Resultater
Kostnaden per DRG poeng var 64 824 kroner i 2024. Det var en nedgang på 0,3 prosent fra 2023, det vil si en produktivitetsforbedring. Produktivitetsforbedringen kom fordi aktiviteten i form av DRG-poeng økte mer (+2,5 prosent) enn kostnadene til pasientbehandling (+2,2 prosent). Kostnadene er justert for lønns- og prisvekst[1].
Det var regionale variasjoner for utviklingen i kostnad per DRG-poeng fra 2023 til 2024. Helse Vest hadde en produktivitetsforbedring på 1,4 prosent, og dette skyldtes sterkere vekst i DRG-poengene (+3,5) sammenlignet med øvrige regioner. Helse Midt-Norge hadde en nedgang i produktiviteten på 3 prosent, og dette skyldtes både sterkere kostnadsvekst (+ 4 prosent) og svakere vekst i DRG-poeng (+ 1 prosent).
I 2024 var kostnaden per DRG-poeng 2,2 prosent høyere enn i 2017, og produktiviteten tilsvarende lavere. Bak dette var det et fall i produktiviteten i 2020 på grunn av pandemien. Produktiviteten, målt som endring i kostnad per DRG-poeng, har økt hvert år etter 2020.
Kostnaden per oppholdsdøgn[2] var 26 153 kroner i 2024. Den økte med 2,2 prosent fra 2023. Økningen i kostnad per oppholdsdøgn skyldtes en vekst i kostnader til døgnbehandling på 1,6 prosent, sammen med en nedgang i tallet på oppholdsdøgn på 0,5 prosent. Fra 2017 til 2024 økte kostnaden per oppholdsdøgn med 22 prosent. I perioden fra 2017 til 2024 var det en nedgang i tallet på oppholdsdøgn med 8 prosent og en vekst i kostnader til døgnbehandling med nær 13 prosent.
Datagrunnlag
Kostnadsindikatorberegningene er avgrenset til å omfatte offentlige helseforetak (HF) og private institusjoner med områdeansvar og langvarige driftsavtaler (avtaleinstitusjoner).
Kostnadsgrunnlag
Regnskapsdata for spesialisthelsetjenesten samles inn av Statistisk sentralbyrå (SSB) med hjemmel i Lov om spesialisthelsetjenesten av 2. juli 1999. I grunnlagene for å beregne kostnader til spesialisthelsetjenesten på nasjonalt og regionalt nivå benyttes grunnlag fra:
1. De regionale helseforetakene (RHF) med underliggende foretak (HF).
2. Private institusjoner med områdeansvar og langvarige driftsavtaler (avtaleinstitusjoner).
Helsedirektoratet samarbeider med SSB om kvalitetskontroll av rapporterte regnskapstall.
Alle de offentlige helseforetakene (RHF og HF) rapporterer resultatregnskap til SSB hvor kostnader og inntekter spesifiseres i henhold til kontoplan for offentlige helseforetak og fordeles mellom de ulike tjenesteområdene i henhold til gjeldende funksjonskontoplan. Kostnader rapportert under funksjoner for røntgen- og laboratorietjenester inngår i kostnadsgrunnlaget for somatisk sektor i vår tilrettelegging for indikatorformål. I tillegg til regnskapstallene rapporterer foretakene også spesifikasjoner for:
a) Fordeling av felleskostnader og fellesinntekter
b) Inntekter fra salg av varer og tjenester til andre foretak (internhandel)
c) Kjøp og salg av helsetjenester
d) Tilskudd og videreføringer (gjelder RHF-ene)
Kostnader til ekstern virksomhet er kostnader som ikke knyttes til rapportert pasientbehandling, og som derfor ekskluderes fra beregningsgrunnlaget for kostnadsindikatorer. Helsedirektoratet innhenter denne informasjonen som en del av grunnlagene for beregning av kostnadsvekter til ISF-formål.
Private sykehus og andre private institusjoner tilknyttet spesialisthelsetjenesten rapporterer også regnskapsdata til SSB. Private institusjoner som inngår i utvalget for beregning av kostnadsindikatorer rapporterer, på samme måte som de offentlige helseforetakene, en oversikt over ekstern virksomhet.
Aktivitetsgrunnlag
Informasjon om den totale aktiviteten i det enkelte foretak er tilrettelagt og summert fra personentydige registerdata utlevert fra Norsk pasientregister (NPR).
DRG-poeng benyttes som et aktivitetsmål justert for forventet ressurskrav i pasientbehandlingen. Ved beregning av kostnad per DRG-poeng benyttes sum av DRG-poeng fra pasientdata for både døgn-, dag- og polikliniske episoder. DRG-poeng fra døgn- og dagvirksomheten tar utgangspunkt i korrigerte DRG-vekter for alle opphold som grupperes til DRG, og kan avvike noe fra DRG-poeng som danner grunnlag for ISF (innsatsstyrt finansiering).
Oppholdsdøgn beregnes som et aktivitetsmål knyttet til dag- og døgnepisoder. Episoder hvor pasienten er skrevet ut og inn samme dag er gitt en liggetid på 0,5 døgn. Vi benytter 2 mål for oppholdsdøgn; i) alle registrerte oppholdsdøgn og ii) oppholdsdøgn korrigerte for døgn etter at pasienten er meldt utskrivningsklar til kommunale tjenester.
Oppholdsdøgn etter status som utskrivningsklar til kommunale tjenester er estimert ved hjelp av regnskapsførte inntekter fra kommunen ført på konto 326 i helseforetakenes kontoplan, kombinert med enhetsprisen for oppholdsdøgn etter at pasienten er meldt utskrivningsklar til kommunen. Enhetsprisen for et oppholdsdøgn som utskrivningsklar var 5 745 kroner i 2024.
År | Døgnpris for utskrivningsklare pasienter (kroner) |
2024 | 5 745 |
2023 | 5 508 |
2022 | 5 306 |
2021 | 5 167 |
2020 | 5 036 |
2019 | 4 885 |
2018 | 4 747 |
2017 | 4 622 |
Definisjoner
Avgrensing av kostnader til pasientbehandling DRG
Kostnadsgrunnlaget for indikatorene avgrenses til å gjelde behandlingsrelaterte driftskostnader ved det enkelte foretak, og tilrettelegges for å kunne kobles mot aktivitetsrapportering til Norsk pasientregister (NPR). I dette avsnittet beskrives kostnadsgrunnlaget som holdes sammen med aktivitet som grupperes til DRG (DRG: Diagnoserelaterte grupper).
Ekskluderte kostnader
Ved avgrensing av kostnader til pasientbehandling DRG ekskluderes følgende kostnadskomponenter fra brutto driftskostnader på k4 – k7:
Kjøp av pasientbehandling
Ekskluderte kostnader omfatter spesifiserte tilskudd til private og kjøp av pasientbehandling fra andre foretak i eller utenfor regionen. Beløpet er identifisert ved spesifikasjoner fra foretakene og kostnader ført under k456, k457, k460, k463 og k464 i kontoplan for offentlige helseforetak. Kostnader til kjøp av pasientbehandling ved fristbrudd er også ekskludert.
Salg og utleie
Kostnader til salg og utleie estimeres ved spesifiserte inntekter fra internhandel og øvrige inntekter ført under k30, k31, k34 og k36 i kontoplan for offentlige helseforetak. Det estimerte beløpet trekkes ut av kostnadsgrunnlaget.
Utskrivningsklare pasienter (UKP)
Kostnader for utskrivningsklare oppholdsdøgn estimeres ved hjelp av inntekter ført på konto 326 i helseforetakenes kontoplan. Konto 326 inneholder inntekter basert på faktura til kommunene knyttet til UKP. Kostnadene settes lik inntektene og trekkes ut av kostnadsgrunnlaget.
Kostnad per DRG-poeng har tidligere år blitt beregnet og publisert inklusive kostnader til utskrivningsklare oppholdsdøgn. For regnskapsåret 2024 utgjorde kostnader til utskrivningsklare oppholdsdøgn 246 kroner per DRG-poeng, og for 2023 utgjorde de 267 kroner per DRG-poeng.
Forskning
Kostnader til forskning trekkes ut i henhold til spesifikasjoner fra foretakene. I hovedsak er foretakenes spesifikasjoner basert på beregninger rapportert til NIFU.
Medikamentkostnader til H-resepter
Kostnadene er trukket ut i henhold til spesifikasjoner fra foretakene.
Annen ekstern virksomhet
Kostnadene gjelder utbetalinger til pasientskadeerstatning på k751 og ulike eksterne oppgaver spesifisert fra foretakene. Dette omfatter eksempelvis
- Drift av kompetansesenter
- Kommunale tilskudd
- Prosjektkostnader
- Administrasjon av behandlingshjelpemidler
- Laboratorietjenester på vegne av andre foretak
Poliklinisk lab/ røntgen
Poliklinisk lab/røntgen gir ikke DRG-poeng. Kostnadene spesifiseres ikke i rapportert KOSTRA-regnskap. Fra 2020 trekkes disse kostnadene ut i henhold til kostnadsberegninger fra helseforetakene levert til underlag for kostnadsvekter til innsatsstyrt finansiering.
For årene 2017 til 2019, samt for foretak som ikke beregner kostnader til poliklinisk lab/røntgen, estimeres kostnadene ved hjelp av egenandeler og helforefusjoner ført under funksjonene 620 - 637[3]. På bakgrunn av beregnede kostnader til denne aktiviteten ved et utvalg sykehus og sett i forhold til polikliniske inntekter, er kostnaden satt lik summen av:
i. Polikliniske egenandeler på konto 322
ii. 2* helforefusjoner knyttet til lab/røntgen på konto 323
iii. eventuelle helforefusjoner på konto 324
iv. egenandeler ut over frikortbeløp på konto 328
Avgrensing av kostnader til døgnbehandling i somatisk sektor
Ved beregning av kostnad per oppholdsdøgn i somatisk sektor korrigeres kostnadsgrunnlaget for polikliniske episoder som ikke gir oppholdsdøgn. Dette gjøres ved å trekke ut en andel av kostnadene tilsvarende andelen DRG-poeng fra polikliniske episoder.
Kostnad per oppholdsdøgn beregnes på to måter;
i) Ekskludert kostnader og oppholdsdøgn knyttet til utskrivningsklare pasienter.
ii) Inkludert kostnader og oppholdsdøgn knyttet til utskrivningsklare pasienter.
Avgrensing av kostnader til pasientbehandling uten pensjon
Kostnader til pasientbehandling uten pensjon beregnes ved at pensjonskostnadenes andel av brutto driftskostnader beregnes per behandlingsfunksjon for hvert foretak. Pensjonsandelen benyttes så for å nedskalere kostnader til pasientbehandling inkludert pensjon. Metoden er illustrert i tabellen nedenfor.
Tabell: Metode for å estimere kostnad til pasientbehandling ekskludert pensjonskostnad.
| Brutto driftskostnader | Pensjon | Ekskluderte kostnader | Kostnader til pasientbehandling inkl. pensjon | Pensjons-andel | Kostnader til pasientbehandling uten pensjon |
| A | B | C | D = A - C | E = B/A | F = D*(1 - E) |
Foretak 1 | 5 000 | 490 | 1 200 | 3 800 | 0,10 | 3 428 |
Foretak 2 | 11 000 | 900 | 3 500 | 7 500 | 0,08 | 6 886 |
Foretak 3 | 15 000 | 1 200 | 4 000 | 11 000 | 0,08 | 10 120 |
Foretak 4 | 8 000 | 550 | 2 000 | 6 000 | 0,07 | 5 588 |
Sum alle foretak |
|
|
|
|
| 26 021 |
Årsaken til at pensjonskostnadene ikke kan ekskluderes med nøyaktig beløp, men må estimeres, er at rapporteringen av kostnader til ekstern virksomhet ikke er spesifisert på kostnadsart.
Teknisk beregningsutvalg for spesialisthelsetjenestens økonomi (TBU-S) publiserte i sin rapport fra desember 2024[4] kostnad per DRG-poeng for perioden 2017 til 2023 på nasjonalt og regionalt nivå, hvor kostnader til pensjon var ekskludert fra kostnadsgrunnlaget. Metoden for ekskludering av pensjonskostnader som her er benyttet, avviker fra metoden som er brukt i TBU-S sin rapport[5].
Priskorrigering
Ved presentasjon av kostnadsindikatorer inklusive pensjon i faste priser, benyttes SSB sin prisindeks for statlige helsetjenester for priskorrigering. For kostnadsindikatorer eksklusive pensjon benyttes Finansdepartementets prisindeks for helseforetak[6].
Prisindeksene er beregnet for spesialisthelsetjenesten som helhet, det vil si for alle offentlige foretak, private institusjoner og tjenesteområder samlet. Ved bruk av prisindeksen på lavere nivå, legger man implisitt til grunn identisk prisutvikling på innsatsfaktorene som inngår i produksjonen av helsetjenestene i de ulike helseforetakene uavhengig av tjenestetype. Tolkning av priskorrigerte tall på lavere nivå enn nasjonalt, det vil si for tjenesteområder, regioner eller foretak, må derfor gjøres med varsomhet.
År | Prisindeks inkl. pensjon (SSB) | Prisindeks ekskl. pensjon (Finansdep.) | ||
Prisvekst fra året før | Akkumulert prisindeks | Prisvekst fra året før | Akkumulert prisindeks | |
2017 | 1,012 | 1,273 | 1,027 | 1,293 |
2018 | 1,019 | 1,250 | 1,029 | 1,256 |
2019 | 1,045 | 1,196 | 1,030 | 1,220 |
2020 | 0,981 | 1,219 | 1,016 | 1,200 |
2021 | 1,055 | 1,155 | 1,034 | 1,161 |
2022 | 1,053 | 1,097 | 1,051 | 1,105 |
2023 | 1,041 | 1,054 | 1,056 | 1,046 |
2024 | 1,054 | 1,000 | 1,046 | 1,000 |
[1] Se avsnittet om priskorrigering
Om SAMDATA spesialisthelsetjenesten
Formålet med SAMDATA er å utarbeide sammenlignbar statistikk og analyser om utviklingen og forskjellene i spesialisthelsetjenesten. Resultatene utgjør et av grunnlagene for styring og utvikling av tjenestene. Kostnader, produktivitet, aktivitet og bruk av tjenester er sentrale tema i SAMDATA.
Kontaktinformasjon
Spørsmål om denne visningen kan sendes til:
- Håvard Andre Dalheim: havard.andre.dalheim@helsedir.no
- Frode Grøtheim: frode.grotheim@helsedir.no
- Marit Pedersen: marit.pedersen@helsedir.no