Overgangen fra en vurderingspraksis som i hovedsak har bestått av kvantitative krav og uformelle vurderinger, til ny spesialistutdanning hvor LIS-en skal dokumentere oppnåelse av alle læringsmål i spesialiteten, krever målrettet kompetanseoppbygging og god rolleforståelse blant veiledere, supervisører og ledere. Ledere og andre med ansvar for å lage planer for vurdering må ha grunnleggende kjennskap til vurderingens funksjon i et utdanningssystem og til de ulike vurderingsformenes styrker og svakheter. Veiledere og supervisører må ha kompetanse i bruk av vurderingsmetodikk, inkludert kompetanse i å gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Det er et betydelig felles gods av ferdigheter i kommunikasjon, veiledning og supervisjon. Opplæring i kompetansevurdering vil derfor kunne inngå i både veilednings-, supervisjons- og kommunikasjonstreningen.
Det forutsettes at det innføres opplæring for de som skal planlegge og gjennomføre kompetansevurdering, gjerne ved bruk av "Train the trainer"-modellen (se under pkt. praktisk)