Kapittel 4.3 Målet om systematisk læring og forbedring

Forutsetningen for systematisk læring og forbedring er at det er åpenhet og trygghet i tjenestene og med det at både ansatte, pasienter, brukere og pårørende opplever det er trygt å gi uttrykk for sine meninger, jf.  kap. 4.2 – mål om trygt å melde. Både små og store tilbakemeldinger i arbeidshverdagen, samt det som rapporteres som avvik i interne kvalitetssystemer, gir ledere god oversikt over risiko og kvalitet i tjenestene. Alle tilbakemeldinger må håndteres og læringsutbytte utnyttes. Systematisk arbeid med læring og forbedring er helt avgjørende for å sikre gode tjenester, faglig utvikling, avdekke risiko, unngå feil, og ikke minst for å lære av egen og andres praksis.

Der meldingen er av en slik karakter at det er nødvendig, må ledere følge opp med tiltak som fører til faktiske forbedringer. Slik skaper vi lærende organisasjoner som håndtere både risiko og lærer av det som går bra.

Hva vi vet om status?

Det arbeides godt og systematisk med forbedringsarbeid i store deler av helse- og omsorgstjenesten. Melding av avvik og påfølgende analyse av uønskede hendelser en del av forbedringskulturen på de fleste arbeidsplasser. Variasjonen er samtidig stor. 

Det er en rekke nasjonale initiativ som støtter opp om dette arbeidet, som for eksempel rammeverket. Men også lov og forskrifter, faglige normeringer, kvalitetsindikatorer, ulike typer innsatsområder og prosjekter med søkelys på faglig kvalitet og utvikling, både nasjonalt og lokalt, er ment å bidra til god praksis og til læring og forbedring.

Selv om det både er gode nasjonale og lokale initiativ, er det fortsatt utfordringer og til dels svært ulik praksis i de forskjellige virksomhetene i helse- og omsorgstjenestene. Helsetjenesten har en lang tradisjon med faglig utvikling og individuell læring. Kollektiv læring/systematisk erfaringslæring har det tradisjonelt vært mindre oppmerksomhet på [12].

Organisatorisk læring, eller «læring på tvers», er også mangelfull. Læring og forbedring etter uønskede hendelser skiller seg ut som en særlig utfordring. Ukom har avdekket variasjon mellom virksomheter, og at det kan variere internt i en og samme virksomhet.  Årsakene til dette er blant annet organisatoriske forhold, ressurser, kompetanse, lederforankring og kultur.
 
Riksrevisjonen (RR) finner at relativt få helseforetak arbeider systematisk med risikostyring. Noen foretak har god praksis i deler av risikostyringen og dette viser at det er grunnlag for læring på tvers av foretakene. Riksrevisjonen viser videre at de regionale helseforetakene ikke har i tilstrekkelig grad fulgt opp om helseforetakene har fungerende risikostyringssystemer og slår fast at dette ikke er tilfredsstillende.

Ukom har fått bekymringsmeldinger fra både pårørende og helsepersonell om at uønskede hendelser ikke alltid blir meldt eller varslet, noe som også NPEs undersøkelser bekrefter. Formålet med å melde uønskede hendelser i helse- og omsorgstjenesten er at disse skal gjennomgås og brukes til framtidig læring.

Mange steder bygger ikke avvikshåndtering opp om en slik læringsarenaen. Avvik lukkes for å unngå restanser, framfor å sikre læring som bidrar til forbedring. Ledere bruker ikke nødvendig tid på å involvere og reflektere sammen med ansatte, men å avslutte saken raskt. Det er en av grunnene til at det i Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser, [13] er vektlagt at involvering i gjennomgang av hendelser er en del av ivaretakelsen. For de involverte, både pasienter, brukere og pårørende og helsepersonell, er det av vesentlig betydning at den uønskede hendelse fører til forbedring av tjenesten, slik at liknende hendelser forebygges. I tråd med WHOs anbefalinger har vi understreket behovet for at pasienter, brukere og pårørende inviteres inn i dette arbeidet, og at medarbeidere faktisk involveres.
 
For å skape en lærende kultur, er det også viktig å gjennomgå mindre hendelser og nesten-hendelser. Det er også nyttig med et repertoar av metoder for gjennomgang av hendelser. En slik tilnærming vil kunne avdekke risiko, indentifisere forbedringsmuligheter og avverge mer alvorlige hendelser.

Pyramiden under viser ulike metoder som kan brukes avhengig av alvorlighet og kompleksitet i hendelsen.
 

Pyramide som viser ulike metoder som kan brukes avhengig av alvorlighet og kompleksitet i hendelsen
Figur 4. Ulike metoder som kan brukes avhengig av alvorlighet og kompleksitet i hendelsen

Et av kriteriene for en grundigere analyse, kan være hendelsens mulige læringsverdi. Det som går bra, kan også være gjenstand for gjennomgang (safety II eller resiliensperspektivet. Å begynne med læringsgjennomgang av positive hendelser og enkle uønskede hendelser i det daglige, legger grunnlag for en god tilnærming hvis det skulle bli behov for gjennomgang av alvorlige hendelser.

Barrierer for å nå målet

Barrierer for systematisk læring og forbedring kan være mangel på trygge rammer, tid og læringsarenaer. Det finnes gode eksempler på at det er mulig å legge bedre til rette for dette, men at det fordrer kulturendring og god ledelse.

Helsetilsynet beskriver i sin rapport Pasientskader – fortsatt muligheter for læring og forbedring, [14] følgende forhold som gjør det utfordrende å omsette ny innsikt til læring i helsetjenestene.

  1. risikoforhold ved helsetjenesten
  2. kompleksiteten i tjenestene
  3. utfordringer med å lære «på tvers» i en stor sektor
  4. fravær av psykologisk trygghet
  5. utilstrekkelig ledelse

I det følgende utdypes punktene over.

Risiko

Ivaretakelse og behandling av syke mennesker innebærer usikkerhet (85). Vurderingen og beslutninger må ofte tas under tidspress og ut fra begrenset informasjon. Samtidig er mennesker feilbarlige, og forstyrrelser, tretthet mv kan begrense hvor mye den enkelte evner å huske og håndtere samtidig. Det aller meste som gjøres i helsetjenesten har dermed en viss risiko. I noen tilfeller vil virksomheter ha kjennskap til risiko, men ikke vite hvordan den kan redusere.

Effektive tiltak som er utviklet ander steder, fungerer ikke nødvendigvis i egen kontekst. Selv om mange studier kan rapportere om tilfredsstillende innføring av slike tiltakspakker mot for eksempel fall, legemiddelfeil, er det få som påviser at de resulterer i færre pasientskader eller mindre risiko.

Komplekst system

Helsetjenesten kjennetegnes av utallige interaksjoner mellom mange ulike komponenter, både menneskelige og teknologiske (88). Helsetilsynet tar utgangspunkt i SEIPS modell for å synliggjøre at uønskede hendelser oppstår på grunn av svikt i de komplekse interaksjonene mellom menneskene og system.

Helsedirektoratet har ofte illustrert hvordan pasientresultatene avhenger av hvordan vi organiserer oss og hvordan strukturer og prosesser påvirker kvaliteten [15]. Begge tilnærminger er kompleksitetsteorier, hvor den sentrale ideen er at systemer skal forstås som en helhet.  For å lære, må vi forstå hendelser som komplekse, ikke som isolerte feil. Å finne spesifikke årsaker til pasientskader er krevende i slike systemer, noe som også gjør det vanskelig å finne effektive tiltak og adressere svakheter i stadig utviklende arbeidsprosesser.

Lære «på tvers»

Læringen foregår ofte lokalt, ofte i team med høyspesialiserte oppgaver i ulike kontekster. Det bidrar til at det blir vanskelig å lære av andres. Lokale læringsprosessene domineres av at problemet løses der og da, uten å involvere andre. Det kan bidra til at underliggende årsaker oversees og at en går glipp av viktig læring på tvers. Ved å kartlegge og beskrive hver enkelt uønsket hendelse for seg, vil vi i liten grad kunne avdekke fellestrekk mellom hendelser som kan lede til en mer utfyllende forståelse av årsaker. Helsetilsynet erfarer også at avvikshåndtering mange steder ikke fungerer som en læringsarena. Det prioriteres å lukke avvik for å unngå restanser, framfor å sikre læring som bidrar til forbedring.

Psykologisk trygghet

Tematikken omtales i kapittel 4.2 – mål om trygt å melde, og er en grunnleggende forutsetning for å få til læring.

Ledelse

Vi har innledningsvis slått fast at det på alle ledelersnivåer må etableres en organisasjonskultur for kontinuerlig læring og forbedring. En annen avgjørende forutsetning er å ha oversikt over risikoområder og evaluere om tiltak som settes i verk fører til forbedringer. Tilsynserfaringer viser at ledelsen ikke klarer å etablere en slik organisasjonskultur. Medvirkende årsaker er at ledelsen ikke har god nok oversikt over risikoområder, kvalitet på tjenestene eller ikke evaluerer tilstrekkelig.

Involvering av pasienter, brukere og pårørende

Samarbeid med pasienter, brukere og pårørende er et sentralt virkemiddel for å gjøre tjenestene sikre og trygge. Ukom slår fast i sin rapport om meldekultur og læring av uønskede hendelser at virksomhetene må ha system for god kommunikasjon med og involvering av pasienter og pårørende etter uønskede hendelser og at de må sikres reell innflytelse i analyse og læring. Samtidig avdekket de i rapporten «Pårørende sikrer trygg behandling» at dette ikke skjedde.

Pasienter og brukere ofte har relevant og god informasjon om det som har skjedd, og den supplerer og nyanser helsepersonellets tilnærming. Samlet gir det en bedre forståelse for hvorfor det gikk galt. Det er viktig at pasienter og pårørende blir involvert i arbeidet med oppfølging av hendelser, og at de blir koblet på tidlig i prosessen (framgangsmåte for hvordan en bør involvere går fram av Helsedirektoratets guide om ivaretakelse etter uønskede hendelser). Involvering og medvirkning gjelder på alle nivåer i virksomhetene, også fra tilsynsmyndighetene sin side.

God kommunikasjon med innbyggerne er sentralt for tilliten til helse- og omsorgstjenesten. I tillegg til involvering etter uønskede hendelser må pasienter, brukere og pårørende, både på individ-, tjeneste og systemnivånivå, involveres for å styrke pasient- og brukersikkerheten. Innbyggerne må ses på som ressurs i arbeidet med å sikre trygge og gode helsetjenester. Det er godt belagt i forskning at pasienter og pårørende spiller en viktig rolle her. Pasient- og pårørendemedvirkning er også tydelig og godt forankret i lovverket.

Får å nå målet om systematisk læring og forbedring, må man involvere og ta i bruk pasienter, brukere og pårørendes samlede erfaringer og ideer i utforming, endring og forbedring av tjenestene. Spørsmålet «hva er viktig for deg?» er grunnleggende å stille. Oppfølging etter enkelthendelser, klager, forslagskasser, Involvering ved representasjon, f.eks. ved brukerråd- og paneler, er ulike måter å tilegne seg slik kunnskap på. Brukererfaringsundersøkelser og digitale meldeknapper, er andre måter.

Erfaringer, tilsyn, rapporteringer og tilbakemeldinger mv, tilsier at det fortsatt ikke fungerer godt nok i praksis og at variasjonen er stor. Brukerorganisasjonene gir innspill til tiltak på nasjonalt nivå som kan gi bedre involvering av pasient og pårørende i arbeidet med alvorlige hendelser. De etterlyser blant annet at det faglige ansvaret for pårørendearbeid blir tydeligere plassert i tjenestene. Videre har de spilt inn at pasient- og pårørendeinvolvering må styrkes som læringsutbytte og læringsaktivitet i grunn-, videre-, og etterutdanningene for helsepersonell. Utvikling og innføring av digitale samhandlingsløsninger som Digihelsestasjon og Digihelse (pleie- og omsorgstjenesten) vil bidra til å gjøre det enklere for pasienter og pårørende å melde om alvorlige hendelser.

Forenklede hendelsesanalyser med vekt på involvering og læring, også på tvers

Haraldsplass diakonale sykehus bruker oftere forenklet hendelsesanalyse etter alvorlige hendelser enn tidligere. De gjennomfører fellesmøte med alle involverte, der de fyller ut og ferdigstiller hendelsesforløpet, finner læringsmomenter og bidrar med forslag til forbedringstiltak. Dette gir en felles situasjonsforståelse, og møtene oppleves svært nyttige. Denne erfaringen er i tråd med det Guiden for ivaretakelse etter uønskede hendelser (ref 1) skriver om at involvering i erfaringslæring i er en del av god ivaretakelse.

I den forenklede hendelsesanalyse involveres i stadig større grad også pasienter og pårørende. Pasient og pårørende bidrar med viktige tilbakemeldinger om forbedringsområder som ikke alltid har vært belyst i fellesmøte med involverte (ref 2).

Sykehuset har satt i system hvordan lære på tvers av uønskede hendelser. Hendelsene blir delt med alle relevante avdelinger/klinikker ved å bruke Lessons Learned som verktøy. I tillegg skal alltid de alvorligste hendelsene vurderes om de er aktuelle som case til simulering. Simulering kan være med å avdekke flere tiltak og medarbeidere får trene på den konkrete hendelsen. Videre blir læring etter simulering oppsummert og delt med aktuelle klinikker/avdelinger.

Ref 1 Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser - Helsedirektoratet

Ref 2 Erfaringsskjema kan redusere uønskede hendelser på sykehus (PDF) Artikkel i Sykepleien som beskriver Lessons learned metodikk, opprinnelig fra Aker Solutions

Tillit blant innbyggerne til digitale tjenester og informasjonsdeling

Innbyggerne i Norge er villige til å dele egne helsedata. Viljen til å dele data med tanke på individuell behandling er høyere enn viljen til å dele dem til forskningsformål [16].

Viljen til å dele egne helsedata er relevant i lys av:

  • utviklingen av et felles europeisk område for helsedata (European Health Data Space (EHDS)). Målet med EHDS er blant annet å fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata nasjonalt og på tvers av landegrenser
  • at om lag 7 av 10 innbyggere har tillit til at ens helseopplysninger er sikret i 2024 [17].
  • at majoriteten av innbyggerne har positive oppfatninger om tilgang til helseopplysninger: Nærmere 7 av 10 føler seg tryggere på behandlingen de mottar når de har tilgang til informasjon om behandlingen digitalt, og en like stor andel opplever at digital tilgang til egne helseopplysninger hjelper med å forstå egen helsesituasjon bedre i 2024.

Vi befinner oss imidlertid i et spenn hvor en rekke innbyggere tror at helsedata allerede deles, samtidig som pasienter i praksis opplever å måtte gjenta sykehistorien sin i helsetjenesten. Helsedata er i dag fordelt på mange frittstående systemer som ikke snakker sammen, med de utfordringer vi har pekt på over [18].

De digitale fellesløsningene og samhandlingstjenestene skal gi bedre behandling, gi mer tid til pasientene, redusere tid på å lete etter og sammenstille informasjon og stimulere til tjenesteutviklingen.

Samtidig ønsker 44 prosent av helsepersonell seg tilgang til flere muligheter for digital kommunikasjon med annet helsepersonell og andre om oppfølging og behandling av pasient enn det som er tilfellet i dag. Fremdrift i trygg og sikker deling av helsedata på tvers av regioner og aktører er en sentral faktor for å opprettholde og øke innbyggernes tillit til helsetjenestene.

Hvordan nå målet om systematisk læring og forbedring

Erfaringer og funn som vist over, og som støttes av internasjonal forskning, viser at alvorlige hendelser der pasienter skades eller dør som følge av helsehjelpen de mottar er et vedvarende problem. Samtidig er det mulig å videreutvikle måtene vi arbeider på for å bidra til bedre pasient- og brukersikkerhet og reduksjon i forekomsten av pasientskader. Som det er skissert i ny meldeordning, ligger hovedutfordringen i å få til forbedringer i tjenestene, og hvordan man sikrer at forbedringsarbeid ett sted fører til forbedring også andre steder (såkalt læring på tvers). Det finnes mange gode initiativer for å styrke pasientsikkerheten både i tjenestene og fra andre aktører, og det gjøres allerede mye godt arbeid i dag, men arbeidet må i mye større grad samordnes og sees i sammenheng.

Vi trenger et felles nasjonalt løft på flere områder, der alle som er involvert i arbeidet med å styrke pasient- og brukersikkerheten løfter sammen, og ikke hver for seg.

  1. Vi må styrke styring og ledelse av kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet.
  2. Vi må bruke en bredere tilnærming for å forstå årsakene til pasientskader for å finne gode tiltak som kan redusere omfanget av pasientskader.
  3. Vi må bli bedre til å involvere pasienter og pårørende i pasientsikkerhetsarbeidet.
  4. Vi må utnytte potensialet som ligger i å analysere og forstå store datasett på tvers av hendelser for å få bedre innsikt i risikoområder og bakenforliggende årsaker.
  5. Kompetansestrategier må utvikles og vedlikeholdes for å bygge tilstrekkelig kompetanse innenfor:
    1. pasient- og brukersikkerhet. Det er utviklet et felles nordisk rammeverk for pasientsikkerhetskompetanse som vil tilpasses norsk kontekst for å kunne benyttes i planlegging og gjennomføring av kompetansetiltak
    2. resiliens
    3. hendelsesanalyse og forenklet hendelsesanalyse
    4. systematisk forbedringsarbeid
    5. systematisk implementeringsarbeid

God styring og ledelse er en avgjørende forutsetning for at virksomheter skal kunne levere gode og sikre helse- og omsorgstjenester. Helsetilsynets tilsynserfaringer viser at mangelfull ledelse av kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet er en stor utfordring. Dette er et gjennomgående og alvorlig funn som de ser i oppfølging av varsler og øvrige tilsynsaktiviteter. Det er særlig to overordnede forhold som går igjen:

  • Ledelsen har ikke nødvendig oversikt over kvalitets- og pasientsikkerhetsutfordringer.
  • Kjente kvalitets- og pasientsikkerhetsutfordringer blir ikke fulgt opp på en måte som gir varig forbedring.

 

[12] Edmondson AC. Learning from failure in health care: frequent opportunities, pervasive barriers. Quality and Safety in Health Care. 2004;13(suppl 2):ii3-ii9.

[13] Helsedirektoratet. Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser.; 2024.

[14] Rapport fra Helsetilsynet 2/2025. Pasientskader – fortsatt muligheter for læring og forbedring. Innsikter fra varsler om alvorlige hendelser 2020–2024.

[15] Donabedian, A. (1968). «Promoting the Quality through Evaluating the Process of Patient Care». Medical Care VI(3): 181–202.

[16] Dersom en norsk innbygger har behov for behandling i et annet nordisk land, ville 6 % av innbyggerne ikke ønske å dele personlige digitale helsedata på tvers av helsetilbydere (som sykehus, poliklinikk e.l.) i de nordiske landene i 2023. Dersom en norsk innbygger har behov for behandling i et annet nordisk land, ville 11 % ikke ønske å dele personlige digitale helsedata til forskningsformål på tvers av de nordiske landene. Eriksen, J., Hjermitslev, C. B., Tuulikki, V., Hardardóttir, G. A., Koch, S., Faxvaag, A., Kyytsönen, M., Viitanen, J., Lintvedt, O., Pedersen, R., Vimarlund, V., Nordheim, E. S., Reponen, J., and Nøhr, C.  (2023), A Nordic survey to monitor citizens use and experience with eHealth. Nordic Council of Ministers. TemaNord 2023:541

[17] Helsedirektoratet (2025), Innbyggerundersøkelsen om digitalisering i helse- og omsorgstjenesten 2024

Siste faglige endring: 13. november 2025