Forsiden
Mat og måltider i skolen
Nasjonal faglig retningslinje
Hva er nasjonal faglig retningslinje?
KAPITTEL: 1
Om retningslinjen
KAPITTEL: 2
Mat og måltider i barneskole og skolefritidsordning
KAPITTEL: 2.1
Mål og målgrupper
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for måltider med maksimalt 3-4 timers mellomrom
Anbefaling
Det bør legges fysisk til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse
Anbefaling
Elevene bør sikres nok tid til å spise, minimum 20 minutter
Anbefaling
Elevene bør få tilsyn av en voksen i matpausen
Anbefaling
Kaldt drikkevann bør alltid være tilgjengelig, som tørstedrikk og til måltidene
Anbefaling
Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til grønnsaker, frukt eller bær daglig
Anbefaling
Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til skummet melk, lettmelk med 0,7 prosent fett eller mindre eller lettmelk til måltidene
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for håndvask før måltidet
Anbefaling
Lagring, tilberedning, servering og merking av mat må skje i samsvar med regelverk og råd fra Mattilsynet
Anbefaling
Det bør tas hensyn til elever med matallergi og matintoleranse
Anbefaling
Dersom juice tilbys, bør enhetene ikke overstige 250 ml
Anbefaling
Brus, saft og annen drikke tilsatt sukker eller søtstoff samt koffeinholdig drikke bør ikke tilbys
Anbefaling
Måltider som tilbys bør bygge på Helsedirektoratets kostråd og være ernæringsmessig fullverdige
Anbefaling
Det bør brukes brød- og kornprodukter med mye fiber og fullkorn og lite fett, sukker og salt
Anbefaling
Tilbudet av pålegg bør være variert og alltid inkludere fiskepålegg og grønnsaker
Anbefaling
Ved servering av varmmat bør det varieres mellom fisk-, kjøtt- og vegetarretter
Anbefaling
Matoljer og flytende og myk margarin bør brukes fremfor hard margarin og smør
Anbefaling
Matvarer med lavt saltinnhold bør prioriteres og bruk av salt i matlaging og på maten bør begrenses
Anbefaling
Bakevarer og andre produkter med mye sukker og/eller fett bør forbeholdes spesielle anledninger
Anbefaling
Sjokolade, godteri, potetgull og annen snacks bør ikke tilbys
Anbefaling
En miljøvennlig praksis bør tilstrebes, med lite matsvinn og et mattilbud hvor plantebaserte matvarer og fisk er sentralt
↓ Vis alle (22)
KAPITTEL: 3
Mat og måltider i ungdomsskolen
KAPITTEL: 3.1
Mål og målgrupper
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for regelmessige måltider som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse
Anbefaling
Elevene bør sikres nok tid til å spise, minimum 20 minutter
Anbefaling
Elevene bør få tilsyn av en voksen i matpausen
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for håndvask før måltidet
Anbefaling
Lagring, tilberedning, servering og merking av mat må skje i samsvar med regelverk og råd fra Mattilsynet
Anbefaling
Det bør tas hensyn til elever med matallergi og matintoleranse
Anbefaling
Kaldt drikkevann bør alltid være tilgjengelig, som tørstedrikk og til måltidene
Anbefaling
Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til grønnsaker, frukt eller bær daglig
Anbefaling
Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til skummet melk, lettmelk med 0,7 prosent fett eller mindre eller lettmelk til måltidene
Anbefaling
Dersom juice tilbys, bør enhetene ikke overstige 250 ml
Anbefaling
Brus, saft og annen drikke tilsatt sukker eller søtstoff samt koffeinholdig drikke bør ikke tilbys
Anbefaling
Måltider som tilbys bør bygge på Helsedirektoratets kostråd og være ernæringsmessig fullverdige
Anbefaling
Det bør brukes brød- og kornprodukter med mye fiber og fullkorn og lite fett, sukker og salt
Anbefaling
Tilbudet av pålegg bør være variert og alltid inkludere fiskepålegg og grønnsaker
Anbefaling
Ved servering av varmmat bør det varieres mellom fisk-, kjøtt- og vegetarretter
Anbefaling
Matoljer og flytende og myk margarin bør brukes fremfor hard margarin og smør
Anbefaling
Matvarer med lavt saltinnhold bør prioriteres og bruk av salt i matlaging og på maten bør begrenses
Anbefaling
Bakevarer og andre produkter med mye sukker og/eller fett bør forbeholdes spesielle anledninger
Anbefaling
Sjokolade, godteri, potetgull og annen snacks bør ikke tilbys
Anbefaling
En miljøvennlig praksis bør tilstrebes, med lite matsvinn og et mattilbud hvor plantebaserte matvarer og fisk er sentralt
↓ Vis alle (21)
KAPITTEL: 4
Mat og måltider i videregående skole
KAPITTEL: 4.1
Mål og målgrupper
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for måltider som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse via kantine / annet mat- og drikketilbud
Anbefaling
Elevene bør sikres nok tid til å spise, minimum 20 minutter
Anbefaling
Det bør tilrettelegges for håndvask før måltidet
Anbefaling
Lagring, tilberedning, servering og merking av mat må skje i samsvar med regelverk og råd fra Mattilsynet
Anbefaling
Det bør tas hensyn til elever med matallergi og matintoleranse
Anbefaling
Mat- og drikketilbudet bør bygge på Helsedirektoratets kostråd
Anbefaling
De sunneste alternativene bør være rimelige og lettest tilgjengelig
Anbefaling
Det bør tilbys grønnsaker og frukt/bær daglig
Anbefaling
Det bør brukes brød- og kornprodukter med mye fiber og fullkorn og lite fett, sukker og salt
Anbefaling
Tilbudet av pålegg bør være variert og alltid inkludere fiskepålegg og grønnsaker
Anbefaling
Ved servering av varmmat bør det varieres mellom fisk-, kjøtt- og vegetarretter
Anbefaling
Matoljer og flytende og myk margarin bør brukes fremfor hard margarin og smør
Anbefaling
Matvarer med lavt saltinnhold bør prioriteres og bruk av salt i matlaging og på maten bør begrenses
Anbefaling
Kaldt drikkevann bør alltid være tilgjengelig, som tørstedrikk og til måltidene
Anbefaling
Det bør tilbys lettmelk med 0,7 prosent fett eller mindre, skummet melk eller lettmelk daglig
Anbefaling
Dersom juice tilbys, bør enhetene ikke overstige 250 ml
Anbefaling
Brus, saft og annen drikke tilsatt sukker eller søtstoff bør ikke tilbys
Anbefaling
Bakevarer og andre produkter med mye sukker og/eller fett bør forbeholdes spesielle anledninger
Anbefaling
Sjokolade, godteri, potetgull og annen snacks bør ikke tilbys
Anbefaling
En miljøvennlig praksis bør tilstrebes, med lite matsvinn og et mattilbud hvor plantebaserte matvarer og fisk er sentralt
↓ Vis alle (21)
KAPITTEL: 5
Metode og prosess
Først publisert: 30. september 2015
Sist faglig oppdatert: 29. september 2015
Skriv ut / lag PDF