Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

ABC for god psykisk helse: Fylkeskommunal innsats for å øke befolkningens kompetanse om å ivareta og styrke den psykiske helsen

Tilskuddsordningen skal bidra til regional og lokal implementering av ABC-rammeverket, som viser at det å være aktiv, inngå i sosiale felleskap, og gjøre ting man syns er engasjerende og meningsfulle, styrker livskvaliteten og den psykiske helsen. Innsatsen går i to parallelle løp: informasjonsarbeid og tilrettelegging. Parallelt med kompetanseheving og bevisstgjøring om aktivitet som kan styrke den psykiske helsen, er det et mål at mulighetene for slik helsefremmende aktivitet styrkes og synliggjøres lokalt gjennom et samarbeid mellom fylkeskommunen, kommuner og organisasjoner.

Slik blir prosessen

  • Tilskuddsordningen utlyses:
    30. januar 2025
  • Søknadsfrist:
    27. februar 2025
  • Forventet ferdigbehandling av søknader:
    14. mars 2025
  • Rapporteringsfrist for 2025:
    01. april 2026

Søke om tilskudd

Før en søknad kan sendes inn må organisasjonen og de som skal kunne representere organisasjonen registreres i Tilskuddsportalen. Les mer om roller og tilganger.

Søknadsfrist: 27. februar 2025, kl 13:00

Du får gode tips til søknadsskriving i artikkelen lag en god søknad.

Rapportere om bruken av tilskudd

Når tilskuddsåret er over og rapporteringsfristen nærmer seg, vil du få tilgang til et skjema for rapportering i tilskuddsportalen. For tilskudd som allerede er innvilget basert på en søknad innsendt via Altinn, skal du rapportere via Altinn.

Vi anbefaler at du leser veiledning til rapportering om bruken av tilskudd før du fyller inn rapporteringsskjemaet.

Regelverk

Se fullstendig regelverk (PDF) I Standardvilkår for tilskudd fra Helsedirektoratet

Kontakt

Først publisert: 30.01.2025 Siste faglige endring: 30.01.2025 Se tidligere versjoner