2. Bakgrunn og metode

Ekstern høring:

Høringsfrist er 8. september 2025. Mer informasjon på høringssiden.

Bakgrunn 

Nasjonal veileder for deling av kritisk informasjon om pasienter i kjernejournal er et virkemiddel i Helsedirektoratets satsning digital samhandling.

Mangelfull informasjonsflyt kan ha negative konsekvenser for pasientsikkerheten, innbyggers trygghet og arbeidshverdagen til helsepersonell. Veilederen er laget for å bidra til sømløs informasjonsflyt mellom de ulike delene av helsetjenesten, og for å bidra til at helsepersonell får enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger

Målgruppe

Målgruppen for veilederen er helsepersonell med tjenstlig behov for å lese og samstemme kritisk informasjon fra ulike kilder og mellom lokal pasientjournal og kjernejournal, og gjøre informasjonen tilgjengelig for annet helsepersonell på tvers av nivåer i helsetjenesten. 

Formål 

Anbefalingen er utarbeidet for å bidra til økt deling av kritisk informasjon om pasienter i kjernejournal med mål om at kritisk informasjon er tilgjengelig for helsepersonell når de skal ta valg om helsehjelp, uavhengig av hvor i helsetjenesten behovet for informasjon oppstår.

Omfang og avgrensninger 

Veilederen omhandler ikke:

  • hvordan helsepersonell bruker kjernejournal
  • hvordan den enkelte virksomhet har valgt tilgang til kjernejournal for oppdatering av kritisk informasjon
  • brukerveiledning for den enkelte virksomhet
  • oversikt over hvilke kritiske medisinske tilstander som skal deles
  • teknisk beskrivelse av tjenesten Kritisk informasjon API og brukerveiledninger 

Metode 

Grad av normering 

Slik brukes begrepene "skal", "bør" og "kan" til å angi grad av normering i teksten: 

  • "Skal" eller "må" brukes der innholdet er regulert i lov eller forskrift, eller når anbefalingen/ rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å gjøre som anbefalt.
  • "Bør" eller "anbefaler" er en sterk anbefaling/råd som vil gjelde de aller fleste.
  • "Kan" eller "foreslår" er en svak anbefaling/råd der ulike valg kan være riktig.

Helsedirektoratets roller, finansiering og høring 

Helsedirektoratet er et fag- og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Utredningsinstruksjonen (lovdata.no) legger krav for utredninger i staten, inkludert utarbeidelse av normerende produkter. Veileder til utredningsinstruksen (dfo.no) gir en veiledning til og nærmere beskrivelse av statlige utredninger. 

Helsedirektoratet er et statlig myndighetsorgan som er helfinansiert via statsbudsjettet. Når fagpersoner og klinikere inviteres til deltakelse i arbeidsgrupper og referansegrupper, er hovedregelen at det ikke gis godtgjørelse for deltakelse hvis personen er offentlig ansatt. Praksis om godtgjøring i Helsedirektoratet bygger på veiledende bestemmelser i Statens personalhåndbok, men med presiseringer og utfyllende bestemmelser tilpasset Helsedirektoratets behov for ekstern bistand. 

Kunnskapsbasert tilnærming 

Nasjonale anbefalinger og råd har en kunnskapsbasert tilnærming. Det innebærer at forskningslitteratur, klinisk erfaring og brukererfaring på en systematisk måte vurderes opp mot ønskede og uønskede konsekvenser av et tiltak (Veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer). På områder der det er funnet mindre forskningsbasert kunnskap og/eller overføringsverdien fra internasjonal til norsk helsetjeneste er lav, blir klinisk kunnskap og brukerkunnskap tillagt større vekt. 

Anbefalingene i denne veilederen er basert på «Kjernejournal. Kritisk informasjon - Klinisk beskrivelse og kodeverk (nhn.no)», og er supplert med informasjon fra lovverk og intervjuer med helsepersonell på faktisk bruk. Rapporten ble utarbeidet av en ekspertgruppe i 2013, og har hatt 6 revisjoner siden det ble publisert, siste i 2021. Gjennom siste året har Helsedirektoratet innhentet brukererfaring via besøk i helsetjenesten om hvordan helsepersonell benytter, registrerer og deler kritisk informasjon i dag. Anbefalingen bygger på den kliniske erfaringen med bruk av kjernejournal som er tilgjengelig samt erfaringen som er gjort av de som har prøvd ut og tatt i bruk løsning som deler pasientens kritiske informasjon på tvers av helseinstitusjoner (samhandlingstjenesten kritisk informasjon API).

Tilgrensende informasjon 

Følgende informasjon kan gi ytterligere informasjon om hva som ligger til grunn for arbeidet med kritisk informasjon som har pågått i flere år:

Krav i lovverk som gir føringer for samstemming av kritisk informasjon: 

Arbeidsform

Arbeidet har vært gjennomført i Helsedirektoratet som del av satsningen Digital samhandling, Team kritisk informasjon.

Siste faglige endring: 18. juni 2025