Det gjøres en skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse
Tilskudd innvilges de søknader tilskuddsforvalter har størst forventninger til innenfor de budsjettrammer Stortinget har vedtatt.
Det gis tilskudd til følgende tiltak:
Prioritering 1
Delfinansiering av etablering og drift av tverrfaglig oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam for barn og unge etter modell av Flexible Assertive Community Treatment ung (FACT ung).
Tilskuddet skal bidra til en omstilling og styrking av eksisterende tjenester for barn og ungdom 12-25 år der målet er å utvikle en ny modell for integrert samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester. Partene må vurdere hvordan egne ressurser og eksisterende tjenester kan benyttes sammen med tilskuddet det søkes om.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter, opplæring av teamansatte og forankring, også i andre lokale tjenester og administrasjon.
Helsedirektoratet vil legge til rette for opplæring og annen implementeringstøtte for FACT ung team i samarbeid med Statsforvalteren og kompetansemiljøer. Kostnader knyttet til deltakelse i opplæring/implementeringstøtte forutsettes dekket av teamene gjennom egne midler og maksimum 20 000 kr fra tilskuddsmidler per stilling som innvilges.
Søkere til FACT ung-team må sette seg grundig inn i FACT-modellen.
Sentrale komponenter i FACT ung:
- Bruker/erfaringskompetanse skal involveres i organisering, oppstart og drift av FACT ung.
- Bygger på barn/ungdommers ønsker, behov og ressurser for egeninnsats
- Forpliktende, integrerte samhandlingsteam mellom kommune og spesialisthelsetjeneste
- Bygge opp fullverdige team som yter flere tjenester/kompetanseområder
- Oppsøkende arbeid på barna/ungdommers arena
- Tilby behandling i tråd med faglige retningslinjer og normer
- Støtte opp under sosial inkludering og nettverksbygging
- Legge til grunn langvarig, tilpasset og sammensatt oppfølging
- Trofasthet til FACT ung-modellen ved fidelity-måling
En fidelity-skala måler i hvilken grad en behandlingsmodell gjennomføres i samsvar med den forskningsbaserte modellen. Det kreves fidelitymåling hvert 1. og hvert 3. år og evt. justering til FACT ung-modellen.
Prioritering 2
Utvikling og etablering av kunnskapsbaserte metoder, modeller og tiltak i lokale lavterskeltilbud og annen modellutprøving for tilgjengelig og helhetlig lavterskeltilbud som f. eks. etter modell av Ung Arena.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter og Statsforvalter kan etter en skjønnsmessig vurdering dekkeopplæring/kurs og andre nødvendige tiltak.
Sentrale komponenter vil være:
- Lavterskeltilbud (kort ventetid, direkte adgang uten henvisning, tilpassede åpningstider)
- Tiltaket er tverrfaglig og har ansvar for å gi et helhetlig tilbud fra flere tjenester
- Bruker/erfaringskompetanse legges betydelig vekt på i oppstart og drift
- Oppsøkende virksomhet der høy andel av kontaktene skjer på barn/unges arena
- Stor grad av fleksibilitet og tilgjengelighet ut fra behov i målgruppen
- Tverrfaglig tilnærming, inkl. psykolog/ sykepleier med videreutdanning i psykisk helse og sosialfaglig personell
- Legge til grunn tilpasset og sammensatt oppfølging/tjenester
Tillegg og presiseringer
For alle prioriteringer anbefales det å gjennomføre et forprosjekt.
Statsforvalter beregner hvor på stigen den enkelte tilskuddsmottaker skal plasseres basert på hvor lenge de har mottatt tilskudd over ordningen og tidligere mottatt beløp (se nedtrappingsmodell i punktet om tilskuddsberegning under).
Kommunens eller spesialisthelsetjenestens egenfinansiering må økes i takt med at tilskuddsmidlene avkortes.
Kommunen/spesialisthelsetjenesten må sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i budsjett/økonomiplan slik at tiltaket det søkes midler til kan selvfinansieres når tilskuddsperioden er over. I søknadsbehandlingen vil det bli lagt vekt på:
- Beskrivelse av tiltaket, tiltakets mål og målgruppe(r), og i hvilken grad tiltaket er innenfor prioritert 1 og 2 som oppgitt over.
- Tydelig ledelsesforankring i kommune(r) og helseforetak.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal iverksettes i ordinær drift og forankring i forpliktende samarbeidsavtaler, planer og budsjetter.
- Dokumentert samarbeid mellom kommunale helse- og omsorgstjenester, spesialisthelsetjenesten, barnevern, NAV og/eller andre aktører.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal evalueres lokalt.
- I hvilken grad tiltaket ivaretar brukers behov for helhetlige og samtidige tjenester på ulike områder.
- I hvilken grad brukermedvirkning og bruker- og pårørendeperspektivet er ivaretatt, samt hvordan dette vil bli målt/kartlagt i tiltaket.
Tilskuddsberegning
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet gis det tilskudd i inntil fire år til nye tiltak/prosjekter, med gradvis skjønnsbasert nedtrapping og økt grad av egenfinansiering. Ut fra en skjønnsmessig vurdering kan det i tillegg innvilges tilskudd på inntil 600 000 kroner i et år til forprosjekt (år null), der søker skal arbeide eksempelvis med samarbeidsavtale, finansieringsavtale, lokaler, egne ressurser inn i tiltaket/teamet, iverksettelse mm. Total tilskuddsperiode vil da bli maksimalt fem år. I søknaden skal det beskrives hvordan omstilling og styrking av eksisterende tjenester planlegges gjennomført.
Som et ledd i tiltakets implementering i ordinær drift reduseres midlene etter følgende modell:
- År 1: 500 000 kr pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 2: 500 000 kr pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 3: 300 000 kr pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 4: 200 000 kr pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
Det gis tilskudd på inntil 500 000 kr per 100 % stillingsressurs de to første årene (år 1 og 2), deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet over.
Det gis tilskudd til inntil 10 x 100 % stillinger for FACT ung, maksimalt 5 mill. kroner i tilskudd per team.
For prioritet 2 gis det maksimalt tilskudd til inntil 5 x 100 % stillingsressurser de to første årene (år 1 og 2), maksimalt 2,5 mill. kroner per år.
For FACT ung må kommunen og helseforetaket sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i økonomiplaner slik at kapasitet i tjenestene blir av varig karakter etter at tilskudd opphører.
Kommunen og helseforetaket skal i søknaden beskrive hvordan dette skal ivaretas.