Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Tjenesten bør tilby fast kontaktperson i tjenesten og en avtale med pårørende om kontakt og informasjonsutveksling.
Dialog er særlig viktig under lokale smitteutbrudd, hvor strenge smittevernrutiner, reduserte tilbud, besøksrestriksjoner eller annet skaper belastning og usikkerhet.
Helsedirektoratet (2021). Helse- og omsorgstjenesten skal legge til rette for god informasjon og en forutsigbar dialog med pasient og nærmeste pårørende under pandemien [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 08. desember 2020, lest 23. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kommunale-helse-og-omsorgstjenester/tiltak-for-a-motvirke-sosial-isolering-i-sykehjem-og-hjemmetjenester/helse-og-omsorgstjenesten-skal-legge-til-rette-for-god-informasjon-og-en-forutsigbar-dialog-med-pasient-og-naermeste-parorende-under-pandemien