Fristbruddleverandørene er i dagens regelverk allerede pålagt å rapportere aktivitetsdata til NPR. Denne plikten fremgår av NPR-forskriften, og fremgår også av avtalene mellom Helfo og fristbruddleverandørene. Aktivitetsdataene i NPR danner grunnlag for beregning av DRG-poeng, og de regionale helseforetakene får refundert en andel av kostnadene fra staten gjennom ISF-ordningen. Det er en forutsetning at fristbruddleverandørene rapporterer aktivitetsdata til NPR for at de regionale helseforetakene skal motta ISF-refusjon for aktiviteten. Dersom fristbruddleverandørene ikke rapporterer aktivitetsdata til NPR, vil helseforetakene uansett måtte betale faktura for behandlingen til fristbruddleverandørene, men de vil ikke motta ISF-refusjon fra staten for den samme aktiviteten. Manglende rapportering fra fristbruddleverandørene medfører i seg selv også at aktivitetsstatistikken blir ukomplett.
Som Helsedirektoratets leveranse til TTB2023-77 viste, fremgikk det av analysene at det har vært en gjennomgående tendens til underrapportering til NPR. Det har innenfor rammene av det inneværende oppdraget dessverre ikke vært mulig å foreta tilsvarende analyse for perioden etter forrige leveranse ble levert for å se om tendensen har endret seg. Vi legger til grunn at det fortsatt er behov for å sikre og følge opp fristbruddleverandørenes aktivitetsrapportering.
I fjorårets rapport ble det vist til en rekke ulike tiltak som er iverksatt for å ivareta kvalitet og kompletthet i rapporteringen til NPR. Eksempler som ble trukket frem var;
- Avsender skal etter NPR-forskriften § 2-3 skal kontrollere at data som rapporteres er komplette og kvalitetssikret
- Helsedirektoratet gjennomfører årlig kvalitetsmøter med EPJ-leverandører og rapporterende enheter
- Innkallingsbrev redegjør for frister og rapporteringsformat
- Helsedirektoratet deltar på en-til-en-møter med leverandører og rapporterende enheter på forespørsel
- Ved hver innsending av data returnerer NPR oversikter over aktivitetsnivå og feil i datagrunnlaget
- Enheter som ikke rapporterer purres hver måned
- Aggregerte tall fra fristbruddleverandørene oversendes månedlig til Helfo
For ordens skyld vises det til at flere av tiltakene hvis ansvar etter formuleringene over var plassert hos Helsedirektoratet nå ligger hos FHI (NPR som tidligere var del av Helsedirektoratet er nå del av FHI). Uavhengig av den organisatoriske plasseringen av NPR, mener Helsedirektoratet at de identifiserte tiltakene må videreføres. Som det ble presisert i vår forrige rapport, så ikke tiltakene ut til å være tilstrekkelig for å få god kvalitet på rapporteringen til NPR. Ytterligere tiltak er derfor nødvendig.
Som det vises til i denne rapporten, har Helsedirektoratet utredet en prissettingsmetodikk for fristbruddordningen basert på DRG-systemet, med tilhørende oppgjørsløsning, der Helfo foretar utbetalingene til fristbruddleverandørene og viderefakturering til sykehusene. I den skisserte løsningen legges det opp til at NPR på bakgrunn av aktivitetsdata rapportert fra fristbruddleverandørene foretar DRG-grupperingen, og at resultatene av denne grupperingen brukes av Helfo i oppgjørene mot fristbruddleverandørene og sykehusene. DRG-prissettingen og NPRs rolle i DRG-beregningen etter denne modellen, innebærer at fristbruddleverandørenes rapportering til NPR gjøres til en forutsetning for at fristbruddleverandørene skal få betalt. Løsningen legger med andre ord opp til at utgifter ikke kan påløpe innenfor ordningen uten at aktivitetsdata blir rapportert fra den enkelte fristbruddleverandøren til NPR. Aktivitetsrapporteringen og NPRs påfølgende DRG-beregning utgjør således grunnlaget for Helfos utbetaling til fristbruddleverandørene. Denne modellen for prissetting er beskrevet i deloppdrag 1, og de tilhørende modellene for oppgjør (modell 1-3) er beskrevet i kapittelet om oppgjørsløsninger. Helsedirektoratet og FHI er av den oppfatning at å gjøre utbetalingene avhengig av rapporteringen av aktivitetsdata vil være tiltaket som gir størst effekt med tanke på å sikre komplett og kvalitativ rapportering fra fristbruddleverandørene til NPR. Som det fremgår av deloppdrag 3, anbefaler likevel ikke Helsedirektoratet en slik form for prissetting og oppgjør.
Direktoratet mener en oppgjørsløsning via Helfo (modell 4), vil kunne bidra til bedre innrapportering til NPR. Helfo vil da ha statistiske oppgjørsdata i KUHR, som kan sammenliknes med tilsvarende statistiske data fra NPR. Det vil gi Helfo et bedre grunnlag for oppfølging av leverandørene.
I beskrivelsen av oppgjørsmodellen der KUHR anvendes, fremgår det også at det kan etableres en "avkrysningsboks" i KUHR som leverandører kan anvende for å bekrefte hvorvidt aktiviteten de krever betaling for, er rapportert til NPR. Med dette vil leverandørene bekrefte at aktivitet er rapportert, men Helfo eller NPR vil ikke ha anledning til å kontrollere dette i de enkelte tilfellene.
Utover dette, viser vi til at det i høringsforslag om registrering av aktivitet fra privatfinansierte helsetjenester, er foreslått endring i NPR-forskriften § 1-5 første ledd, om at NPR kan inneholde helseopplysninger om alle som får helsehjelp i form av spesialisthelsetjeneste. Dvs. ikke avgrenset til tjenester som RHF har ansvar for etter spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. Denne bestemmelsen vil kunne bidra til at rapportering til NPR blir en mer integrert del av fristbruddleverandørenes virksomhet. Samtidig vil forskriftsendringen ikke påvirke Helfos mulighet til å føre kontroll av hvorvidt rapportering er gjort.
Helfo har erfart at fristbruddleverandørene har tekniske utfordringer med innrapportering til NPR. Kanskje vil kravet om innrapportering fra helprivate, også bidra til å redusere denne utfordringen.