Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien
Tjenesten bør tilby fast kontaktperson i tjenesten og en avtale med pårørende om kontakt og informasjonsutveksling.
Dialog er særlig viktig under lokale smitteutbrudd, hvor strenge smittevernrutiner, reduserte tilbud, besøksrestriksjoner eller annet skaper belastning og usikkerhet.
Sist faglig oppdatert: 21. desember 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2021). Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 21. desember 2022, lest 26. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kommunale-helse-og-omsorgstjenester/tiltak-for-a-motvirke-sosial-isolering-i-sykehjem-og-hjemmetjenester/helse-og-omsorgstjenesten-skal-legge-til-rette-for-god-informasjon-og-en-forutsigbar-dialog-med-pasient-og-naermeste-parorende-under-pandemien