Helsetjenesten kan ta i bruk digitale verktøy i oppfølgingen av pasienter med behov for rehabilitering
Helse- og omsorgstjenestene bør tilpasses slik at velferdsteknologi og digitale verktøy kan tas i bruk på en trygg og effektiv måte for både tjenestemottaker og
Helse- og omsorgstjenestene bør tilpasses slik at velferdsteknologi og digitale verktøy kan tas i bruk på en trygg og effektiv måte for både tjenestemottaker og helsepersonell.
Aktuelle områder for bruk av velferdsteknologi og digitale verktøy kan være:
- Bruk av individuelle og tverrfaglige videokonsultasjoner for oppfølging, veiledning og behandling av pasienter og brukere.
- Dialogmøter mellom spesialisthelsetjenesten og kommuner
- Bruk av selvhjelpsprogram, undervisning og treningsprogram. Slike program kan evt. være en del av digital hjemmeoppfølging
Hensikten er:
- å legge til rette for at pasienter kan få oppfølging hjemmefra og dermed kunne starte rehabiliteringstiltak tidlig i forløpet
- å ha en effektiv og målrettet ressursbruk under covid-19 pandemien
- å skjerme pasienter og helsearbeidere fra smitte
Sist faglig oppdatert: 01. desember 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Helsetjenesten kan ta i bruk digitale verktøy i oppfølgingen av pasienter med behov for rehabilitering [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 01. desember 2021, lest 29. november 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/Senf%C3%B8lger-og-rehabilitering-etter-covid-19/rehabilitering-etter-covid-19/Helsetjenesten-kan-ta-i-bruk-digitale-verkt%C3%B8y-i-oppf%C3%B8lgingen-av-pasienter-med-behov-for-rehabilitering