Standardskjema for bruk i oversendelsen
Statsforvalternes fellestjenester har laget et skjema til bruk i Altinn hvor det fremgår hva institusjonen skal oversende til statsforvalteren. Lenke til skjemaet "Klage på vedtak om behandling uten eget samtykke – psykisk helsevernloven §4-4" ligger i skjemaoversikten på statsforvalteren.no .
Hva som skal sendes statsforvalteren
Pasientens klage
- Dato for klagen.
- Innholdet i klagen – hva klager pasienten på (f.eks. bivirkninger, ønsker annen dose eller medisin, ønsker ikke medisin).
Overlegens vurdering av klagen
- Dato for klagebehandlingen.
- Ta stilling til innholdet i pasients klage/støtteskriv fra advokaten og begrunne/forklare kort hvorfor pasienten ikke får medhold i klagen (hvorfor klagen ikke tas til følge).
- Om klagen får utsatt iverksettelse eller ikke, begrunn hvis ikke utsatt iverksettelse. Utsatt iverksettelse betyr at tvangsmedisineringen ikke starter før klagen er behandlet.
Phvl. § 4-4 vedtak
- Fullstendig vedtak.
- Dersom det er skrevet et tilhørende vedtaksnotat, må dette følge med i oversendelsen.
Vedtak om tvungent vern phvl. § 3-3 eller siste kontrollundersøkelse/dom til tvungent vern og ev. siste statusrapport
- Ev. søknad om forlengelse av tvungent vern eller kontrollkommisjonens vedtak
Navn og kontaktinformasjon til advokat
- Alternativt opplysning om at klager ikke vil bruke advokat
- Institusjonen må avklare hvilke advokat som representerer pasienten før saken sendes til statsforvalteren, og hvorvidt advokaten skal bistå pasienten i institusjonens klagebehandling.
- Det er institusjon som skal bistå pasienten med å komme i dialog med advokat (eventuelt via kontrollkommisjonen, avhengig av avtalen mellom institusjonen og kontrollkommisjonen), og å legge til rette for eventuelle møter mellom pasient og advokat og mellom advokat og helsepersonell.
- For at advokat skal kunne bistå pasienten i utformingen av klagen, må også institusjonen ha rutiner for å gi advokaten tilgang til nødvendig dokumentasjon i saken innen rimelig tid.
Opplysninger om pasienten
- Pasienter som er innlagt på døgninstitusjon:
- Hvilken post pasienten oppholder seg på og eventuelt hvor pasienten er planlagt overført eller utskrevet til.
- Pasienter som på tvungent vern uten døgn (TUD):
- Navn på DPS.
- Kontaktinformasjon til klager dersom pasienten ikke bruker advokat.
Oversendelsen skal inneholde all informasjon statsforvalteren trenger for å behandle klagen. Øvrig journaldokumenter trenger som hovedregel ikke å oversendes, med mindre det er opplysninger som vurderes nødvendige for statsforvalteren å vite, f.eks. vesentlige opplysninger etter at vedtaket ble fattet.
Dersom noe mangler ved oversendelse til statsforvalteren, kan dette forsinke saksbehandlingen.
For ytterligere veiledning om klage og klagebehandling se kommentarer til § 4-4a tredje ledd, kommentarer til forskrift til phvl. § 28 og brev av 26.04.2021.