Minst en lege skal være tilgjengelig for legevakt hele døgnet, jf. akuttmedisinforskriften § 6 (lovdata.no). Fastlegen plikter å delta i legevaktordning med mindre fastlegen er fritatt fra denne plikten, jf. fastlegeforskriften § 13 (lovdata.no).
Kommunen skal tilby legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp
Kommunen skal
- tilby en legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp ved akutt sykdom og skade hele døgnet, hele året. Ansvaret er overlappende med fastlegenes ansvar for øyeblikkelig hjelp. Legevakten skal være i stand til å:
- vurdere, gi råd og veilede ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp
- diagnostisere og behandle akutte medisinske tilstander ved legekonsultasjoner og sykebesøk og ved behov henvise til andre tjenester i kommunen, blant annet fastlege, og eventuelt spesialisthelsetjeneste og
- ha tilstrekkelig bemanning, kompetanse og beredskapsplaner for økt bemanning og tjenesteytelse ved økt pasientpågang, smitteutbrudd og ulykker mm.
- organisere legevaktsentral for å motta legevakthenvendelser på det nasjonale legevaktnummeret 116 117, jf. akuttmedisinforskriften § 13 (lovdata.no), og eget 8-siffret lokalt legevaktnummer, jf. akuttmedisinforskriften § 12 (lovdata.no). Personell på legevaktene og lege(r) i vaktberedskap skal være tilknyttet det nasjonale nødnettet, jf. akuttmedisinforskriften § 12 (lovdata.no).
- sørge for at personer som oppholder seg i kommunen får nødvendige helse- og omsorgstjenester. Kommunen skal tilby hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 3 a-c (lovdata.no).
Kommunal legevakt er en integrert del av allmennlegetjenesten og utgjør, sammen med medisinsk nødmeldetjeneste og ambulansetjenesten, den akuttmedisinske beredskap av helse- og omsorgstjenester utenfor sykehus.
Modeller for organisering av legevakt
1. En-kommune legevakt
En kommune kan velge å organisere legevakt som en kommunal tjeneste for kun sin kommune.
I befolkningsrike kommuner er legevakt organisert enten ved deltakelse av fastleger, eller ved fast ansatte legevaktleger, og de må ha tilstrekkelig tilgang til annet helsepersonell og nødvendig utstyr knyttet til det å utøve en faglig forsvarlig legevakt.
Legevaktsentralen skal hele døgnet ha kunnskap om hvem som er vaktlege(r), hvilket områdeansvar de har og hvordan de kontaktes via nødnettet, eventuelt supplert med annen kommunikasjon.
2. Interkommunalt legevakt
Kommuner kan utføre felles oppgaver gjennom et interkommunalt samarbeid, jf. kommuneloven § 17-1 (lovdata.no).
Interkommunalt samarbeid innebærer et samarbeid mellom flere kommuner om drift av legevakt hele døgnet. Flere kommuner, som samarbeider om legevaktordningen, vil utgjøre et legevaktdistrikt. Et legevaktdistrikt kan ha et eller flere legevaktlokaler. Hvert legevaktdistrikt skal være tilknyttet en legevaktsentral (LV-sentral), jf. Rundskriv I-5/15 av 30. april. 2015 Akuttmedisinforskriften (med merknader til enkelte bestemmelser) (regjeringen.no).
Daglegevakt på fastlegekontor
Med daglegevakt menes den legevaktordningen som kommunen har etablert på fastlegekontor i fastlegens åpningstid (08:00-16:00 hverdager).
Kommunen har ansvaret for legevakt døgnet rundt. Organiseringen av legevakt på dagtid kan variere.
I befolkningsrike kommuner er daglegevakt oftest organisert i legevaktlokalet, enten ved deltakelse av fastleger, eller ved fast ansatte legevaktleger og annet helsepersonell.
I mindre befolkningsrike kommuner, er daglegevakt oftest organisert ved at fastlegene fyller legevaktfunksjonen og er legevaktleger på dagtid. Tjenesten skal være avtalefestet mellom kommunen og den enkelte fastlege som inngår i ordningen. Lege ved fastlegekontor som er med i en kommunal daglegevaktordning, er lege i vakt i henhold til akuttmedisinforskriften, uavhengig av hvor legevaktlokalet er plassert, i eller utenfor fastlegekontoret.
For å sikre befolkningens tilgjengelighet til legevakt, bør kommunen ha informasjon om lokalisering av legevakttilbudet dag, kveld, natt og helg.
Fastlegens plikt til deltakelse i legevakt m.m.
Fastlegen plikter etter fastlegeforskriften § 13 (lovdata.no) å delta i:
- Kommunal eller interkommunal legevakt utenfor ordinær åpningstid.
- Kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste i fastlegens åpningstid, herunder tilgjengelighet i nødnettet og ivaretakelse av utrykningsplikten.
Det vil være opp til kommunen å vurdere om fastlegen skal delta, eventuelt om fastlegen er fritatt jf. fastlegeforskriften § 13 tredje og fjerde ledd (lovdata.no). Leger i spesialisering har rett til vakt under del 1 av spesialiseringen og under spesialisering i allmennmedisin. Legevaktledelsen har ansvar for å ha oversikt over vakter og eventuelle vaktbytter.
Legevaktens tjenester kan ikke sees isolert fra fastlegeordningen og andre tjenester.
Fastlegen har plikt til å delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste for egne listeinnbyggere i åpningstiden. Plikten til å yte øyeblikkelig hjelp-tjeneste for andre enn egne listeinnbyggere i åpningstiden skal være regulert i avtalen som er inngått mellom kommunen og fastlegen og organisert slik at det ikke er tvil om hvem som ivaretar legevaktordningen til enhver tid. Dette gjelder også for utrykning i kontortiden.
Helsedirektoratet (2025). Kommunen skal tilby legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevaktordningen/kommunen-skal-tilby-legevaktordning-som-sikrer-befolkningens-behov-for-oyeblikkelig-hjelp