Gå til hovedinnhold
ForsidenKompetansevurdering av leger i spesialiseringPlanlegging, gjennomføring og kompetanseoppbygging i vurderingsarbeidet

Alle læringsmål skal godkjennes av leder etter anbefaling fra veileder og minst en supervisør

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Leder for LIS-en har ansvar for å godkjenne læringsmål og for å innhente anbefalinger fra veilederen og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen. Leder kan delegere oppgaven med å godkjenne læringsmål, men ansvaret kan ikke delegeres. En leder i sykehus er den som har både faglig, administrativt og personellmessig ansvar i den enheten LIS-en er ansatt. En leder i kommunen vil både for en LIS ansatt i kommunen eller på et fastlegekontor som har avtale med kommunen, være en linjeleder i kommunens administrasjon, for eksempel en helse- og sosialsjef. 

I høringsnotatet heter det at gjennomføring av vurdering og dokumentasjon om et læringsmål er oppnådd bør skje innen seks uker etter at de relevante læringsaktivitetene er gjennomført (Høringsnotat 2016, s. 124). Dette for å sikre en reell vurdering av kompetansen i "sanntid" og progresjon i læringsforløpet. Som påpekt andre steder i denne veilederen, kan det imidlertid være nødvendig å vente med godkjenning av enkelte læringsmål dersom det er viktig å se kompetansen i sammenheng.

Leder kan innhente anbefaling fra veileder og supervisør(er) på flere måter. Noen ganger vil attesterte læringsaktiviteter og gjennomført veiledning være tilstrekkelig som anbefaling, under forutsetning av at de som har attestert har foretatt en reell vurdering av at de enkelte læringsaktiviteter er godt nok gjennomført. Ved mer sammensatte læringsmål vil det være nødvendig å foreta en helhetsvurdering i en veiledningstime eller at leder avholder et vurderingskollegium. 

 

Begrunnelse

Prosessen for godkjenning av læringsmål er beskrevet i spesialistforskriften. Forankring av godkjenningen hos leder er viktig fordi leder har ansvar for at LIS-en får gjennomført sin utdanning og for at kompetansen i avdelingen er god nok. Samtidig er det viktig at leder innhenter råd fra de som veileder og de som jobber sammen med LIS-en. Dette gjelder ikke minst i tilfeller der leder ikke er lege eller ikke er spesialist i det aktuelle faget.


Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). Alle læringsmål skal godkjennes av leder etter anbefaling fra veileder og minst en supervisør [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 23. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/alle-laeringsmal-skal-godkjennes-av-leder-etter-anbefaling-fra-veileder-og-minst-en-supervisor

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: