Formål
Formålet med undersøkelsen er å få mer kunnskap om erfaringene til personer som har vært i kontakt med kommunal legevakt.
Gjennomføring av undersøkelsen
Helsedirektoratet sender i løpet av høsten ut et spørreskjema til et utvalg personer som har vært i kontakt med én av landets kommunale legevakter. Pasienter fra 16 år og over vil bli invitert til å delta ca. fire uker etter at de var i kontakt med legevakten.
Legevaktpasientene blir kontaktet via Helsenorge med spørsmål om å delta i undersøkelsen og det er frivillig å delta. Undersøkelsen blir sendt ut i tre omganger. Den første utsendelsen blir i første halvdel av oktober for en mindre pilotundersøkelse. Deretter vil hovedundersøkelsen blir sendt ut i første halvdel av november og desember.
Resultater fra undersøkelsen blir publisert på Helsedirektoratets nettside.
Bakgrunn
Spørreskjemaet som brukes i undersøkelsen ble opprinnelig utviklet i perioden 2006-2012 av tidligere Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (Nklm). I skjemaet inngår det spørsmål om pasientenes erfaringer med telefonkontakt og helsepersonellkontakt, samt erfaringer med tilgjengelighet og organisering. Spørreskjemaet er tidligere brukt i en nasjonal undersøkelse og brukes fremdeles av legevakter som gjennomfører undersøkelser lokalt. I forbindelse med denne undersøkelsen har spørreskjemaet blitt revidert og oppdatert der det har vært behov for det. Den største endingen er at skjemaet nå inkluderer spørsmål om videosamtale.
Undersøkelsen inkluderer nå også spørsmål om helserelatert livskvalitet, målt ved spørreskjemaet EQ-5D-5L, som består av fem spørsmål knyttet til fem dimensjoner av helse: mobilitet, personlig stell, vanlige aktiviteter, smerte/ubehag og angst/depresjon.
Deltagerinformasjon
Bokmål:
Nynorsk:
Engelsk: