Slik blir prosessen
-
Søknadsfrist:
25. februar 2022 -
Forventet svar på søknaden:
18. mars 2022 -
Rapporteringsfrist for 2021:
01. april 2022
MERK: Før du skal søke eller rapportere i Altinn, må du få delegert rollen Helse-, sosial- og velferdstjenester i Altinn. Øverste ledd i organisasjonen skal delegere denne rollen.
Regelverk
Målet er å prøve ut kjent teknologi og gi IKT-opplæring som kan heve den digitale kompetansen i målgruppen for slik å:
Motvirke ensomhet og redusere digitalt utenforskap ved å legge til rette for møteplasser og samhandling som kan bidra til å vedlikeholde og styrke eldres muligheter for å opprettholde sosiale nettverk. Bedre helsekompetansen slik at eldre kan tilegne seg helseinformasjon på nett via pc, nettbrett, smarttelefon og annet. Gjøre eldre bedre i stand til å motta digitale helsetjenester, eksempelvis via videokonsultasjon og e[1]konsultasjon mv.
Tilskuddsordningen inngår i Nasjonalt velferdsteknologiprogram. Evalueringsrapport fra Nasjonalt senter for e-helse (NSE) om ordningen fra 20191 viste til at opplæring i bruk av teknologi kan gjøre eldre mer sosiale og mindre ensomme. Forutsetningen er at de kan få oppfølging, nødvendig utstyr og tilgang til ressurspersoner med faglig og pedagogisk kompetanse.
Målgruppen er eldre som kan gis styrket mulighet til å opprettholde sitt sosiale nettverk. Med eldre menes seniorer som ikke lengre er yrkesaktive
Det er kun landsdekkende frivillige og ideelle organisasjoner og stiftelser som kan søke.
Der hvor det er et samarbeid mellom flere aktører, må det foreligge en samarbeidsavtale hvor det fremgår hvem som er ansvarlig søker overfor Helsedirektoratet.
Tildelte midler i 2021
Totalt: 4 772 000 kr
- Norges Døveforbund, "IKT-opplæring for å mobilisere mot ensomhet" - 400 000 kr
- Norges Blindeforbund, "iStøtet - IT - støtte for synshemmede eldre" - 972 000 kr
- Pensjonistforbundet, "Mas – ditt kurs og kompetansesenter (velferdsteknologiens muligheter)" - 1 400 000 kr
- Pensjonistforbundet, "Utprøving av digitale verktøy" - 2 000 000 kr
Tildelte midler i 2020
Totalt: 6 000 000 kr
- Stiftelsen Skjåk friviljugsentral, "Utprøving av VR teknologi for å forebygge ensomhet og øke deltagelse blant eldre" - 700 000 kr
- Norges Blindeforbund, "iStøtet - IT - støtte for synshemmede eldre" - 800 000 kr
- Pensjonistforbundet, "Mas – ditt kurs og kompetansesenter (velferdsteknologiens muligheter)" - 1 600 000 kr
- Pensjonistforbundet, "IKT-opplæring for å mobilisere mot ensomhet blant eldre" - 1 500 000 kr
- Speedfriending.no, "Speedfriending for eldre" - 600 000 kr
- Seniorsmart.no, "Teknologisk verktøy for å mobilisere mot ensomhet" - 800 000 kr
Tildelte midler i 2019
Totalt: 6 000 000 kr
- Norges Røde Kors, "Digital senior 2019" - 1 200 000 kr
- Norges Blindeforbund, "iStøtet - IT - støtte for synshemmede eldre" - 1 000 000 kr
- Pensjonistforbundet, "Mas – ditt kurs og kompetansesenter (velferdsteknologiens muligheter)" - 2 000 000 kr
- Pensjonistforbundet, "Utvikling og utprøving av digitale verktøy for å mobilisere mot ensomhet blant eldre." - 1 300 000 kr
- Mental helse, "Fasilitert webinar for å motvirke ensomhet" - 500 000 kr
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering/tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
Søknaden skal undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
For å nå opp i den skjønnsmessige vurderingen (se punkt 4 under) bør prosjektbeskrivelsen blant annet inneholde:
- Hvilke mål og delmål prosjektet har.
- Antall personer prosjektet omfatter og hvordan brukerinvolvering er ivaretatt.
- En detaljert beskrivelse av tiltakene og en risikovurdering av disse.
- En utfyllende fremdriftsplan.
- En oversikt over aktuelle samarbeidspartnere med ansvarsfordeling for innholdet i samarbeidet.
- Planer for videreføring etter prosjektets slutt.
Søknaden må også inneholde en kort beskrivelse av:
- Organisasjonens formål og aktivitet, herunder antall medlemmer og omfang av lokallag.
- Organisasjonens erfaring med:
- å spre kunnskap om bruk av teknologi blant ulike aldersgrupper
- IKT-opplæring blant eldre
Søknadsbehandling
Alle søknader på samme tilskuddsordning behandles samlet. Søknader som kommer inn etter fristen kan avvises. Dato for forventet ferdigbehandling av søknader, senest: 18.03.2022. Når søknadene er ferdig behandlet sender vi et vedtaksbrev.
Ubrukte midler
Hvis det skal søkes om ytterligere tilskudd på samme ordning for påfølgende tilskuddsår, skal ubrukte midler fra fjoråret inngå i søknaden. Marker i feltet "Videreføring av tiltak som har fått tilskudd av Helsedirektoratet " (side 2 i søknadsskjemaet). Henvis til saksnummer og oppgi ubrukte midler fra året før i budsjettet (side 4 i søknadsskjemaet). Det totale søknadsbeløpet skal inkludere både ubrukt tilskudd og ønske om nytt tilskudd.
Dersom det ikke er planlagt å søke ytterligere midler på denne ordningen for neste tilskuddsår, skal det sendes en søknad om overføring av de ubrukte midlene.
Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse.
Det gis kun tilskudd til prosjekter som har nasjonal overføringsverdi. Tilskuddet skal ikke finansiere innkjøp av utstyr.
Rapporteringen bør spesifikt belyse:
- Oversikt over opplæringsaktiviteter, antall deltakere som har deltatt i IKT-opplæringen for å heve den digitale kompetansen, og hvilke teknologiske løsninger som er prøvd ut.
- Beskrivelse av hvordan opplæring og oppfølging av de som utfører opplæring/stimulerer til bruk av teknologi har foregått, og i hvilken grad dette har ført til redusert ensomhet ved at eldre opprettholder eller øker sosial kontakt, redusert digitalt utenforskap, bedret helsekompetanse, og at eldre har blitt bedre i stand til å motta digitale helsetjenester
- Beskrivelse av resultater av utprøvingen, opparbeidet kunnskap og erfaringer med ulike modeller for samspill mellom., frivillighet, ideelle aktører og andre ved hjelp av teknologiske løsninger (apper, diskusjonsfora mv.).
- Plan for videre finansiering