Læringsmål for plastikkirurgi
Velg tema
- Alt Akutte sår Basal plastikkirurgi Brannskader Estetisk kirurgi Facialispareser Generell kreftbehandling Hudcancer Håndkirurgi Kroniske sår Lymfødem og lipødem Mammakirurgi Medfødte misdannelser Mikrokirurgi Postbariatrisk kirurgi Pre-, per- og postoperativt forløp Rekonstruktiv plastikkirurgi Traumatologi
Ha god kunnskap om pasienthåndtering av plastikkirurgiske pasienter i pre-, per- og postoperativt forløp samt operative rutiner og oppfølging.
Selvstendig kunne innhente relevant preoperativ pasientinformasjon for plastikkirurgiske pasienter og delta i risikovurdering før elektiv og akutt kirurgi.
Selvstendig kunne stille korrekt indikasjon for radiologiske, biokjemiske, mikrobiologiske, histologiske og kliniskfysiologiske undersøkelser og prøvetakning, samt tolke dette på en helhetlig måte.
Ha god kunnskap om risiko ved vanlige plastikkirurgiske prosedyrer, selvstendig kunne formidle informasjon om relevant komplikasjonsfare til pasienten og sammen med pasienten vurdere nytte i forhold til risiko ved kirurgi.
Selvstendig kunne bidra i postoperativ oppfølging av pasienter som har gjennomgått akutt og elektiv kirurgi. Ha god kunnskap om potensielle komplikasjoner ved vanlige plastikkirurgiske inngrep og selvstendig kunne behandle disse.
Ha god kunnskap om og forstå betydningen av melderutiner ved uønsket hendelse i forbindelse med kirurgi og annen pasientbehandling. Selvstendig kunne bidra under oppfølging etter uønskede hendelser, og møte pårørende og pasienter på en støttende, respektfull og informativ måte.
Ha god kunnskap om langtidskomplikasjoner ved vanlige plastikkirurgiske prosedyrer. Selvstendig kunne rådgi ved henvendelser fra primærhelsetjenesten omkring pasienter som har gjennomgått kirurgi.
Kjenne til respirasjonsfremmende tiltak, non-invasiv respirasjonsstøtte (NIV) og respiratorbehandling.
Ha kunnskap om hemodynamikk i forbindelse med plastikkirurgiske inngrep og under supervisjon kunne gjenkjenne unormale endringer i samarbeid med anestesipersonell. Ha kunnskap om spesielle hensyn i vurdering av hemodynamikk hos barn.
Ha god kunnskap om sjokktilstander, herunder blødningssjokk og septisk sjokk.
Selvstendig kunne initiere væskebehandling. Ha kunnskap om ernæringsstøtte og selvstendig kunne iverksette enklere tiltak.
Beherske oppstart av antibiotikabehandling ved vanlige kirurgiske tilstander og komplikasjoner. Ha god kunnskap om antibiotikaprofylakse ved kirurgi.
Ha god kunnskap om smertebehandling og selvstendig kunne utrede smertetilstander.
Ha god kunnskap om hvordan blodfortynnende behandling påvirker blødningsrisiko, og ha kjennskap til rutiner for eventuelt opphold i slik behandling i forbindelse med kirurgiske prosedyrer. Selvstendig kunne vurdere tromboserisiko i forbindelse med kirurgi og kjenne til indikasjoner for tromboseprofylakse.