Gå til hovedinnhold
ForsidenLegevakt og legevaktsentralOrganisering av legevaktordningen

Legevakten bør ha rutiner for at helsepersonell i vakt kan rykke ut ved ulykker og andre akutte situasjoner når det er nødvendig

Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser

Kommunen bør ha rutiner for at lege og eventuelt annet helsepersonell kan yte hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, blant annet rykke ut umiddelbart når det er nødvendig, jf. akuttmedisinforskriften § 6 bokstav c (lovdata.no).

Legen tar beslutningen om å rykke ut på grunnlag av opplysningene om pasientens medisinske tilstand. Nødmeldesentralen sin vurdering av alvorlighet og hastegrad må vektlegges i vurderingen. Utrykning og sykebesøk er viktige legevaktoppgaver, beslutningen om å rykke ut  vil alltid være basert på en konkret vurdering.

En rekke faktorer påvirker beslutningen om å rykke ut umiddelbart eller eventuelt å avvente inntil videre før ny vurdering tas.

Eksempler kan være:

  • Kompetanse: lege, ambulansepersonell og sykepleier har ulik kompetanse. Hva som kan forventes å trenges bør vurderes i den enkelte situasjonen.
  • Ressurser: Selv om ambulansepersonell kan ha nødvendig kompetanse, kan det være behov for lokal lege på hendelsessted, for eksempel ved hjertestans og ulykker med flere skadde.
  • Sannsynlig tilstand der pasienten skal eller kan fraktes til sykehus uten nærmere involvering av legevakten («fast track»).
  • Andre og alternative ressurser er tilgjengelige for rask utrykning og rask tilbakemelding om den medisinske alvorlighetsgraden.
  • Samtidighetskonflikt: Legen er allerede opptatt med annen nødvendig aktivitet, for eksempel annen rød respons.
  • Avstanden til pasienten og andre ressurser, og andre geografiske faktorer. Dette kan være reiserute eller plassering med tanke på enkleste transportrute til sykehus.
  • Den mulige nytteeffekten ved at det er lege til stede. Dette kan gjelde behovet for diagnostikk eller hastegradsvurdering på stedet, behandling og monitorering på stedet og underveis til sykehus eller legevakt, usikker diagnose der det kan være risiko for forverring i tilstand eller prognose, ledelsesaspekter på skadested, og en rekke andre forhold. Nyttebegrepet omfatter mye mer enn prognose i medisinsk betydning, som for eksempel betydningen av å ha lege til stede for andre formål enn akuttmedisinsk innsats for den ene aktuelle pasienten og pårørende.
  • Selv om luftambulanse er på vei til skadested eller pasient, bør legen vurdere behovet for å rykke ut fordi luftambulansen har en annen kompetanse og kan bli forhindret på grunn av vær, samtidighetskonflikt og flytidsbestemmelser.

Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) § 6 bokstav c (lovdata.no).


Helsedirektoratet (2025). Legevakten bør ha rutiner for at helsepersonell i vakt kan rykke ut ved ulykker og andre akutte situasjoner når det er nødvendig [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevaktordningen/legevakten-bor-ha-rutiner-for-at-helsepersonell-i-vakt-kan-rykke-ut-ved-ulykker-og-andre-akutte-situasjoner-nar-det-er-nodvendig

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: