Bestemmelsen i § 4 tredje ledd bokstavene a-e, gir utdypende momenter for hva som kan inngå i helhetsvurderingen av om markedsføringen er særlig rettet mot barn. Listen er ikke uttømmende, og flere forhold kan vektlegges ut fra konteksten i det konkrete tilfellet. Fordi det er en totalvurdering som skal gjøres gjelder det ingen intern vekting av momentene. Nedenfor gis en fortolkning og utdyping av momentene a–e:
§ 4 tredje ledd bokstav a - om produktet primært konsumeres av eller særlig kan appellere til barn
Om produktet særlig kan appellere til barn vil bero på en konkret vurdering hvor momentene som listes i bokstav b, slik som språk, farger, bilder og andre effekter vil ha betydning. I tillegg vil det legges vekt på utforming, smak, emballasje og innpakning, som bidrar til at utformingen får en særlig barnerettet appell.
Det understrekes at produktets utforming og dets emballasje eller innpakning isolert sett ikke vil anses å være i strid med forskriften, jf. unntakene i § 5 bokstavene c og d. Utforming og emballasje kan likevel få betydning for helhetsvurderingen og handlingsrommet for markedsføringen for øvrig.
Også type produkt vil kunne ha betydning. For eksempel vil all sjokolade være omfattet av produktlisten, men vil avhengig av type ha varierende nedslagsfelt/målgruppe. Generelt vil konfektesker ikke anses for primært å appellere til barn og markedsføringsaktiviteter knyttet til denne type produkt vil ikke ha samme begrensninger som klassiske barnegodterier.
Oppsummert kan vi si at jo mer barnerettet et produkt er, desto strengere krav stilles til de medier og virkemidler som kan benyttes i markedsføringen av produktet.
Dette kan illustreres ved et vedtak fra Matbransjens faglige utvalg:
Markedsføring på torg/senter: Tre produkter med barnlig utforming og tydelig appell til yngre målgrupper, ble vurdert og ansett å være innenfor retningslinjene. Det ble understreket at handlingsrommet for bruk av medier og virkemidler er svært begrenset når produktet har barn som primær målgruppe.
§ 4 tredje ledd bokstav b - om markedsføringen har en presentasjonsform, innhold eller utforming som særlig kan appellere til barn
I vurderingen av om markedsføringen har en presentasjonsform, innhold eller utforming som særlig kan appellere til barn, vil følgende momenter i markedsføringens utrykk og formidling vektlegges:
- språk og fargerike visuelle uttrykk
- animerte figurer, tegneserier og fantasifigurer
- humor og temaer typisk assosiert med barn, for eksempel skole, lek og eventyr
- spillifisering, interaktive spill eller annen interaktivitet som fremstår engasjerende for barn
- nyhetsbrev via e-post, SMS-tjenester eller annen mobilmarkedsføring særlig rettet mot barn
- plassering av produkter på utsalgssted, arrangementer og annet
Nærmere om barne- og familierettede temaer
Det er rom for å bruke klassiske virkemidler slik som julenisser og påskeharer ved høytider, så fremt dette ikke utformes på en måte som gir en utstrakt barnerettet appell.
Som utgangspunkt anses heller ikke markedsføring under overskriften «Lørdagsgodt» eller «Is på 17. mai», å være særlig rettet mot barn. Dette under forutsetning av at markedsføringen i tilknytning til slike situasjoner ikke tilføres ytterligere virkemidler med barnerettet appell.
Nærmere om plassering av produkter
Alminnelig oppstilling av produkter på utsalgssted omfattes ikke av markedsføringsforbudet, jf. unntaket i § 5 bokstav e. Presentasjonsformen kan imidlertid få betydning i helhetsvurderingen, vurdert sammen med andre elementer, slik som tid og sted for markedsføringen, jf. § 4 tredje ledd bokstav c.
En fremtredende plassering, eksempelvis i form av en sjokkselger, vil gi mindre rom for bruk av andre virkemidler. En sjokkselger er en type salgsoppsett som benyttes for å tiltrekke seg umiddelbar oppmerksomhet og stimulere til impulskjøp, ofte gjennom fargerik utforming, eksponering i barnehøyde eller plassering på strategiske steder som ved inngangspartier og kasseområde. Denne type oppstilling får et forsterket barnerettet preg dersom det også brukes topplakater, vippetasser, eller barnlige figurer plassert i tilknytning til oppstillingen.
Videre vil typen forretning ha betydning for handlingsrommet ved fysisk plassering. Handlingsrommet for plassering av produkter omfattet av produktlisten vil være snevrere i en leketøysforretning enn i andre typer forretninger.
Spesialutstillinger som benytter virkemidler som særlig kan appellere til barn vil være omfattet. Slike virkemidler kan være bruk av figurer, animasjoner, språk eller fargeeffekter.
Dette kan illustreres ved vedtak fra Matbransjens faglige utvalg:
Eksemplene under viser hvordan en kombinasjon av produktplassering, utforming og bruk av virkemidler kan medføre at markedsføringen anses som særlig rettet mot barn, til tross for at emballasje og produktutforming alene, ikke er omfattet av markedsføringsforbudet.
Markedsføring i bokhandel: Utvalget vurderte at en oppstilling av produkter i en sjokkselger plassert i barnehøyde, kombinert med produktutforming og emballasje, medførte at markedsføringen var særlig rettet mot barn og dermed i strid med retningslinjene.
Markedsføring i dagligvarebutikk: En palleoppstilling i kombinasjon med topplakatenes bruk av Halloween konseptet førte til at markedsføringstiltaket var i strid med retningslinjene. Topplakatene hadde ingen referanse til de aktuelle produktene, men brukte barnlige figurer koblet til Halloween-konseptet. Plakatenes funksjon ble vurdert til å gjøre markedsføringstiltaket særlig rettet mot barn og ungdom.
§ 4 tredje ledd bokstav c - tid og sted for markedsføringen
Tid og sted vurderes etter når og hvor barn kan eksponeres for markedsføring.
Digitale medier
Digitale medier der barn utgjør en del av brukergruppen vil vektlegges i helhetsvurderingen for om markedsføringen anses særlig rettet mot barn. Eksempler på dette er sosiale medier og strømmetjenester slik som YouTube, TikTok, Snapchat og Instagram, som brukes av mange barn. Medier som chattetjenester, blogger og nettsamfunn som særlig rettes mot barn, vil også være omfattet.
Det avgjørende er om kommunikasjonen har potensial til å nå målgruppen barn og unge, ikke om den faktisk gjør det. Selv om aktiviteten foregår på en kanal som ikke er særlig rettet mot barn, eksempelvis på en virksomhets nettside, kundeavis eller i en papiravis, vil aktiviteten likevel kunne omfattes av forbudet dersom markedsføringen har en presentasjonsform som er særlig rettet mot barn. Det skal også tas hensyn til algoritmisk spredning, der markedsføringen går viralt blant barn og ungdom, og ved annonsering gjennom streaming og lignende.
Der en kampanje, uavhengig av kanal, er kjøpt av en næringsaktør med en bestemt målgruppe for øye, må målgruppen kunne dokumenteres ved henvendelse fra tilsynsmyndigheten ved et eventuelt tilsyn (se omtale under § 6). Kjøp av målgrupper under 18 år og målgrupper som er ukjent eller lignende, hvor man ikke har kontroll på hvem som er mottager av budskapet, vil kunne være i strid med forskriften. Det vil også her være en helhetsvurdering der andre elementer og helheten i markedsføringen har betydning for om markedsføringen anses som «særlig rettet mot barn».
Dette kan illustreres ved et vedtak fra Matbransjens faglige utvalg:
Markedsføring på digitale plattformer: I denne saken vurderte utvalget markedsføring av godteri via TikTok. Utvalget vurderte at kombinasjonen av mediekanalen og innholdets barnslige og ungdommelige preg medførte at markedsføringen fremsto som rettet mot ungdom på en måte som var i strid med aktsomhetsregelen i retningslinjene.
Dersom markedsføringen er fra en aktør som ikke er etablert i Norge og sendes fra utlandet, vil slik markedsføring ikke rammes av denne forskriften. Derimot vil en påvirker som markedsfører produktet gjennom sine kanaler i Norge kunne bli ansvarlig etter forskriften.
Analoge medier
Analoge medier der barn utgjør en del av brukergruppen vil vektlegges i helhetsvurderingen for om markedsføringen anses særlig rettet mot barn. Eksempler er tegneseriehefter og nyhetsblader som særlig retter seg mot barn eller som kan ha særlig appell hos barn.
Fysiske steder
Fysiske steder der barn normalt oppholder seg har klar betydning for vurderingen og eksempler på slike steder er; skoler, idrettsarenaer, lekerom, lekebutikker, «lekeland», aktivitetsparker, fritidsklubber, bibliotek for barn og andre barnerettede områder.
Det vises også til opplæringslova § 27-1 om forbod mot reklame i skolen og privatskolelova § 7-1a.
Et arrangement som er åpent for barn uten nedre aldersgrense på 18 år, slik som konserter, forestillinger, messer, idretts- og turarrangementer, vil ikke automatisk være omfattet av forskriften, men vil bli vurdert etter en helhetsvurdering basert på arrangementets karakter, hvor momentene i § 4 tredje ledd bokstav a–e må tas i betraktning. Dette gjelder uavhengig av om barnet er ledsaget av en voksen.
Dette kan illustreres ved følgende vedtak fra Matbransjens faglige utvalg:
Markedsføring i bokhandel: En bokhandel ble felt for bruk av en sjokkselger plassert i et område av butikken spesielt rettet mot barn, med artikler knyttet til spill og barnebøker. Oppstillingen, i kombinasjon med produktutforming og emballasje, medførte at markedsføringen ble ansett som særlig rettet mot barn.
Markedsføring ved lekerom: En ferje ble felt for å ha plassert reklame for en godteripakke rett utenfor et lekerom. Utvalget uttalte at plakatmarkedsføring som utgangspunkt ikke har en særlig appell til barn, men at plasseringen og bruken av virkemidler i dette tilfellet medførte at markedsføringen likevel var i strid med retningslinjene.
Markedsføring i lekebutikk: En leketøysforretning ble felt for en oppstilling med karakter av sjokkselger, plassert i barnehøyde og rett ved inngangspartiet, slik at alle kunder ble eksponert for produktene. Oppstillingen ble ansett som særlig rettet mot barn, og vurdert i strid med retningslinjene, blant annet fordi handlingsrommet for produktpresentasjon er snevrere i butikker som i stor grad henvender seg til barn.
Denne typen markedsføring vil også kunne utgjøre brudd på forskriften § 4.
§ 4 tredje ledd bokstav d - om det medvirker barn eller personer som særlig kan appellere til barn
Bestemmelsen omfatter markedsføring der barn eller personer som særlig kan appellere til barn, medvirker. Følgende tilfeller vil omfattes:
- Bruk av barn i markedsføringen, slik som i reklamefilmer, annonser og lignende
- Bruk av kjendiser, påvirkere, skuespillere, popstjerner, superhelter eller kjente barneverter fra TV eller sosiale medier som appellerer til barn og unge, uavhengig av alder på personen i reklamen.
- Bruk av fiktive figurer som klart forbindes med produkter omfattet av produktlisten, og som barn lett gjenkjenner fra emballasje, reklame eller annen kommersiell sammenheng.
- Bruk av personer som kommuniserer med tydelig barneappell, ved språkbruk, tematikk, antrekk og fremtoning.
- Bruk av rollemodeller med særlig appell til ungdom i markedsføring som, gjennom valg av markedsføringskanal, er direkte rettet mot ungdom
- Oppfordringer til handling/liking/deling/innsending av materiale, hvor ungdommen selv blir spreder av et reklamebudskap
Det må skilles mellom markedsføring som primært er rettet mot voksne, men som samtidig kan ha appell til barn. Slik markedsføring vil som hovedregel ikke anses som markedsføring særlig rettet mot barn.
Flere kjente personer, påvirkere, idrettsprofiler mv. kan appellere bredt til både voksne og barn. For å avgjøre om markedsføringen er særlig rettet mot barn må bestemmelsens øvrige momenter tas inn i vurderingen. Her vil momentene presentasjonsform og tid og sted for markedsføringen være sentrale i vurderingen av om markedsføringen likevel må anses som særlig rettet mot barn.
Dersom en virksomhet gir bort gratis produkter til en påvirker med håp om at dette blir eksponert i påvirkerens kanaler, vil dette inngå i helhetsvurderingen av om markedsføringen er særlig rettet mot barn. Se også omtalen under «særskilt om sponsing» nedenfor.
§ 4 tredje ledd bokstav e - bruk av gaver, leker, kuponger, rabatter, samleobjekter, konkurranser eller spill som særlig kan appellere til barn
Bestemmelsen omfatter bruk av virkemidler og elementer som i seg selv har høy appell til barn, og som anvendes i markedsføringen av produkter omfattet av produktlisten.
Eksempler på kommersielle virkemidler som kan appellere spesielt til barn:
- Leker, gaver og samleobjekter som følger med produktet eller formidles i markedsføringsøyemed
- Konkurranser med aldersgrense på 18 år og lav terskel for deltakelse og tydelig barneprofil
- Interaktive digitale spill eller apper der produktet, dets emballasje eller varemerke inngår
- Kuponger eller rabatter markedsført til barn med barnevennlig design eller språk
Dette kan illustreres ved et vedtak fra Matbransjens faglige utvalg:
Markedsføring i app: MFU vurderte bruk av spill og lek i en bedriftsapp hvor brukerne kunne samle poeng gjennom og delta i et spillbasert lojalitetsprogram med mulighet for å vinne premier. Appen hadde 16-års aldersgrense, men manglet reell alderskontroll. Spillfunksjonen hadde visuell utforming og innhold som appellerte til ungdom heller enn barn. Utvalget vurderte at appen og virkemidlene ikke var særlig rettet mot barn under 13 år, og at tiltaket ikke var i strid med aktsomhetsregelen for ungdom.
Etter forskriften vil denne typen markedsføring inngå i en helhetsvurdering av medium, innhold og målgruppe, og kunne utgjøre brudd på regelverket. Se også egen omtale av konkurranser, § 4 annet ledd bokstav b.
Særskilt om sponsing
For å vurdere om sponsing rammes av markedsføringsforbudet, må det foretas en helhetlig vurdering. Relevante vurderingsmomenter vil være tid og sted for sponsingen (bokstav c) og hvem som er mottaker (bokstav d).
Med sponsing menes enhver form for offentlig eller privat bidrag til et arrangement, en virksomhet eller en person med den hensikt å fremme omsetning av produkter overfor forbrukere, jf. definisjonen i forskriften § 3 bokstav c. Bidrag som ikke har slik hensikt, vil ikke regnes som sponsing. Det vises til omtalen under § 3 bokstav c.
Sponsing med produkter omfattet av produktlisten til arrangementer, aktiviteter og/eller grupper som er særlig rettet mot barn, vil kunne være i strid med forbudet i § 4.
Motytelser for sponsing som innebærer markedsføring særlig rettet mot barn av produkter omfattet produktlisten, vil også være i strid med forbudet. Eksempler på dette kan være markedsføring på idretts- og kulturarrangementer for barn.
Et annet eksempel er der en virksomhet gir bort gratis produkter til en påvirker med håp om at dette blir eksponert i påvirkerens kanaler. Dette vil inngå i helhetsvurderingen av om markedsføringen er særlig rettet mot barn.
Om markedsføringsaktiviteten er omfattet av forbudet i § 4, kan likevel et av unntakene i § 5 komme til anvendelse, se omtale under § 5.