Systematisk livlang læring
I Handlingsplanen for Kompetanseløft 2025 fra Helse- og omsorgsdepartementet fremheves ønsket om at strategiene i handlingsplanen gjenspeiles i lokale og regionale planer for helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten. Statsforvalterne rapporterer at flere kommuner lager og tar i bruk strategiske kompetanseplaner, men ikke alle planene er politisk behandlet og det er viktig å fortsette arbeidet med slikt planarbeid. Strategisk kompetanseplanlegging og kunnskapsbasert ledelse er viktige forutsetninger for faglig forsvarlig drift i en sektor med store rekrutteringsutfordringer, høyt sykefravær og høy turnover både blant ledere og ansatte.
Kunnskap om behovet for kompetanse og hvordan den skal brukes fordrer at kommunene og tjenestene har innsikt i sine innbyggeres helse- og omsorgsbehov både i dag og i fremtiden. Dette handler om strategisk kompetansekartlegging. Det rapporteres gjennomgående fra statsforvalterembetene at interkommunale nettverk for kommunene og tverrsektorielt samarbeid på regionalt nivå i regi av regional koordinatorfunksjon, har vært en riktig satsing for å støtte og veilede kommunene i arbeidet med strategisk kompetansearbeid og tilskuddsforvaltning[60].
Statsforvalterembetene melder om økt aktivitet i form av støtte og veiledning til kommunene på analyse og kartlegging av lokale forhold som grunnlag for strategisk og langsiktig kompetanseplanlegging. Rapporteringen fra statsforvalterne støtter opp under kommunenes dreining mot å beholde egne ansatte gjennom fagutvikling og kompetanseheving i tråd med den ansatte og tjenestenes behov. Statsforvalter rapporterer for 2024 samtidig en økt bekymring for kompetanseheving, fordi kommunene ikke får tak i kvalifisert personell til å vikariere for de som tar videreutdanning. Ifølge Statsforvalter handler dette både om rekrutteringsvansker og økonomi.
Systematisk opplæring er en forutsetning for å sikre faglig forsvarlige tjenester i alle ledd, og lovverket har plassert dette ansvaret hos leder. For at dette skal fungere mener Helsedirektoratet at det bør satses på livslang læring for alle faggrupper forankret i strategiske kompetanseplaner i helse- og omsorgstjenesten.
Tjeneste- og bemanningsanalyse
En viktig forutsetning for at kommunene skal kunne levere kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester, er å ha god kunnskap om tjenestebehovene og hvilken kompetanse og type bemanning som er nødvendig nå og i fremtiden. I dette arbeidet er tjeneste- og bemanningsanalyse et viktig fagområde [61],[62]. I arbeidet med tjeneste- og bemanningsanalyse er det tre kjerneprosesser som må gjennomføres systematisk og gjentas ved behov:
l. tjenesteanalyse
II. bemanningsanalyse
III. arbeidstidsorganisering og turnusvalg
Alle de tre kjerneprosessene er nødvendige for å nå et mål om riktig bemanning gjennom robuste bemannings- og turnusplaner. De ulike kjerneprosessene og tilhørende arbeidsoppgaver kan gjennomføres parallelt og i ulik rekkefølge [63]. Tjenesteanalysen gir kunnskap og innsikt om tjenestestedets behov. Dette er en forutsetning for å lykkes med å tilby gode helse- og omsorgstjenester med riktig bemanning.
Målet om å nå riktig bemanning er et kontinuerlig, systematisk arbeid fordi tjeneste- og bemanningsbehovene endres avhengig av brukernes behov. De ulike kjerneprosessene må derfor foregå regelmessig og parallelt, avhengig av endringer som oppstår. I tillegg til kjerneprosessene er det et grunnleggende fundament i modellene at det finnes et økonomisk handlingsrom for å prioritere arbeidet.
Praksisplasser i kommunale helse- og omsorgstjenester
Praksisplasser i de kommunale helse- og omsorgtjenestene er viktige av flere årsaker. Det blir flere elever og studenter, og flere utdanninger har behov for praksisplasser som samtidig kan være en arena for rekruttering. Samarbeidsavtalen mellom KS, Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet fra september 2022 har som formål å være pådriver for flere og bedre praksisplasser i kommunale helse- og omsorgstjenester og jobbe for økt samarbeid mellom universiteter, høyskoler og kommunene [64]. Denne avtalen inngår i konsultasjonsordningen mellom regjeringen og kommunesektoren og gjelder foreløpig ut 2025, og følges opp gjennom jevnlige kontaktmøter.
Når det blir flere elever og studenter, er det nødvendig å tenke fagutvikling og innovasjon i praksisgjennomføringen. Alternative praksismodeller kan inkludere simulering og praksis på egen arbeidsplass. Simulering kan benyttes som et supplement eller alternativ til tradisjonell praksis, og praksis på egen arbeidsplass kan gi studentene mulighet til å lære i et allerede kjent miljø. Dette kan redusere stress, øke tryggheten og også øke motivasjonen for å gjennomføre utdanning. Sykepleierforbundet har gjennomført en kunnskapsinnhenting der de vurderer simulering som en av løsningene på praksisutfordringen, samtidig som de fremhever at det er lite forskning på konsekvensene av å erstatte klinisk praksis helt med simulering [65].
Prosjektet «Eg vil ha praksis i Stavanger kommune» er et eksempel på utprøving av praksiskontor som ble startet i 2024, og vil fortsette i 2025. Prosjektet har kartlagt studentmottakelse av sykepleiere og vernepleiere i Stavanger kommune, utarbeidet mandat, flytskjema og rutiner for koordinering av praksisplasser. Det er etablert samarbeidsmøter og nettverk med utdanningsinstitusjonene. Prosjektet skal bidra til å sikre at Stavanger kommune tilbyr god kvalitet i praksis.
Dette er et eksempel på hvordan kommunen kan opparbeide og systematisk tilrettelegge for kvalitetssikrede praksisplasser i samarbeid med praksiskoordinatorfunksjonen i utdanningssektoren. Statsforvalteren i Innlandet rapporterer at de har gitt støtte via kompetanse- og tjenesteutviklingstilskuddet til fire regioner som tester ut pilotering av praksiskontor i 2024. Pilotene er plassert i Dovre, Nord-Fron, Nord-Aurdal og Gran. Fokus i arbeidet til praksiskontorene er å sikre god og tilstrekkelig veilederkompetanse, samt nok kvalifiserte praksisplasser.
Positive erfaringer fra praksisperioder i kommunene kan være rekrutterende med tanke på framtidig arbeidsforhold [66] for både lærlinger og studenter på høyere gradsnivå. Nyere kunnskap viser til at det blant lærlinger i helsefagarbeiderfaget var kun 46 prosent som trodde de kunne få fast jobb der de var i lære [67]. Dette er et lavt tall til sammenligning med lærlinger innen elektro og datateknologi, hvor 83 prosent mente de kunne få fast jobb (ibid.), og indikerer at kommunale helse- og omsorgstjenester i større grad kan bruke lærlingeplasser strategisk i sitt rekrutteringsarbeid. Andre faktorer som kan ha betydning for rekruttering og som er viktig for studentene, er at veiledere har kompetanse på læringsmål og krav til praksis. Veiledere må videre kjenne til ulike systemer som brukes for å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere studenten i praksis [68].
Helsedirektoratet fremhever viktigheten av å tenke kombinasjoner av tiltak, for eksempel hvor og hvordan utdanningsinstitusjoner tilbyr utdanning i distrikt og virkemidler rettet mot praksissted for bedre kvalitet på veiledning og systematisk oppfølging av studenter både faglig, sosialt og kollegialt, jf. praksiskontoroppdraget som ble levert juli 2022 (regjeringen.no). Både praksiskoordinatorfunksjon og veilederkompetanse har vist seg å være viktige rekrutteringstiltak for elever og studenters opplevelse av praksis og ønske om fremtidig arbeid i helse- og omsorgstjenestene i kommunene. I flere av Jobbvinnerpilotene er det erfart at studenter og elever som opplever kvalitet når de er i praksis i kommunale helse- og omsorgstjenester, ofte søker seg tilbake til praksisstedet som ferdig utdannet helsepersonell [69].
Organisering av helse- og omsorgstjenester
Kompleksiteten i helse- og omsorgstjenestene, samt måten de er organisert på, utgjør en vedvarende utfordring. Det som i særlig grad preger dagens diskusjon, er de demografiske endringene som påvirker behovet for og tilgangen på helsetjenester. Teknologi som digitale verktøy og kunstig intelligens har allerede endret og vil fortsatt være en pådriver for endringer i organiseringen og leveringen av helsetjenester.
Helsepersonellets kompetanse og pasienter og brukeres behov endres som et resultat av teknologisk utvikling og en aldrende befolkning. Dette vil ha betydning for hvordan vi organiserer og tilbyr helsetjenester. Et viktig poeng i denne sammenhengen er å organisere tjenestene slik at de ivaretar og verdsetter fagfolkene, som er den viktigste ressursen i helse- og omsorgstjenestene. Et prioritert satsningsområde for å bidra til en god organisering som ivaretar fagpersonene, er å jobbe for å etablere en heltidskultur i tjenestene. I tillegg er tiltak som jobbvinner, mentorprogrammer og tilskudd til veiledning av studenter og ansatte viktige initiativer.
I 2024 viser statistikken, som for foregående år, fortsatt en økning i antall årsverk, noe som betyr at flere jobber i større stillinger. Utviklingen i stillingsbrøkene for ansatte tyder på at arbeidet mot en heltidskultur går i riktig retning. Satsningen på en heltidskultur er i dag tett koblet til bemanningsanalyser som bidrar til en bedre bruk av personalressursene og en mer effektiv tjeneste. I tillegg viser økonomiske beregninger at å øke andelen heltidsstillinger kan gjøres uten at det nødvendigvis øker kommunens lønnskostnader [70].
Satsningen og utvidelsen av Tørn-programmet til hele helsetjenesten er et nasjonalt grep som anerkjenner og fremmer behovet for innovasjon og tjenesteutvikling. Tørn retter oppmerksomheten mot det enkelte tjenestesteds behov for å kjenne brukernes behov og deretter gjennomføre oppgaveanalyser, oppgavedeling og bemanningsplanlegging. En slik arbeidsmetodikk er nært knyttet til arbeidstidsorganisering og behovet for å etablere ordninger som skiller seg fra dagens tradisjonelle turnus, og dermed legge til rette for en heltidskultur [71].
Helsedirektoratet mener fortsatt at det bør jobbes for at andelen som jobber heltidsstilling økes. Med et særlig blikk på hele stillinger for helsefagarbeidere, som på tross av den positive utviklingen de siste årene fortsatt er den yrkesgruppen med helseutdanning med lavest stillingsprosent i tjenesten.
En organisering av helse- og omsorgstjenestene som ivaretar personellet, forutsetter at ansatte får tilstrekkelig opplæring, veiledning og oppfølging. Behovet for slike tiltak har blant annet kommet tydelig til uttrykk gjennom stor interesse for tilskuddsordningen til veiledning av studenter og ansatte. Da ordningen ble lyst ut for første gang i 2024, kom det inn søknader for over 90 millioner kroner – til tross for at rammen kun var på ti millioner. Dette illustrerer et betydelig udekket behov.
I tillegg rapporterer statsforvalterne at mentorordninger og strukturerte oppfølgingssystemer for nyansatte vurderes som effektive virkemidler for både rekruttering og stabilisering av arbeidsstyrken. Slike tiltak bør videreføres og i større grad løftes frem som eksempler på god organisering, der veiledning og faglig støtte ses som en integrert del av det å verdsette og beholde ansatte.
[60] Helse- og omsorgsdepartementet (2022) Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/opptrappingsplan-for-heltid-og-god-bemanning-i-omsorgstjenesten/id2941520/
[61] Helsedirektoratet (2024) Faglig anbefaling fra Helsedirektoratet for punkt 2 til 4 i tildelingsbrev
[62] Yssen, Selma, Bråthen Ketil og Moland Leif E. (2023) Høyde for fravær. Etablering av bemannings- og turnusplaner med redusert vikarbehov. Tilgjengelig: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/hoyde-for-fravaer
[63] Helsedirektoratet (2024) Faglig anbefaling fra Helsedirektoratet for punkt 2 til 4 i tildelingsbrev
TB2023-70, levert u.off til HOD 12.juli 2024; jf. vedlegg 1_Kunnskapsoppsummering økt grunnbemanning_Fafo.pdf
[64] Oslo Economics. (2023). Omfang og variasjon i praksisplasser for helse- og sosialfagsstudenter i kommunene (KS FoU-nummer 236004). Hentet fra https://www.ks.no/contentassets/d199b149184d47f28207feccee0b4d8d/Omfang-og-variasjon-i-praksisplasser-for-helse-og-sosialefagstudenter-i-kommunene.pdf
[65] Helsedirektoratet (2022) Rapport Utrede etablering av praksiskontor. Tilgjengelig: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utrede-etablering-av-praksiskontor
[66] KS (2025) Jobbvinner. Tilgjengelig: https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/jobbvinner/
[67] Avtale mellom regjering og KS om kvalitets- og kapasitetsøkning i praksis for helse- og sosialfagsstudenter 2022-2025. [Avtale]. Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/0891300ad5724e08ab5c208ca6f7d3dd/signert-avtale-om-kvalitet-og-kapasitetsokning-i-praksis-for-helse-og-sosialfagstudenter.pdf
[68] Karlsen, K. S. (2025). Simulering forbereder sykepleierstudentene på virkelighetens utfordringer. Sykepleien.
[69] Skålholt, A., Aakernes, N., Andresen, S., Dahlback, J., Gleditsch, R. N., Johannesen, H. S., . . . Vagle, I. (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag (NIFU-rapport;13 2024:13). Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/3164531/Nifurapport2024-13.pdf?sequence=10&isAllowed=y
[70] Moland, Leif E., Tofteng, Maja og Bråthen, Kjetil (2023) Hva koster heltid egentlig? Økonomiske kostnader og gevinster ved å utvikle heltidskultur i kommunale pleie- og omsorgstjenester. Tilgjengelig: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/hva-koster-heltid-egentlig
[71] Bråthen, Ketil og Moland, Leif E. (2024) Ny tørn for effektive helse- og omsorgstjenester. Underveisevaluering av Tørn-programmet. Tilgjengelig: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/ny-torn-for-effektive-helse-og-omsorgstjenester