør være tilstrekkelig kapasitet med sitteplasser til forventet variasjon i besøkstall og ventetid, også i travle perioder. Det bør finnes egne pasienttoaletter og stellerom for spedbarn. Prinsippet om universell utforming skal ivaretas, og det bør derfor være god plass til rullestoler og minst ett toalett tilrettelagt for funksjonshemmede.
Pasientmottak eller resepsjon tilrettelegges slik at pasienter og helsepersonell kan kommunisere uten fare for at uvedkommende får tilgang på taushetsbelagt informasjon. Dersom førstevurdering er gjort over telefon, bør pasientmottaket eller resepsjonen være tilrettelagt slik at pasienten kan vurderes på nytt etter ankomst til legevaktlokalet. På den måten kan det fanges opp om pasientens tilstand har endret seg på en måte som får betydning for videre tiltak.
Det bør være alternativ inngang og tilgang på pårørenderom eller annet rom for pasienter som bør skjermes for egen del eller som de andre ventende bør skjermes fra, på grunn av smitterisiko eller utagerende atferd. Lokalet bør også tilrettelegges for barn som pårørende. Sikkerhet for pasienter i venterommet må også håndteres tilsvarende som sikkerhet for personalet.
Legevakten bør også ha rutiner for hvordan ivareta dekontaminering av pasienter med for eksempel vanndusj for inntak i legevakten så ansatte vernes mot helseskadelige stoffer ved CBRNE-hendelser.
Venterom og lokaler bør videre ha beredskapskapasitet til å ta imot et økt antall pasienter ved skader og ulykker.
Kommunen bør også ha beredskapsplaner for etablering av reservelegevakt i et eller flere av sine fastlegekontorer ved tap av infrastruktur, digitale systemer, se punktet «Kommunen skal utarbeide en beredskapsplan for sin helse- og omsorgtjeneste».
Helsedirektoratet (2025). Utforming av legevaktlokalet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevaktordningen/utforming-av-legevaktlokalet