Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Abdominalradiologi - Ferdigheter Abdominalradiologi - Teori Barneradiologi - Ferdigheter Barneradiologi - Teori Generell kompetanse og holdninger radiologi Hjerte og kar-radiologi - Ferdigheter Hjerte og kar-radiologi - Teori Mammaradiologi - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Teori Mammaradiologi - Teori Muskelskjelett-radiologi - Ferdigheter Muskelskjelett-radiologi - Teori Nevroradiologi - Ferdigheter Nevroradiologi - Teori Onkologisk radiologi - Teori Onkologisk radiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Teori Traumeradiologi – Ferdigheter Traume-/akuttradiologi – Abdominal radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Barneradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Generell traumeradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Muskel-skjelett radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Nevroradiologi, øye- og ØNH radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Thorax/Kar radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Uroradiologi – Teori Urogenital radiologi - Ferdigheter Urogenital radiologi - Teori Øre-nese-hals og øye - Ferdigheter Øre-nese-hals og øye - Teori
3a. Ha god kunnskap innen bildedanning og strålefysikk /-biologi innen konvensjonell / digital røntgendiagnostikk, inkludert gjennomlysningsteknikker og angiografi med subtraksjon.
3a. Ha god kunnskap om muligheter og feilkilder ved bildeopptak og tolkning innen konvensjonell røntgendiagnostikk.
3a. Ha god kunnskap om anvendelsesområder for konvensjonell røntgendiagnostikk.
3a. Ha god kunnskap innen bildedanning og strålefysikk ved CT.
3a. Ha kunnskap om apparatur for praktisk gjennomføring og bildedokumentasjon innen CT.
3a. Ha god kunnskap om muligheter og feilkilder ved bildeopptak og tolkning innen CT.
3a. Ha god kunnskap om anvendelsesområder og kontraindikasjoner for CT.
3a. Ha god kunnskap innen MR-fysikk og bildedanning.
3b. Ha god kunnskap om apparatur for praktisk gjennomføring og bildedokumentasjon innen MR, herunder MR sikkerhet for pasient og personale.
3b. Ha god kunnskap om valg av MR sekvenser og spoler.
3a. Ha god kunnskap om muligheter og feilkilder ved bildeopptak og tolkning innen MR.
3a. Ha god kunnskap om anvendelsesområder og kontraindikasjoner mot gjennomføring innen MR.
3a. Ha god kunnskap om bildedanning innen ultralyd, inkludert valg av prober.
3a. Ha god kunnskap om apparatur for praktisk gjennomføring og bildedokumentasjon innen ultralyd.
3b. Ha kunnskap om bruk av kontrastforsterket ultralyd.
3a. Ha god kunnskap om muligheter og feilkilder ved bildeopptak og tolkning av ultralydbilder.
3a. Ha god kunnskap om anvendelsesområder for ultralyd.
3a. Ha kunnskap i hemodynamikk for tolkning av dopplerkurver i arterier og vener med ultralyd.
3a. Ha god kunnskap om virkningsmekanismer for kontrastmidler innen radiologi.
3a. Ha god kunnskap om dosering av kontrastmidler innen radiologi og bruk av faser for best mulig bildeframstilling ut fra diagnostisk problemstilling.
3a. Ha god kunnskap om indikasjoner, kontraindikasjoner, bivirkninger og eventuell forbehandling ved bruk av kontrastmidler innen radiologi.
3a. Ha god kunnskap om gjenkjennelse og behandling av akutte kontrastmiddelreaksjoner.
3b. Kjenne til prinsipper for bildedanning og praktisk gjennomføring innen SPECT / PET CT.
3b. Kjenne til anvendelsesområder og mulige feilkilder ved bildeopptak og tolkning innen SPECT / PET CT.
3a. Ha god kunnskap om generell relevant strålefysikk, herunder røntgenstrålers effekt/vekselvirkning på vev.
3a. Ha god kunnskap om generelle prinsipper for strålevern.
3a. Ha god kunnskap om strålehygiene rettet mot personale.
3a. Ha god kunnskap om strålehygiene rettet mot pasienter.
3a. Ha god kunnskap om ALARA prinsippet generelt og strålevern hos barn spesielt.
3a. Ha god kunnskap vedrørende strålebelastning ved bildeopptak hos voksne og barn i CNS, thorax og abdomen/bekken samt ekstremiteter.
3a. Ha god kunnskap om prinsipper for pasientrådgiving knyttet til uhell med røntgenstråler.