ForsidenKoronavirus – beslutninger og anbefalingerKommunale helse- og omsorgstjenesterTiltak for å motvirke sosial isolering i sykehjem og hjemmetjenester

Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Tjenesten bør tilby fast kontaktperson i tjenesten og en avtale med pårørende om kontakt og informasjonsutveksling. 

Dialog er særlig viktig under lokale smitteutbrudd, hvor strenge smittevernrutiner, reduserte tilbud, besøksrestriksjoner eller annet skaper belastning og usikkerhet. 


Sist faglig oppdatert: 08. desember 2020
Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2021). Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 08. desember 2020, lest 23. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kommunale-helse-og-omsorgstjenester/tiltak-for-a-motvirke-sosial-isolering-i-sykehjem-og-hjemmetjenester/helse-og-omsorgstjenesten-skal-legge-til-rette-for-god-informasjon-og-en-forutsigbar-dialog-med-pasient-og-naermeste-parorende-under-pandemien

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no
Kontakt oss

Helsedirektoratet
Vitaminveien 4
Postboks 220 Skøyen, 0213 Oslo
0483 Oslo

Nyheter
Presse
Abonnere på innhold
Ledige stillinger
Konferanser og kurs
Høringer
Personvernerklæring
Facebook
Twitter