Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Mål 4: Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling

Digital samhandling, styrket informasjonsforvaltning og økt standardisering skal sørge for at oppdaterte helseopplysninger er sikre, av god kvalitet og lett tilgjengelig ved behov. Dette vil legge til rette for en mer aktiv innbygger, bedre og mer effektiv helsehjelp samt bedre datanalyser til kvalitetsforbedring, helseovervåkning og styring.

Det er etablert et solid grunnlag for digital samhandling i helse- og omsorgssektoren, men det er fortsatt utfordringer knyttet til kvalitet, strukturering, tilgjengelighet og helhetlig informasjonsforvaltning. Sammen med bestemmelser i regelverk, påvirker dette deling og utnyttelse av helsedata. Brudd på digital sikkerhet kan skape alvorlige forstyrrelser i helse- og omsorgssektorens evne til å levere trygge tjenester. Helseberedskap blir derfor viktigere fremover. Det er flere sentrale pågående programmer og prosjekter, både nasjonalt og internasjonalt, som adresserer deler av disse problemstillingene.

Frem mot 2030 skal vi oppnå:

  • Tilrettelegging for trygg og effektiv deling og tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon på tvers av aktører og sektorer
  • Tilrettelegging for effektiv samhandling om relevante data fra innbygger
  • Økt standardisering, hvor samhandling i hovedsak er basert på relevante, internasjonale standarder, kodeverk og terminologi, med nødvendige nasjonale tilpasninger
  • Styrket lokal, regional og nasjonal informasjonsforvaltning som har lagt grunnlaget for god kvalitet, utnytting og sikring av informasjonen
  • Ivaretagelse av personvern og informasjonssikkerhet gjennom en balansert tilnærming til konfidensialitet, tilgjengelighet, integritet og robusthet
  • Kontinuerlig forbedringsarbeid knyttet til digital sikkerhet for å møte et stadig mer sammensatt og krevende trussel- og risikobilde
  • Styrket digital helseberedskap gjennom deling og tilgang til relevant og oppdatert informasjon
  • Gjensidig tillit mellom aktørene som grunnlag for utveksling av informasjon
  • Tettere og mer effektiv tverrsektoriell digital samhandling
  • Norge er aktiv i utvikling av EUs infrastruktur for utveksling av helsedata, inkludert det europeiske helsedataområdet EHDS (European Health Data Space)
  • Økt tilgjengelighet til data fra et bredt spekter av kilder fra hele helse- og omsorgstjenesten, medisinsk utstyr, innbyggere, andre sektorer og internasjonale aktører
  • Bedre tilrettelegging av data for bruk i kunstig intelligens og til kvalitetsforbedring, forskning, helseovervåking, beredskap, krisehåndtering og styring

Ved måloppnåelse er digital samhandling styrket, og det er i økt grad tilrettelagt for effektiv og trygg deling av informasjon. Dette gjør at innbygger og helsepersonell opplever å kunne ta gode, informerte og effektive beslutninger, da de har tilgang på relevant, oppdatert og korrekt informasjon innhentet på tvers av aktørene, tjeneste- og omsorgsnivåene og fra andre sektorer.

Bedret personvern og informasjonssikkerhet basert på oppfølging av nasjonale og internasjonale krav og retningslinjer, sørger for at innbyggere og helsepersonell har tillit til trygg behandling av helseopplysninger i de digitale løsningene. Den digitale helseberedskapen er en viktig og integrert del av nasjonal samfunnssikkerhet og -beredskap, og Norge er integrert i EUs digitale helseberedskap.

Målet er en forutsetning for at helsedata kan utnyttes, både direkte på individnivå som beskrevet i mål 1 og mål 2, og til kvalitetsforbedring, innovasjon i tjenesten, helseovervåkning og styring, som beskrevet i mål 3.

Delmål med veikart

Først publisert: 10.02.2025 Siste faglige endring: 28.02.2025 Se tidligere versjoner