Norsk helsenett

Delmål 1A - Innbygger skal ha mulighet for å administrere behandlingsforløp, digital dialog og innsynstjenester gjennom Helsenorge

  • Digitale innbyggertjenester fra fastlegetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Digital Dialog Fastlege (DDFL) gir den enkelte innbygger mulighet til å kommunisere med og administrer avtaler med fastlegetjenesten. Det er gunstig for egenmestring.

    90 prosent av fastlegene har nå koblet seg til en eller flere DDFL- tjenester. De fleste tilbyr e-konsultasjon, e-kontakt, digital fornyelse av resept og timeadministrasjon via Helsenorge.no. Enkle verktøy for kartlegging og veiledning er inkludert. Tjenestene for fastleger er under kontinuerlig utvikling basert på identifiserte behov i sektoren, og egne prosjekter med særskilt finansiering, som for eksempel EPJ-løftet. Tjenester for fastleger drives videre i forvaltning hos Norsk Helsenett SF, og videre innføring vil skje ved at fastlegene inngår avtaler om digitale tjenester med sin journalleverandør. De fleste leverandører har gjort nødvendige tilrettelegginger. Norsk Helsenett har tilgjengeliggjort informasjon om hvordan tjenestene fungerer, hvordan komme i gang og hvordan fastlegene kan tilpasse egen informasjon på Helsenorge.

    • Digitale tjenester tilgjengelig fra fastleger

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Fastlege

      • I dag tilbyr 90 % av fastlegene tjenester som gir mulighet for e-konsultasjon, e-kontakt, digital fornyelse av resept og timeadministrasjon via Helsenorge.no.
      • Prosjektet som utviklet digitale tjenester for fastleger er avsluttet, men tjenestene for fastleger er under kontinuerlig utvikling basert på identifiserte behov i sektoren, og egne prosjekter med særskilt finansiering, som for eksempel EPJ-løftet.
      • På Norsk helsenett sine hjemmesider kan du lese mer om hvilke nasjonale e-helseløsninger som er tilgjengelig og planlagt fra fastleger.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 30.06.2026
      Innføring

Delmål 1B - Innbyggere skal ha tilgang på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det nasjonale velferdsteknologiprogrammet hadde som hovedmål at velferdsteknologi skulle bli en integrert del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene. Digital hjemmeoppfølging var også en del av denne satsningen. Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble avsluttet i 2023, og da ble helseteknologiordningen etablert. Helseteknologiordningen gir drahjelp til kommuner som tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi. Den skal stimulere kommuner til å gå foran, og til å samarbeide med andre kommuner om digitaliseringsarbeidet. Helseteknologiordningen skal bidra til stabile rammebetingelser for leverandører av helseteknologi, og øke investeringene i markedet.​

    Målet med å innføre velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging er at det skal bidra til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.

    Økt bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgstjenestene skal bidra til at:

    · Pasienter og brukere opplever økt trygghet og bedre helse.

    · Pasienter og brukere opplever økt mestring og bedre evne til å ivareta egen helse.

    · Pasienter og brukere er mer tilfreds med oppfølgingen fra helse- og omsorgstjenestene.

    · Det er økt kvalitet i helse- og omsorgstjenestene på tvers av tjenestenivåer.

    · Spart tid og unngåtte kostnader i helse- og omsorgstjenestene gir samfunnsøkonomiske gevinster og økt omsorgskapasitet.

    Antall registrerte mottakere av en eller flere velferdsteknologitjenester har økt fra 95 718 personer i 2017 til 133 731 personer i 2024.

    I arbeidet med å tilrettelegge for datadeling innen velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) har det spesielt vært arbeidet med infrastruktur, standardisering og juridiske rammebetingelser for deling av journalnotater og måledata mellom VFT/DHO utstyr og journalsystem innenfor samme virksomhet Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) er i daglig bruk i 72 kommuner. VKP ble overført fra Direktoratet for e-helse til Norsk helsenett høsten 2022, og inngår nå i den nasjonale e-helseløsningen Helsenettet. Det er mange kommuner som ønsker å benytte VKP, så det forventes at utbredelsen vil øke. Helseplattformen har VKP integrasjon mot 25 av kommunene som har tatt i bruk Helseplattformen. Se Norsk helsenett sine hjemmesider for oversikt over kommuner som har tatt i bruk VKP.

    KS inviterer til felles innføringsløp for velferdsteknologisk knutepunkt som gjennomføres puljevis. Puljene gjennomføres etter et standardisert innføringsløp, hvor sentrale aktiviteter og datoer illustreres i en felles fremdriftsplan. Les mer om Felles innføringsløp på KS sine hjemmesider.

    Det er stort fokus på å øke andelen av konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten som ytes digitalt. Nasjonal helse- og samhandlingsplan viderefører satsningen fra Nasjonal helse- og sykehusplan om å flytte flere spesialisthelsetjenester hjem til bruker/pasient ved hjelp av teknologi.

    Digital hjemmeoppfølging er omfattet av innsatsstyrt finansiering. Gjennom denne ordningen, og rapporteringen til den, blir digital hjemmeoppfølging både monitorert og finansiert med økonomiske incentiver. Av elementer innen digital hjemmeoppfølging som er berørt av innsatsstyrt finansiering kan nevnes telefonkonsultasjoner, videokonsultasjoner, meldinger og annen asynkron oppfølging, pasientregistrerte data, data fra sensorer eller medisinsk teknisk utstyr og nettbasert behandlingsprogram.

    • Felles innføringsløp av velferdsteknologisk knutepunkt (VKP)

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
  • Deling av behandlings- og egenbehandlingsplaner / Pasientens planer

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Å tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner (DBEP) mellom involverte behandlere er også et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging. Helsedirektoratet har, sammen med Norsk helsenett, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene (DBEP prosjektet). Et konsept, basert på masterlagring av planene i Kjernejournal, har vært under utprøving i Helse Nord i 2023. Vurderingen etter utprøvingen er at integrasjoner mot journalsystem, og noe mer funksjonalitet, må på plass før dette er klart for bredding. I 2024 besluttet Norsk helsenett å finansiere videreutvikling av løsningen under navnet Pasientens planer, som en del av sin “Satsning for fart”. Helse Nord bidrar med innsiktsarbeid i den første fasen.

    Les mer om Digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner på Helsedirektoratets hjemmesider, og om Norsk helsenett sin videreutvikling av løsningen på Norsk helsenett sin hjemmeside, og på Helse Nord sine sider.

    • Videreutvikling av pasientens planer

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Innføring av e-multidose

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Multidose er maskinell pakking av legemidler i poser til personer som ønsker eller trenger hjelp til å dosere legemidlene sine, og få støtte til å få tatt alle. Med e-multidose vil multidoseansvarlig lege (oftest fastlegen, eventuelt lege på institusjon for egne beboere) videreformidle fullstendig legemiddelliste som sendes via Reseptformidleren til et multidoseapotek. Funksjonaliteten for e-multidose er knyttet til legens pasientjournalsystem (EPJ), som ved bruk av SFM. Multidoseapotek pakker legemidler i multidose basert på legemiddellisten og eventuelt tilhørende resepter. E-multidose innebærer i likhet med PLL at det vedlikeholdes en oversikt over pasientens legemidler, og kan fungere som en forberedelse til å vedlikeholde legemiddellisten for alle pasienter. Les mer om multidose på Helsedirektoratets hjemmesider.

    E-multidose er under utprøving og innføring i tett samarbeid med fastlegene, EPJ-leverandører for fastlegene, multidoseapotekene og kommunenes hjemmetjeneste. Innføring av e-multidose forventes å følge innføring av SFM. Ambisjonen er at 50% av legekontorene hat tatt i bruk tjenesten i løpet av 2025.

    Les mer om erfaringer knyttet til bruk av e-multidose på Norsk helsenett sine hjemmesider, og i Norsk helsenett sin siste rapportering på Pasientens legemiddelliste til Nasjonal portefølje.

    • E-multidose, tilpasning og utvidet utprøving

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • E-multidose: innføring

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2027
      Innføring
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til fastleger og legevakt

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept, multidose og pasientens legemiddelliste (Norsk Helsenett, 2023).

    En rekke leverandører for fastleger, legevakt og avtalespesialister arbeider med utprøving av integrasjon av Sentral forskrivningsmodul (SFM) fullversjon (se Leverandøroversikt), mens andre velger å utvikle funksjonalitet for Pasientens legemiddelliste (PLL) selv. SFM til fastleger ble godkjent i 2024. Norsk helsenett SF skal per nåværende planer ferdigstille en versjon for legevakt i løpet av 2025. Leverandørenes integrasjon med SFM har også tatt lengre tid enn planlagt, noe som forsinker utprøvingen av løsningen.

    Les mer om utprøving og innføring av SFM og PLL til fastleger i EPJ-løftets siste rapportering til Nasjonal e-helseportefølje, og Norsk helsenett sin rapportering på Pasientens legemiddelliste til Nasjonal e-helseportefølje på Helsedirektoratets hjemmesider.

  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til kommunale helse- og omsorgstjenester inkl. KAD/ØHD

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept, multidose og pasientens legemiddelliste (Norsk Helsenett, 2023).

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) kan også dekke behovet til brukergrupper som sykehjem, hjemmetjeneste og kommunal akutt døgnenhet (KAD). Utprøving av SFM i kommunal helse- og omsorgstjeneste er i gang og fortsetter i 2025:

    · Bergen kommune fortsetter som utprøvingskommune for PLL

    · Tromsø kommune starter utprøving av PLL

    · Hammerfest, Bodø og Rana kommune planlegger utprøving av PLL

    · Sarpsborg kommune fortsetter som utprøvingskommune for SFM

    · Oslo kommune starter utprøving av SFM

    · 34 kommuner i Midt Norge benytter SFM gjennom Helseplattformen

    Les mer om SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider og Norsk helsenett sin rapportering på Pasientens legemiddelliste til Nasjonal e-helseportefølje på Helsedirektoratets hjemmesider

    • Utvikling og begrenset utprøving

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Avtalespesialist og kommune

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning med EPJ-leverandører

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Utprøving og innføring av SFM gjennomføres i en prioritert rekkefølge der det i første omgang prioriteres utprøving ved fastlegekontor, avtalespesialister, legevakt, sykehjem og hjemmetjeneste.
      • Journal leverandører som ønsker å starte utprøving av SFM kan kontakte NHN kundesenter (kundesenter@nhn.no) og be om å starte prosess for å bli godkjent for begrenset utprøving.
      • Les mer om utprøving og innføring av SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Innføring

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2026
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til øvrige brukergrupper, eks. Helsestasjoner og Tannleger

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept, multidose og pasientens legemiddelliste (Norsk Helsenett, 2023). Helseplattformen tok i bruk SFM basis API for sending av e-resept i april 2022. De fleste leverandørene av journalløsninger til andre deler av helsetjenesten planlegger å bruke SFM fullversjon (Direktoratet for e-helse, 2023).

    Sentral for skrivningsmodul (SFM) vil på sikt også dekke behovet til andre brukergrupper som tannlegeklinikker og helsestasjoner.

    Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider og Norsk helsenett sin rapportering på Pasientens legemiddelliste til Nasjonal e-helseportefølje på Helsedirektoratets hjemmesider

    • Utvikling og begrenset utprøving

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2020
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning med EPJ-leverandører

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Utprøving og innføring av SFM gjennomføres i en prioritert rekkefølge der vi i første omgang prioriterer utprøving ved fastlegekontor, avtalespesialister, legevakt, sykehjem og hjemmetjeneste.
      • Journalleverandører som ønsker å starte utprøving av SFM kan kontakte NHN kundesenter (kundesenter@nhn.no) og be om å starte prosess for å bli godkjent for begrenset utprøving.
      • Les mer om SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: 31.12.2027
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 4A - Trygg og effektiv informasjonsdeling mellom aktører

  • Prinsipper for trygg og effektiv deling av helseinformasjon

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Samhandlingstjenester hvor helseinformasjon utveksles mellom virksomheter på forespørsel, som deling av pasientens journaldokumenter, forutsetter etablering av felles tillitstjenester. Felles tillitstjenester utvikles i tråd med prinsipper for trygg og effektiv deling av helseinformasjon beskrevet av Helsedirektoratet, som beskriver omforente behov, rammer og retning for utviklingen av tillitstjenester. Helsedirektoratet gjennomfører en revisjon av prinsipper for trygg og effektiv deling av helseinformasjon basert på erfaringene fra etablering og utprøvingen av informasjonstjenester og tillitstjenester i sektoren.

    Deling av pasientens journaldokumenter via kjernejournal har blitt prøvd ut i Helse Sør-Øst RHF (med Oslo universitetssykehus som dokumentkilde) og Helse Nord RHF (med samtlige helseforetak som dokumentkilde) i perioden november 2020 til februar 2021 (Norsk Helsenett, 2021). Enkelte leger og sykepleiere ved utvalgte legevakter, kommunal akutt døgnenhet, sykehus og fastleger fikk tilgang til ulike typer journaldokumenter fra sykehus i sin region

    Felles tillitstjenester som utvikles av Norsk helsenett blir tilpasset slik at HF og andre kilder som produserer dokumenter kan ivareta sin rolle som dataansvarlige. For å verifisere at kun helsepersonell med tjenstlige behov, og behandlerrelasjon til pasienten får gjøre oppslag, er det behov for å sende ytterligere informasjon av betydning for tilgangen. Målet er at felles tillitstjenester skal understøtte ulike tjenester hvor det kreves tillit mellom aktørene. Det er Pasientens journaldokumenter som har gjennomført utprøving og har tatt i bruk felles tillitstjenester først, i løpet av 2024. EPJ-leverandørene må tilpasse løsningene sine for bruk av felles tillitstjenester før utprøving kan starte på hvert samhandlingsområde.

    Felles tillitstjenester utvikles i tråd med prinsipper for trygg og effektiv deling av helseinformasjon beskrevet av Helsedirektoratet. Helsedirektoratet vil innrette det videre arbeidet som nasjonale prinsipper for trygg og effektiv digital samhandling, og tar sikte på å sluttføre arbeidet, når det pågående lovarbeidet om endringene i bestemmelsene om taushetsplikt er avklart. Aktørene blir involvert i dette.

    • Stegvis etablering og innføring av felles tillitstjenester

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Det skal etableres en nasjonal tillitsankerfunksjon hos Norsk helsenett som vil være bindeledd mellom aktørene som samhandler.
      • Tillitsankeret skal forvalte og følge opp felles krav og retningslinjer til aktøren. I tillegg skal dagens tillitstjenester moderniseres slik at de kan benyttes ved bruk av data- og dokumentdelingsløsninger.
      • Realisering av tillitsankeret og tjenestene vil skje med en smidig og stegvis tilnærming der løsningene defineres i samarbeid med prosjekter som realiserer data- og dokumentdelingsløsninger.
      • De første delleveransene vil være knyttet til dokumentdeling gjennom kjernejournal for å støtte bredding av denne løsningen samt sikre at Helseplattformen kan ta i bruk nasjonale e-helseløsninger.

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 30.06.2026
      Utvikling
      tilpasning
    • Tilpasning til felles tillitstjenester, Pasientens journaldokumenter

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Felles tillitstjenester er etablert og ble levert i en første versjon, våren 2024.
      • EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitstjenester både når virksomhetene er kilde og tilgjengeliggjør journaldokumenter, og når virksomheten er konsument og har helsepersonell som gjør oppslag i journaldokumenter i andre virksomheter.
      • Helseforetak i Helse Sør-Øst, Helse Vest og Helse Nord støtter felles tillitstjenester som kilde fra og med høsten 2024. Helseplattformen skal etter planen kobles opp som kilde i løpet av 2025 og ha løsning klar, i første kvartal i 2026.
      • Fastlegene støtter felles tillitstjenester som konsument fra sommeren 2024 og Helseforetak i Helse Sør-Øst støtter felles tillitstjenester, som konsument fra høsten 2024. Helseforetak i Nord og Vest forventes å tilpasse til felles tillitstjenester som konsument fra sommeren 2025.
      • Det jobbes med å tilpasse til felles tillitstjenester hos EPJ-leverandører i kommunal helse- og omsorgssektor
      Startdato: 01.10.2023
      Sluttdato: 30.06.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Tilpasning til felles tillitstjenester, Pasientens prøvesvar

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Oppstart utprøving (MVP1) for helsehjelp prøvesvar i Q2 2025. Les mer under om pasientens prøvesvar under delmål 2.C
      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 30.06.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Tilpasning til felles tillitstjenester, Pasientens kritiske informasjon

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • NHN har levert første versjon, og understøtter EPJ leverandører å ta i bruk Kritisk info API
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 30.06.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan