Innhold i rapporten
Formålet med rapporten er presentere og sammenstille sentrale utviklingstrekk, tall og fakta om tjenesten.
Rapporten sammenstiller informasjon om kommunale helse- og omsorgstjenester rapportert til Kommunalt pasient og brukerregister (KPR). KPR ble etablert i 2017 og inneholder data om personer som har søkt, mottar eller har mottatt kommunale helse- og omsorgstjenester. Plikten til å melde opplysninger til registeret er forskriftsfestet i forskrift om kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) (lovdata.no)
Rapporten omfatter følgende kommunale helse- og omsorgstjenester: praktisk bistand, dagaktivitetstilbud, matombringing, avlastning i og utenfor institusjon, støttekontakt, omsorgsstønad, helsetjenester i hjemmet, bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, langtidsopphold i institusjon, tidsbegrensede opphold i institusjon, dag- og nattopphold i institusjon, kommunal øyeblikkelig hjelp – døgnopphold, trygghetsalarm, lokaliseringsteknologi (GPS), digitalt tilsyn og elektronisk medisineringsstøtte [4].
I perioden 2007–2017 utga SSB tilsvarende rapport («Pleie- og omsorgstjenester [rapportåret]» og «Kommunale helse- og omsorgstjenester [rapportåret]» (ssb.no). I forbindelse med etableringen av KPR overtok Helsedirektoratet produksjonen av rapporten. Metodene for produksjon av tallene i Helsedirektoratet er beskrevet i vedlegg.
Noen forbehold ved tolkning og bruk av tallene:
- Tallgrunnlaget baserer seg på data fra kommunale elektroniske pasientjournaler og saksbehandlingssystem (EPJ). Det bør tas forbehold om ulik registreringspraksis ved tolkning og bruk av tallene. For mer informasjon om innhold og kvalitet i rapporterte data les Folkehelseinstituttets notat om årsdata for 2024 (fhi.no)
- Manglende rapportering til KPR i 2019 (13 kommuner rapporterte ikke på grunn av tekniske utfordringer knyttet til kommunesammenslåing). Denne rapporten benyttet rapportering for 2018 fra disse kommunene som erstatning for manglende data i 2019
- Koronapandemien kan ha påvirket tallene for 2020
- Perioden for sammenlikning i rapporten er vanligvis de siste 10 årene, men i noen tilfeller er ikke historiske tall tilgjengelige. Dette kan forklares med at KPR inneholder data kun tilbake til 2017 eller med at rapporteringen ble innført nylig, f.eks. rapportering av elektronisk medisineringsstøtte fra 2019.
- Informasjon rapportert fra kommunene om heldøgnstjenestetilbud, rehabilitering utenfor institusjon, tjenester som ytes med bruk av tvang og makt, klage, samt venteliste på langtidsplass i institusjon eller tilsvarende tilbud i bolig tilrettelagt for heldøgnstjenester, har usikker kvalitet
- Stadig flere kommuner tar i bruk nye elektroniske journalsystemer, systemer rapporteringen til KPR sendes fra. Rapportering fra nye systemer inneholder ofte feil og/eller mangler
- Fordeling av personer etter bistandsbehov i rapporten ble tilpasset anbefalingen om ny metode (fhi.no), publisert i 2024. Ny metode brukt for årgang 2024, og, for å gi ett sammenlikningsgrunnlag, for 2023. Sammenligning med tallene for 2022 og tidligere må gjøres med forbehold om ulike metoder
Personvernhensyn
Tall og verdier om færre enn ti personer, erstattes med «..» av hensyn til personvern. Tabellinnholdet ble i tillegg justert der tabellinnholdet gir grunnlag til å beregne lave tall (eksempelvis færre aldersgrupper eller avrunding i stedet for eksakte tall).
Andre kilder til informasjon om kommunale helse- og omsorgstjenester
- Kvalitet i helse- og omsorgstjenestene til eldre
- Dashbord for nasjonale kvalitetsindikatorer – kommunale helse- og omsorgstjenester
- Statistikk om sjukeheimar, heimetenester og andre omsorgstenester (ssb.no)
- Folkehelseprofiler 2025
- Styringsinformasjon om personer med demens for kommunene (PRØVEVERSJON)
- Styringsinformasjon om personer med psykisk helse- eller rusmiddelproblemer for kommunene (PRØVEVERSJON)
[4] Områder som f.eks. fastlege og legevakt er ikke en del av denne rapporten. [Tilbake til tekst]