Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Filmer og materiell om skolemåltid

Aktører som ønsker å bidra til at mat og måltider som tilbys i skolen er i tråd med nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skole og SFO kan bruke Helsedirektoratets filmer, presentasjoner til hjelp. Det finnes også undervisningsmateriell om Nøkkelhullet.

Kampanjefilmer

Helsedirektoratet har laget to filmer i en mini dokumentar om skolemåltidet der fire tiendeklassinger tester sine skolematvaner på en førsteklasse, og observerer hvordan maten påvirker elevene og klassen. Skolemateksperimentet er reelt, og barnas reaksjoner er ekte. Dette er underholdende, men samtidig danner det grunnlag for refleksjon rundt hva et sunt skolemåltid kan bestå av, og hvorfor det er viktig.

Episode 1: Kebab vs. matpakke – Skolemateksperimentet 1#2 (youtube.com)

Episode 2: Vaffel vs. middagsrester – Skolemateksperimentet 2#2 (youtube.com)

Skolematfilmene egner seg godt til bruk i undervisning, i foredrag eller som utgangspunkt for diskusjon på foreldremøter.

Viktig med nok tid

Det hjelper ikke at matpakken har riktig innhold hvis ikke barna får tid og ro nok til å spise den. 36% av barna på barneskolen får mindre enn 20 minutter til å spise. Vi dro til en 2. klasse for å se hva som skjedde hvis vi kortet ned spisetiden deres fra 30 til 15 minutter.

Presentasjon om skolemåltidet

Det er også utviklet støttemateriell med diskusjonspunkter som kan brukes:

Materiell om matpakke og kostråd

Råd og presentasjoner om matpakke og kostråd, som kan brukes i undervisnings- og informasjonsarbeid til både elever, foreldre og andre som påvirker elevenes måltider i skolehverdagen​.

Undervisningsmateriell om Nøkkelhullet

Undervisningsmateriellet om Nøkkelhullet er et godt redskap for lærere som vil gi barna kunnskap om sunn mat. Undervisningsopplegget er beregnet for bruk i grunnskolen og finnes på både bokmål og nynorsk. Opplegget er tilpasset 3.–4., 5.–7. og 8.–10. årstrinn.

3.–4. trinn

5.–7. trinn

8.–10. trinn

Først publisert: 02.05.2019 Siste faglige endring: 02.05.2019 Se tidligere versjoner