Gå til hovedinnhold
ForsidenLegevakt og legevaktsentralOrganisering av legevaktordningen

Legevakten og legevaktsentral bør ha rutiner for tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste

Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser

Helsetjenestens og helsepersonells plikt til å bruke tolk følger av forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4 og § 10 (lovdata.no), helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 (lovdata.no) og av pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-2 til 3-4 (lovdata.no).

Videre følger det av pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5 (lovdata.no) at pasienten har rett til informasjon som er tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn. Dette gjelder uavhengig av om tjenestene tilbys av offentlige eller private virksomheter.

Ved tvil om kommunikasjonen blir forsvarlig uten tolk, bør det bestilles tolk. Når det er nødvendig for å ivareta pasientsikkerheten og for å yte forsvarlige helse- og omsorgstjenester har helse- og omsorgstjenesten plikt til å bruke kvalifisert tolk.
 

Offentlige organer skal ikke bruke barn til tolking eller annen formidling av informasjon.

Unntak kan gjøres når det er nødvendig i nødssituasjoner eller i tilfeller der det ut fra hensynet til barnet og omstendighetene for øvrig må anses forsvarlig.

Ved språkbarrierer har helse- og omsorgspersonell plikt til å vurdere behovet for tolk, og eventuelt skaffe tolk med nødvendige kvalifikasjoner. Legevakten skal ha retningslinjer for bestilling og bruk av kvalifisert tolk, jf. tolkeloven § 9 første ledd (lovdata.no) og tolkeforskriften § 2 (lovdata.no).

Helsepersonell på legevakten skal informere pasienten/brukeren om mulighet for bruk av tolk og forklare hvorfor det kan være nødvendig å bruke tolk, se brosjyre som er tilgjengelig på flere språk: «Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten – Rett til informasjon på ditt språk».

Helsepersonell har plikt til å vurdere behovet for og å bestille tolk med nødvendige kvalifikasjoner, samt ansvar for å:

  • informere pasienter og brukere om muligheten og plikten til å bruke tolk for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
  • forklare pasienten eller brukeren hvorfor tolk er nødvendig, selv om vedkommende ikke ønsker å bruke tolk, når det vurderes som nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
  • informere pasient eller bruker om klagemulighet når tolkingen ikke har vært tilfredsstillende.

Legevakten skal ha nødvendig utstyr tilgjengelig for gjennomføring av tolkeoppdrag, i tråd med kravene i tolkeloven § 8 (lovdata.no).

Legevakten bør ha avtale om tolketjeneste, herunder telefon- eller skjermtolking, for å sikre rask tilgang til tolk.

Virksomheter som tilbyr helse- og omsorgstjenester, skal sørge for at medarbeiderne har nødvendig kunnskap og kompetanse. Opplæring i tolkebruk, fra vurdering av tolkebehov til bestilling av tolk og gjennomføring av tolket samtale, inngår i dette ansvaret, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no).

Her finnes hjelp til å utarbeide retningslinjer:

  • Hvordan lage egne retningslinjer for bruk av tolk i din virksomhet? (imdi.no)
  • Retningslinjer for bestilling og bruk av tolk (imdi.no) 

Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1 (lovdata.no).

Tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste på legevakt er en nasjonal kvalitetsindikator for legevakt.

  • Pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-2 til 3-5 (lovdata.no)
  • Helsepersonelloven § 4 og 10 (lovdata.no)
  • Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 4-1 og § 11-1 (lovdata.no)
  • Lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk mv. (tolkeloven) §§ 4, 6, 7, 8 og 9 (lovdata.no)
  • Forskrift til tolkeloven § 2 (lovdata.no)

Helsedirektoratet (2025). Legevakten og legevaktsentral bør ha rutiner for tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevaktordningen/legevakten-og-legevaktsentral-bor-ha-rutiner-for-tilgang-til-dognkontinuerlig-tolketjeneste

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: