Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

9. Er plantefett alltid bedre enn animalsk fett, uansett matvare/kilde til mettet fett?

Nei, alt plantefett er ikke nødvendigvis bedre enn animalsk fett, da ulike typer plantefett har ulik fettsyresammensetning, avhengig av matvare/kilde. Blant annet har vegetabilske fettkilder som oliven-, raps-, solsikke- og soyaolje og noen typer nøtter og avokado, et høyt innhold av umettet fett. Palme- og kokosolje er vegetabilske alternativer med høyt innhold av mettede fettsyrer. Kokosolje består av 90 % mettet fett og palmeolje 50 %. De inneholder få andre næringsstoffer, og er dermed gode eksempler på at vegetabilske kilder ikke nødvendigvis er bedre fettkilder.

Også animalske kilder til fett har ulik fettsyresammensetning. I marine fettkilder er det eksempelvis betydelig høyere innhold av umettede fettsyrer sammenlignet med fett fra dyr som lever på land.

I fiskeoljer forekommer de lange flerumettede omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Det er ikke vist at disse er essensielle, da kroppen (riktignok i svært beskjeden grad) kan danne disse fra omega-3-fettsyren alfa-linolensyre, som finnes i plantefett, men det kan være helsemessig gunstig å inkludere disse i kosten (2, 10, 18). For gravide og ammende kvinner anbefales et daglig inntak av til sammen minst 250 mg EPA og DHA, i form av fet fisk, fiskeolje eller algebasert tilskudd.

Planteoljer inneholder mye mer flerumettet fett (omega-3 og -6) enn smør, og er dermed de beste kildene til disse, i tillegg til fet fisk/fiskeolje.


Nasjonalt råd for ernæring

Rapporten er utarbeidet av Nasjonalt råd for ernæring på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Sist faglig oppdatert: 17. februar 2021