ForsidenKompetansevurdering av leger i spesialiseringPlanlegging, gjennomføring og kompetanseoppbygging i vurderingsarbeidet

LIS-en har krav på ny vurdering dersom et læringsmål ikke er godkjent

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Gjennom individuell utdanningsplan og revisjoner av denne skal virksomheten legge til rette for at læringsmål kan oppnås. Dersom læringsmål likevel ikke oppnås, kan dette ha sammenheng med forhold ved virksomheten eller ved den enkelte LIS.  Dersom utdanningen er godt tilrettelagt og LIS-en likevel har mangelfull kompetanse, bør leder søke å komme til enighet og forståelse med LIS-en om hvordan dette best kan løses. Prinsipper for god personalforvaltning og arbeidsrettslige regler må følges i alle prosesser.  Det er gjort en del forskning på hvilke faktorer som bidrar til dårlig progresjon eller til at det oppstår krevende situasjoner i samarbeid med andre eller i møte med pasienter. Hagelsteen et al. identifiserer 11 problemområder som angir risikofaktorer for at det oppstår problemer med gjennomføringen av spesialistutdanningen.

Dersom LIS-en i del 2/3 får underkjent ett eller flere læringsmål, men likevel ønsker å fortsette i det spesialistløpet som er valgt, har LIS-en krav på en ny vurdering. Dersom legen ber om det, skal det regionale helseforetaket for godkjente virksomheter eller fylkesmannen for registrerte virksomheter sørge for en vurdering fra en annen virksomhet, enten ved at LIS-en midlertidig flytter til annen virksomhet eller ved at representanter fra annen virksomhet kommer til det stedet LIS-en er ansatt. Dersom læringsmålet ikke nås etter ny vurdering, må LIS-en gjennomføre relevante læringsaktiviteter i minst seks måneder før ny vurdering kan gjennomføres.

LIS i del 1 har ikke rett på ny vurdering. Dersom læringsmålene ikke oppnås i del 1 kan helseforetaket eller kommunen ansette LIS-en i en ny stilling, men er ikke pliktig til dette. Dersom utdanningsvirksomheten eller kommunen ikke vil ansette legen i en ny stilling, må legen søke reststilling for å oppnå de læringsmålene legen mangler. LIS1 vil ikke kunne gå videre i del 2/3 før alle læringsmålene fra del 1 er godkjent. (Jfr. Spesialistforskriftens § 18 og kommentarer til bestemmelsen i Rundskriv 1-2-2019).

Referanser

  • Hagelsteen K, Johansson B-M, Bergenfelz A, Mathieu C. Identification of Warning Signs During Selection of Surgical Trainees. J Surg Educ. 2018 Dec
  • FOR-2016-12-08-1482 om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger
  • Rundskriv I-2/2019 "Spesialistforskriften med kommentarer"


Sist faglig oppdatert: 21. mai 2019

Helsedirektoratet (2019). LIS-en har krav på ny vurdering dersom et læringsmål ikke er godkjent [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 21. mai 2019, lest 13. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/lis-en-har-krav-pa-ny-vurdering-dersom-et-laeringsmal-ikke-er-godkjent

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no
Kontakt oss

Helsedirektoratet
Vitaminveien 4
Postboks 220 Skøyen, 0213 Oslo
0483 Oslo

Nyheter
Presse
Abonnere på innhold
Ledige stillinger
Konferanser og kurs
Høringer
Personvernerklæring
Facebook
Twitter