Tannhelsepersonell bør følge en standardisert prosedyre ved statusundersøkelse av barn og unge
Tannlege eller tannpleier bør
- følge en standardisert prosedyre ved statusundersøkelse av barn og unge, se Den gode undersøkelsen
- utføre kvalitetsmessig gode undersøkelser på barn og unge ved å
- etablere gode relasjoner til barn, ungdommer og foresatte. Benytt gjerne prinsippene i motiverende intervju (MI) i kommunikasjonen.
- informere om basisforebygging; tannpuss med fluortannkrem og kosthold
- være oppmerksom på om barnet
- kan være utsatt for mishandling, overgrep eller omsorgssvikt, se egen anbefaling
- kan ha tannbehandlingsangst eller andre angstlidelser
- innhente grundig anamnese av medisinske, sosiale og odontologiske forhold
- undersøke tenner og munnhule (intraoralt) og hode-hals region (ekstraoralt)
- diagnostisere karies og annen
sykdom i munnen. De vanligste som kan forbygges er karies (hull), tannkjøttbetennelse (gingivitt) og betennelse i tannens støttevev (periodontitt)
- vurdere risikofaktorer som har betydning for barnets orale helse, neste undersøkelsesintervall og behovet for ekstra oppfølging
- vurdere henvisning til spesialist i pedodonti, andre tannlegespesialister eller andre.
Forskningsgrunnlaget viser at karies og feil i tannutvikling og tannerupsjon er de største utfordringene for barn og unge. Viktige elementer i undersøkelsen er derfor vurdering av eksisterende karies hos barnet og risikoen for fremtidig utvikling av sykdommen. Systematisk oppfølging av tannerupsjon og bittutvikling er viktig for å forebygge komplikasjoner.
En standardisert prosedyre kan bidra til å redusere uhensiktsmessig variasjon. Den kan sikre at mer sjeldne sykdommer/tilstander oppdages, for eksempel periodontitt eller mineraliseringsforstyrrelser, og at intervensjon iverksettes til rett tid. Prosedyren kan dessuten medføre at barn som har vært utsatt for mishandling, overgrep eller omsorgssvikt oppdages av tannhelsetjenesten.
Fordeler og ulemper
Fordeler:
- undersøkelser av god kvalitet
- sykdommer/tilstander/risikoatferd oppdages tidlig og videre utvikling av sykdom kan forebygges
- ressurser overføres fra de friske til de syke
- sosiale ulikheter kan reduseres
Ulemper:
- det tar tid å gjøre en god undersøkelse
Det vurderes at fordelene veier opp for ulempene.
Kvalitet på dokumentasjonen
Moderat.
Verdier og preferanser
Det antas å ikke være noen viktig usikkerhet eller variasjon med hensyn til hvordan folk verdsetter de viktigste utfallene.
Den relative viktigheten av ni utfall er vurdert etter en skala fra 1 til 10:
- Karies: 9
- Tannerupsjon: 9
- Malokklusjon/bittavvik: 9
- Utviklingsavvik: 9
- Mineraliseringsforstyrrelser: 9
- Erosjoner: 9
- Periodontal sykdom: 9
- Oral medisin: 9
- Avdekking av mishandling, overgrep eller omsorgssvikt: 9
Ressurshensyn
Anbefalingen innebærer økt systematisering av statusundersøkelser og kan være besparende etter en innkjøringsfase.
38. Danmark Sundhetsstyrelsen. Nationale kliniske retningslinjer for fastlæggelse af intervaller mellem diagnostiske undersøgelser i tandpleien. 2013. https://www.sst.dk/da/udgivelser/2016/nkr-tandplejen.
106. Best practice guidance for providing an oral health assessment programme for school aged children in Ireland. Oral health assessment. 2012. https://www.guidelinecentral.com/summaries/oral-health-assessment-best-practice-guidance-for-providing-an-oral-health-assessment-programme-for-school-aged-children-in-ireland/#section-society.
137. J. Coulter, A. Richardson. Normal eruption of the maxillary canine quantified in three dimensions. European journal of orthodontics. 1997. 19. 2. 171-83.
169. NICE clinical guideline 19. Dental Recall - Recall interval between routine dental examinations. 2004. https://www.nice.org.uk/guidance/cg19.
Sist faglig oppdatert: 31. mars 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2018). Tannhelsepersonell bør følge en standardisert prosedyre ved statusundersøkelse av barn og unge [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 31. mars 2022, lest 01. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/tann-og-munnundersokelser-av-barn-og-unge/Tannhelsepersonell-b%C3%B8r-f%C3%B8lge-en-standardisert-prosedyre-ved-statusunders%C3%B8kelser-av-barn-og-unge