Samarbeide om opplæring og forskning i nyfødtmedisin
Kravene til kompetanse som følger av kategori-inndelingen/oppgavedelingen mellom avdelingene gir behov for samarbeide om opplæring og vedlikehold av kompetanse innad i regionen. Slik kompetansedeling bør skje begge veier i behandlingskjeden.
Samarbeide innad i regionen bør også gi mulighet for forsknings-samarbeid både regionalt og nasjonalt.
De regionale nyfødtenhetene må organiseres slik at overleger med nyfødtansvar ved kategori 2 og 3a kan rotere inn i kategori 3 c enheter for opplæring og etterutdanning i fagområdet nyfødtmedisin da jevnlig oppdatering og vedlikehold av nyfødtkompetanse er nødvendig. En rotasjon vi også kunne stimulere forskning og kvalitetsregistrering ved den enkelte nyfødtavdeling.
Fagpersonell med akademisk kompetanse bør kjenne ansvar for fagutvikling og forskning i nyfødtmedisin og bistå fagpersonell fra andre nyfødtenheter med kliniske problemstillinger i deres egen enhet. Det er naturlig at både leger og sykepleiere i regionavdelingene har utdanning på master eller PhD-nivå.
Kravene til kompetanse og kvalitet fordrer samarbeid om opplæring og forskning (jfr. kap. 2 organisering).
Kvalitetsstandard 8 i NICE nyfødtkvalitetsstandard : "Providers of specialist neonatal services maintain accurate and complete data, and actively participate in national clinical audits and applicable Research programs" [70].
70. National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Neonatal specialist care - Quality standard. 2010. www.nice.org.uk/guidance/qs4.
Sist faglig oppdatert: 29. september 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Samarbeide om opplæring og forskning i nyfødtmedisin [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 29. september 2017, lest 04. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/nyfodtintensivavdelinger-kompetanse-og-kvalitet/samarbeid-mellom-behandlingsnivaer-i-nyfodtmedisin/samarbeide-om-opplaering-og-forskning-i-nyfodtmedisin