Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3.2Vurdering av pårørendesidene på Helsenorge

3.1.1 God overordnet vurdering av pårørendesidene

Årets pårørendeundersøkelse baserer seg på kvalitative intervjudata, og vi kan derfor ikke generalisere funn herfra til hele pårørendebefolkningen. Det er likevel relevant å peke på at ingen av de 17 informantene i undersøkelsen kjente til pårørendesidene på Helsenorge før intervjuet. De har kjennskap til Helsenorge som en portal for innloggende tjenester som brukes til dialog med helsetjenesten. Enkelte har benyttet Helsenorge som informasjonskanal om spesifikke diagnoser eller sykdommer. Helsenorge beskrives som et nettsted man har tillit til, og som samler kvalitetssikret generell helseinformasjon til befolkningen.

«Jeg har kun tenkt på Helsenorge som en praktisk løsning for kommunikasjon med leger» (Pårørende til barn)
«Jeg bruker det for egen del når jeg skal ha legetime eller medisiner, men ikke den siden med pårørende. Jeg kjente ikke til det som informasjonskanal» (Pårørende til eldre hjemmeboende)

Det er en positiv overraskelse at Helsenorge har egne sider skrevet for og til pårørende. På overordnet nivå får sidene mange gode tilbakemeldinger. De beskrives jevnt over som oversiktlige, informative og nyttige.

3.2.2 Særlig verdifullt for de som er ny som pårørende

Informantene i vårt utvalg er i ulike situasjoner og pårørenderoller. Det er også er stor variasjon i hvor langvarig det de står i, er. Dette har betydning for hvordan de vurderer innholdet på pårørendesidene. For eksempel er det informanter i utvalget som har vært pårørende i en årrekke, og som har hatt mye kontakt med helsetjenesten. Flere har eller har hatt stønader som pleiepenger og omsorgsstønad eller vedtak om avlastning. Flere har, slik de selv beskriver det, kjempet en lang kamp for rettighetene både for personen de er pårørende til, og i noen tilfeller også seg selv og egne rettigheter som pårørende. For disse personene er innholdet de finner på pårørendesidene til Helsenorge, godt kjent og tilfører dem lite nytt. Men samtlige sier at sidene ville vært svært nyttige da de var ferske og nye som pårørende og ikke visste hvordan de skulle navigere.

«Dette hadde vært veldig nyttig idet du blir en pårørende. Her står det om hva du kan forvente av psykiske og fysiske reaksjoner. Om rettigheter du har og hvor du kan søke om det. Det er også trøsten som kan hjelpe deg å holde ut litt lenger. Man blir fortalt at det kommer til å bli tøft og at man kan sove dårlig, bli deprimert. Det er lettere hvis man vet at det er vanlig» (Pårørende til barn)

Informasjonen under fanen «Hjelp til pårørande» oppleves som særlig god. Under denne fanen er det ti undertemaer i en innholdsliste, formulert som kortfattede punkter med råd om hvordan pårørende kan tenke om egen situasjon og navigere i denne. Punkter som «hugs på di eiga helse», «møt andre i same situasjon» og «snakk med arbeidsgjevar» er enkle, men gode råd som man gjerne vet er gode, men trenger at noen utenfra påpeker. Teksten under hvert punkt er kortfattet, skrevet i et enkelt og tilgjengelig språk. Det er både punkter til egen refleksjon, men også lenker videre til andre nettsteder der man kommer nærmere et reelt hjelpetilbud.

«Her er det mange trøstende ord. ‘Snakk med legen din om sykemelding’ for eksempel. Man vet jo ikke hvor listen ligger, hvor grensen går. Når er det ok å føle seg helt punktert i tusen biter fortvilet? Skal man tåle det? Da er det godt å se at pårørende har en egen side, at det blir synlig at det er tøft» (Pårørende til barn)
«Jeg synes dette er skrevet for meg, og skulle gjerne hatt det da jeg var yngre og i startfasen. Jeg tror ikke jeg ville følt meg så alene. Man blir veldig rådvill til tider og usikker på om man gjør nok. Da er det godt å lese det om å ta vare på seg selv» (Ung pårørende)

«Det er veldig bra å bli bevisst at man må leve et eget liv også, ikke bare være pårørende. Det viser disse sidene her også. At man har rett på økonomi, at man kan ha kontakt med andre i samme situasjon. Det er veldig viktige ting» (Pårørende til barn)

3.2.3 Manglende gjenkjenning med ordet pårørende

Det mest verdifulle ved informasjonssidene er at de så tydelig adresserer nettopp pårørende som en gruppe med egne behov og egne rettigheter. Sidene har dermed relevans, selv om den enkeltes situasjon kan være forskjellig. Men for mange er det uvant eller til og med utenkelig å se på seg selv som en pårørende, og flere sier at de ikke identifiserer seg med denne «merkelappen». For eksempel er det tydelig at de som har barn med utviklingshemming eller nedsatt funksjonsevne, tenker på seg selv først og fremst som foreldre til et barn med særskilte behov, ikke som en pårørende. Begrepet er fremmed også for de unge pårørende. De forbinder ordet med noe annet enn det å for eksempel ha et søsken som er syk eller har en diagnose.

«Jeg tenker at pårørendesider er for de som har en tante med demens og det blir snakk om verge. Man tenker annerledes om rollen når det er ens eget barn. Kanskje skulle de brukt et annet ord» (Pårørende til barn)
«Jeg visste ikke at jeg var pårørende en gang. Jeg visste bare at jeg hadde noen med rusproblemer i familien» (Ung pårørende)

Pårørendesidene ligger ikke i hovedmenyen på forsiden av Helsenorge, og de ligger heller ikke som sak på forsiden. Dersom sidene skal komme opp først i for eksempel et Google-søk, må man bruke søkeordet ‘pårørende’. Dette er ikke naturlig for alle, og det får flere til å stille spørsmål om hvordan de i det hele tatt skal bli klar over at disse informasjonssidene finnes.

«Det skulle vært bedre opplyst om disse sidene. Reklame på TV for folk som sitter hjemme om kveldene når barna endelig har sovnet» (Pårørende til barn)
«Jeg kjente ikke til dem. Det kan nok være nyttig for meg og mange andre som er dårligere informert enn jeg er. Problemet er nok at min generasjon, det er veldig mange som ikke mestrer å gå inn og se på sånne ting» (Pårørende til eldre hjemmeboende)

3.2.4 Vurdering av informasjonen «Pårørendes rettigheter»

Under fanen «Pårørendes rettigheter» er det seks deloverskrifter i en innholdsfortegnelse som gir en oversikt over rettigheter pårørende har, som for eksempel veiledning og informasjon, avlastning eller økonomiske ytelser. Det er oversiktlig med korte avsnitt og flere punktvise oppsummeringer. Likevel oppleves ikke dette innholdet like tilgjengelig som tidligere nevnte tekster om råd til pårørende. Informantene beskriver at de oppfatter språket som mer byråkratisk. Det oppstår også raskt en usikkerhet om det man leser er relevant for en selv.  

«Jeg er oppegående, men jeg føler det er mye tekst her. Jeg skroller og skroller. De har noe å gå på når det gjelder formidling og utforming. Det er et språk jeg kjenner igjen fra «det offentlige Norge». Som kanskje er en av grunnene til at jeg synes det blir mye tekst. Her og mange andre steder har det offentlige veldig mye å gå på når det gjelder formidling» (Pårørende til barn)

Det er tydelig at mange pårørende, særlig de som har vært dette over lang tid, leser teksten med utgangspunkt i egne erfaringer. Det innebærer at selv om informasjonen finnes der og er tilgjengelig, har de erfart at det er en betydelig utfordring å omsette denne informasjonen til praktisk hjelp i hverdagen. De fokuserer derfor på behovet for mer veiledning og støtte i prosessen fra den generelle informasjonen om rettigheter til det å faktisk få de tjenestene man kan ha rett på som pårørende. Noen trekker også frem at det i slike generelle informasjonstekster kan fremstå som man har flere rettigheter og tilgjengelige støttetjenester enn det som faktisk er realiteten. Igjen er det slik at sidene vurderes som nyttige for pårørende som er relativt nye i denne situasjonen.

3.2.5 Informasjon om spesifikke diagnoser og sykdommer

Tilbakemeldingene fra de pårørende er at mye av informasjonen på pårørendesidene på Helsenorge har truffet ganske godt på detaljeringsgrad i informasjonen.

Noe av innholdet er imidlertid mer spisset mot visse pårørendegrupper, for eksempel i listen «Informasjon til pårørende i ulike situasjoner». I innholdsmenyen under dette punktet er det ni lenker videre om pårørende til personer med spesifikke diagnoser, sykdommer eller tilstander. Spennvidden er fra konkrete diagnoser, som anoreksi, til mer generelle tilstander som kan favne mer, som uhelbredelig sykdom. Informasjonen oppleves som god og relevant for dem det gjelder, men for de andre i utvalget, som ikke treffes av noen av de nevnte sykdommene, fremstår listen litt tilfeldig satt sammen.

Den samme tilbakemeldingen får listen over hjelpetilbud, organisasjoner og veiledningstjenester nederst på siden. Det er mange gode tilbud og organisasjoner som nevnes, men også denne listen fremstår litt vilkårlig sammensatt. Flere kunne ønske seg en mer komplett og utfyllende liste som dekket et større mangfold av hjelpetilbud og organisasjoner.

Siste faglige endring: 10. april 2025