§ 4 annet ledd: Markedsføring som alltid skal anses særlig rettet mot barn

Forskriftstekst med kommentar

Helsedirektoratets kommentarer

Bestemmelsene i § 4 annet ledd oppstiller konkrete markedsføringsaktiviteter som alltid skal anses som markedsføring særlig rettet mot barn.

§ 4 annet ledd bokstav a – Reklame på kino

I forskriften § 4 annet ledd bokstav a, er det spesifisert at reklame for produkter som omfattes av vedlegg I som vises på kino i tilknytning til filmer som er særlig rettet mot barn under 13 år, og som starter før kl.18.30, alltid skal anses som markedsføring særlig rettet mot barn.

Relevante momenter for å avgjøre om en film er særlig rettet mot barn under 13 år, kan være filmens aldersgrense, filmens sjanger (barne-/familiefilm) og filmens appell til barn. I tillegg kan en veiledende referanse være MFUs retningslinjer hvor «ung/ungfilmer» er filmer hvor det kan forventes at mer enn 15 % av publikummet er under 13 år. Prosentandelen er ikke bindende.

For filmer med blandet målgruppe og filmer tillatt for alle som ikke uten videre omfattes av § 4 annet ledd bokstav a, viser vi særlig til omtalen i § 4 tredje ledd bokstav c – tid og sted for markedsføringen.

§ 4 annet ledd bokstav b – Konkurranser

For produkter omfattet av produktlisten er konkurranser som markedsføringsaktivitet ikke tillatt for barn under 18 år.

Kravet om aldersgrense kan for eksempel ivaretas gjennom tydelige opplysninger om aldersgrensen før deltakelse, samt en god prosedyre for etterfølgende kontroll av vinnerens alder. Det er opp til næringsaktørene å innrette virksomheten sin slik at de på tilfredsstillende vis etterlever regelen om 18-års aldersgrense på konkurranser.

Dette kan illustreres ved et tidligere vedtak fra Matbransjens Faglige Utvalg:

Markedsføring i dagligvarebutikk (vedtak 24 – 2024): En butikk hadde en markedsføringskampanje i form av konkurranse hvor premien var et par headset ved kjøp av sjokolade. Her ble sjokoladene trukket frem fra ordinær hylleplassering til gulvplassering. Utvalget vurderte at konkurransen hovedsakelig appellerte til ungdom og unge voksne, og at fraværet av aldersgrense på displayet var uheldig, men ikke i strid med aktsomhetsregelen i retningslinjen.

Les hele vedtak 24 – 2024 om markedsføring i dagligvarebutikk (PDF).

Ettersom aldersgrense 18 år ikke var angitt for konkurransen må det legges til grunn at den ikke ville være lovlig etter forskriften.

Konkurranser uten markedsføringshensikt vil ikke være omfattet av bestemmelsen, for eksempel idrettskonkurranser i regi av ideell virksomhet.

Bruk av konkurranser vil også kunne være et moment i helhetsvurderingen av et markedsføringstiltak etter § 4 tredje ledd bokstav e, hvor konkurranser særlig er nevnt.

§ 4 annet ledd bokstav c – Smaksprøver/vareprøver

Utdeling av smaksprøver og vareprøver til barn av produkter omfattet av produktlisten, skal alltid anses som markedsføring særlig rettet mot barn, dersom utdelingen er gjort i markedsføringsøyemed.

Samtykke fra forelder/foresatt til slik utdeling, gjør ikke utdelingen lovlig. I tilfeller av utdeling hvor barn er sammen med forelder/foresatt innebærer det at utdeling kun kan skje til barnets forelder/foresatt.

Det er kun utdeling som markedsføringsaktivitet som er dekket av § 4 annet ledd bokstav c. Med utdeling i denne sammenheng menes både aktiv utdeling gjort av personell, men også situasjoner der produkter gjøres tilgjengelige for barn ved selvbetjening, for eksempel på dispenser eller smaksstasjoner. Dette omfatter blant annet utdeling under arrangementer og aktiviteter arrangert av kommersielle aktører på kjøpesentre, messer, festivaler og ved kampanjer eller stands i dagligvarebutikker.

Utdeling av produkter som del av markedsføringsaktivitet i sosiale medier eller på digitale plattformer til barn omfattes også av forbudet.

Det er opp til næringsaktørene å innrette virksomheten sin slik at de har rutiner for å følge regelen om 18-års aldersgrense ved utdeling av smaksprøver og vareprøver.  

Utdelinger som har andre formål enn markedsføringshensikt, som pedagogisk virksomhet (herunder utdanning, opplæring), organisert fritidsaktivitet eller annen ikke-kommersiell sammenheng som sosialt samvær og feiring, faller utenfor bestemmelsens rekkevidde. Ideelle organisasjoner som for eksempel idrettslag kan selv kjøpe inn produkter til utdeling i egen regi, forutsatt at dette ikke skjer som ledd i en markedsføringsaktivitet og som del av en sponsoravtale som omfattes av forskriften.

Videre vil utdeling av smaksprøver på utdanningsmesser, eksempelvis der en baker deler ut bakverk for å promotere en konditorutdanning, ikke anses å ha markedsføringshensikt for produktet som deles ut. Det samme gjelder tilfeller der en restaurant deler ut bursdagskake til en gjest som ledd i sin ordinære virksomhet.

Utdelinger som skjer som del av promoteringen av eget varemerke og dermed har markedsføringshensikt, er imidlertid omfattet av forbudet i § 4 annet ledd bokstav c.

Siste faglige endring: 24.10.2025 Se tidligere versjoner