Gå til hovedinnhold
ForsidenKommuneoverlege – kommunens organisering av kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeidAnbefalinger til kommuneoverlegefunksjonen

Kommunen bør ha nødvendige rutiner for å involvere kommuneoverlegefunksjonen i arbeidet med beredskapsplaner og krisehåndtering

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Kommunens beredskap og krisehåndtering innebærer å sikre kommunens myndighet, nødvendige tjenester, opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner og beskytte befolkningen ved ekstraordinære og uønskede hendelser som utfordrer kommunen.

Slike hendelser vil kunne ha helsemessige konsekvenser for enkeltpersoner, grupper av befolkningen eller hele befolkningen. Samfunnsmedisinsk kompetanse vil være relevant i håndtering av de fleste krisesituasjoner.

Kommuneoverlegefunksjonen skal bidra med samfunnsmedisinske vurderinger i kommunens beredskapsplaner og krisehåndtering.

Kommuneoverlegen har hastekompetanse innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap. Kommunen bør i vurderingen av den organisatoriske plasseringen av kommuneoverlegefunksjonen ta utgangspunkt i hovedprinsippene for beredskapsarbeid; ansvar, likhet, nærhet og samvirke.

Kommuneoverlegen er kommunens medisinskfaglige og samfunnsmedisinske rådgiver og bør være en del av kommunens kriseledelse. Se også anbefaling om organisatorisk plassering.

For å involvere kommuneoverlegefunksjonen i beredskapsarbeid, beredskapsforberedelser og krisehåndtering bør kommunen:

  • sikre at kommuneoverlegefunksjonen beskrives i kommunens beredskapsplaner, og at kommuneoverlegens rådgiverrolle og ansvar er tydelig definert
  • involvere kommuneoverlegen i utarbeiding og revisjonen av beredskapsplaner
  • involvere kommuneoverlegen i beredskapsøvelser
  • involvere kommuneoverlegefunksjonen i etablerte samarbeidsfora med relevante aktører i beredskapsarbeidet
  • involvere kommuneoverlegen i kommunikasjon og informasjonsutveksling med andre beredskapsaktører for å opprettholde situasjonsforståelse og samarbeidsevne
  • involvere kommuneoverlegen i sivil-militært samarbeid

Kommuneoverlegefunksjonen kan i beredskapsforberedelser, beredskapsplanarbeid og krisehåndtering bidra til:

  • strategisk planlegging i beredskapsarbeidet i kommunen ved samfunnsmedisinsk og medisinskfaglig rådgiving
  • analyse av helsemessige risikoer, foreslå forebyggende tiltak, utvikle beredskapsplaner og koordinere ressurser for å håndtere uønskede hendelser og kriser
  • samfunnsmedisinske vurderinger i kommunens oversiktsarbeid
  • å innlemme helserelaterte perspektiver og prioriteringer i overordnet strategisk planlegging
  • at helserelaterte forhold bli inkludert i øvelser, trening og annen beredskapsopplæring
  • å sikre en helhetlig tilnærming til krisesituasjonen, der både helsemessige, sosiale og økonomiske aspekter blir vurdert

For å sikre effektiv krisehåndtering bør kommuneoverlegefunksjonen være en del av kommunens kriseledelse. Kommuneoverlegefunksjonen bør i kommunens kriseledelse bidra:

  • til at relevante samfunnsmedisinske problemstillinger fanges opp
  • med samfunnsmedisinske og medisinske vurderinger, herunder vurdering av helsemessige risikoer, anbefalinger for forebyggende tiltak og konsekvensreduserende tiltak
  • med kommunikasjon til kommunens organisasjon og befolkningen hva gjelder de helsemessige forhold

Mer informasjon:

  • Veileder om kommunelovens internkontrollbestemmelser (regjeringen.no)
  • Veileder – Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
  • Tips ved risikovurdering som grunnlag for arbeidet med helse- og omsorgsberedskap i kommunen
  • NOU 2022: 5, om funn av utilstrekkelig kapasitet i krisesituasjoner (regjeringen.no)

Kommuneoverlegen er medisinskfaglig og samfunnsmedisinsk rådgiver for kommunen jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 (lovdata.no) og folkehelseloven § 27 (lovdata.no). Kommuneoverlegen har i tillegg myndighetsoppgaver, blant annet etter smittevernloven § 7-2 (lovdata.no). Kommuneoverlegen har hastekompetanse på kommunestyrets vegne i saker innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap, jf. folkehelseloven § 27 (lovdata.no) og smittevernloven § 4-1 (lovdata.no) femte ledd, jf. første ledd.

I smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) første ledd fremkommer det at kommuneoverlegen skal utføre de oppgaver innen smittevernet som pålegges i smittevernloven. Kommuneoverlegen skal utarbeide forslag til plan for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vern mot smittsomme sykdommer, herunder beredskapsplaner og -tiltak, og organisere og lede dette arbeidet.

Det følger av Prop. 90 L (2010-2011) (regjeringen.no) s. 170: «For at kommunestyret skal kunne løse sine beredskapsoppgaver for å ivareta liv og helse på en faglig forsvarlig måte, må man få kunnskap om medisinsk-faglige vurderinger. Samfunnsmedisinsk kompetanse bør inngå i kommunens kriseledelse og være sentral ved utarbeidelse av kommunens beredskapsplaner, herunder kommunens beredskap for psykososiale tiltak ved katastrofer og ulykker. Kommuneoverlegen vil kunne ha en nøkkelrolle i arbeid der kommunen får større utfordringer som følge av uventede hendelser og ulykker.»

Kommuneoverlegefunksjonens oppgaver er å gi råd knyttet til kommunal planlegging, styring og evaluering av helse- og omsorgstjenesten i kommunen og øvrig kommunal forvaltning. Kommuneoverlegefunksjonen skal bidra med samfunnsmedisinske vurderinger som er nødvendig for at kommunen skal ivareta sitt ansvar for helhetlige og systematiske samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid, jf. helseberedskapsloven § 2-2 (lovdata.no), jf. tilhørende forskrift om krav til beredskapsplanlegging (lovdata.no).

Kommunen plikter etter helse- og omsorgstjenesteloven § 5-2 (lovdata.no) å utarbeide en beredskapsplan for sin helse- og omsorgstjeneste i samsvar med helseberedskapsloven. Kommunen skal også utarbeide beredskapsplan for sine oppgaver etter folkehelseloven kapittel 3 om miljørettet helsevern, jf. folkehelseloven § 28 (lovdata.no) i samsvar med helseberedskapsloven.

Av nevnte lover med tilhørende forskrifter går det fram at risiko- og sårbarhetsanalyser skal legges til grunn for kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap og beredskapsplaner. Planene skal samordnes. Kommunens helseberedskapsplaner skal samordnes med planverk i spesialisthelsetjenesten.

Forskrift om miljørettet helsevern § 5 (lovdata.no) omtaler kommunens ansvar for å forebygge, vurdere og håndtere negative helsekonsekvenser ved miljøhendelser og legge dette til grunn for sin beredskapsplanlegging. Dette krever samfunnsmedisinsk kompetanse, jf. folkehelseloven § 27 (lovdata.no).


Siste faglige endring: 12. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunen bør ha nødvendige rutiner for å involvere kommuneoverlegefunksjonen i arbeidet med beredskapsplaner og krisehåndtering [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 24. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommunen-bor-ha-nodvendige-rutiner-for-a-involvere-kommuneoverlegefunksjonen-i-arbeidet-med-beredskapsplaner-og-krisehandtering

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: