Offentlige organer skal ikke bruke barn til tolking eller annen formidling av informasjon.
Unntak kan gjøres når det er nødvendig i nødssituasjoner eller i tilfeller der det ut fra hensynet til barnet og omstendighetene for øvrig må anses forsvarlig.
Ved språkbarrierer har helse- og omsorgspersonell plikt til å vurdere behovet for tolk, og eventuelt skaffe tolk med nødvendige kvalifikasjoner. Legevakten skal ha retningslinjer for bestilling og bruk av kvalifisert tolk, jf. tolkeloven § 9 første ledd (lovdata.no) og tolkeforskriften § 2 (lovdata.no).
Helsepersonell på legevakten skal informere pasienten/brukeren om mulighet for bruk av tolk og forklare hvorfor det kan være nødvendig å bruke tolk, se brosjyre som er tilgjengelig på flere språk: «Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten – Rett til informasjon på ditt språk».
Helsepersonell har plikt til å vurdere behovet for og å bestille tolk med nødvendige kvalifikasjoner, samt ansvar for å:
- informere pasienter og brukere om muligheten og plikten til å bruke tolk for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- forklare pasienten eller brukeren hvorfor tolk er nødvendig, selv om vedkommende ikke ønsker å bruke tolk, når det vurderes som nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- informere pasient eller bruker om klagemulighet når tolkingen ikke har vært tilfredsstillende.
Legevakten skal ha nødvendig utstyr tilgjengelig for gjennomføring av tolkeoppdrag, i tråd med kravene i tolkeloven § 8 (lovdata.no).
Legevakten bør ha avtale om tolketjeneste, herunder telefon- eller skjermtolking, for å sikre rask tilgang til tolk.
Virksomheter som tilbyr helse- og omsorgstjenester, skal sørge for at medarbeiderne har nødvendig kunnskap og kompetanse. Opplæring i tolkebruk, fra vurdering av tolkebehov til bestilling av tolk og gjennomføring av tolket samtale, inngår i dette ansvaret, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no).
Her finnes hjelp til å utarbeide retningslinjer:
Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1 (lovdata.no).
Tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste på legevakt er en nasjonal kvalitetsindikator for legevakt.