11.3 Helseforetak og kommuner skal sikre at lærings- og mestringsvirksomhet er en integrert del av alle helse- og omsorgstjenester, og inngår i helhetlige forløp for brukere, pasienter og pårørende
Personer med høy risiko for sykdom eller sammensatte og langvarige helseutfordringer i form av sykdom eller nedsatt funksjonsevne kan oppleve forverret tilstand under pandemien og ha økt behov for informasjon, veiledning, opplæring og trening. Det samme kan gjelde deres pårørende. Mange brukere og pasienter vil også være i risikogruppen for covid-19. Det kan få store konsekvenser for denne gruppen dersom tilbud og tjenester stenges eller reduseres over lang tid.
Lærings- og mestringsvirksomhet legger til rette for at bruker, pasient og/eller pårørende skal få bedre innsikt i egen situasjon, støtte til endring av levevaner og bli styrket i å fremme helse og livskvalitet, forebygge og/eller begrense utvikling av sykdom og funksjonsnedsettelse og mestre livet med helseutfordringer.
Lærings og mestringsvirksomhet i helse- og omsorgstjenesten omfatter individuell og gruppebasert informasjon, veiledning, opplæring, undervisning, ferdighetstrening og erfaringsdeling og foregår både i den løpende kontakten brukere, pasienter og pårørende har med helsepersonell, gjennom egne tilbud og likepersonsarbeid. Tilbudet gis i regi av spesialisthelsetjenesten, den kommunale helse- og omsorgstjenesten, brukerorganisasjoner og annen frivillighet, hvor viktige elementer er helhetlige forløp for barn, unge og voksne med helseutfordringer.
Lærings- og mestringstilbud, herunder tilbud i frisklivssentraler, er sentralt innhold i sosial, psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering.
Helseforetak og kommuner kan legge til rette for dette på flere måter:
- Veileder for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
- Veileder for kommunale frisklivssentraler – Etablering, organisering og tilbud
- Frisklivssentraler
- Pasient- og pårørendeopplæring (rkppo.no)
- Lærings- og mestringsaktivitet (mestring.no)
- E-konsultasjoner
For gruppetilbud i regi av helsetjenesten legges nasjonale råd, lokale forskrifter og krav om forsvarlige helsetjenester til grunn.
Helseforetak og kommuner skal sikre tilbud som bidrar til læring og mestring. Se kapittel 6 i Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator, Veileder for kommunale frisklivssentraler og Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no).
Lærings- og mestringsvirksomhet, herunder arbeid med levevaner, skal være en integrert del av alle helse- og omsorgstjenester, og inngå i helhetlige forløp for brukere, pasienter og deres pårørende: helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling, rehabilitering og lindrende omsorg.Virksomheten er rettet mot personer i ulike livsfaser og med ulike helseutfordringer (Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator, 2015, kap. 6, og Veileder for kommunale frisklivssentraler). Lærings- og mestringstilbud er viktig for å styrke befolkningens helsekompetanse (Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023). Helse- og omsorgstjenester skal også sørge for informasjon, opplæring, veiledning og støttetilbud til pårørende (Pårørendeveileder: veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten, 2017).
Lovgrunnlaget for læring og mestring i helse- og omsorgstjenesten
Et av formålene til helse- og omsorgstjenesteloven (lovdata.no) er særlig å forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne. Kommunens ansvar for helsefremmende og forebyggende arbeid, herunder opplysning, råd og veiledning, er regulert i lovens § 3-3 (lovdata.no). Opplæring er spesifikt nevnt i § 3-2, pkt. 6 b (lovdata.no).
Samarbeid knyttet til lærings- og mestringsvirksomhet, herunder arbeid med levevaner, i helhetlige forløp skal inngå i helsefellesskapenes arbeid og beskrives i de lovpålagte samarbeidsavtalene, jfr. § 6-2, pkt. 2 (lovdata.no).
Opplæring av pasienter og pårørende er en lovpålagt oppgave for helseforetakene jfr. spesialisthelsetjenesteloven § 3-8, pkt. 4 (lovdata.no), og forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator § 13, pkt. c (lovdata.no).
Rett til medvirkning ved utforming av lærings- og mestringstilbud er regulert i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3 (lovdata.no).
Sist faglig oppdatert: 09. januar 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2021). 11.3 Helseforetak og kommuner skal sikre at lærings- og mestringsvirksomhet er en integrert del av alle helse- og omsorgstjenester, og inngår i helhetlige forløp for brukere, pasienter og pårørende [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 09. januar 2023, lest 29. november 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/Senf%C3%B8lger-og-rehabilitering-etter-covid-19/helseforetak-og-kommuner-bor-legge-til-rette-for-laerings-og-mestringstilbud-for-brukere-pasienter-og-parorende