6:3 Leder i utdanningsvirksomheten har ansvar for å legge til rette slik at veilederen kan delta på veilederutdanning og få den praktiske treningen som trengs for å vedlikeholde veilederkompetansen
Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
Veilederen bør senest i løpet av sitt første år som veileder delta på grunnkurs i medisinsk pedagogikk og veiledning, med mindre dette allerede har vært en del av deres spesialistutdannelse/ tidligere veilederkurs. Det anbefales likevel at alle individuelle veiledere gjennomfører kurs etter ny LIS-modell ettersom det er få som har tilstrekkelig vurderingskompetanse.
Vedlikehold og utvikling av kunnskap bør ivaretas ved at det legges til rette for at veilederen kan delta i etterutdanning.
Dersom registrert utdanningsvirksomhet har avtale med ekstern veileder bør dette reguleres i kontrakt.
Veiledning i ny spesialistordning krever kompetanse som få besitter, og behovet for veiledere er langt større enn i gammel ordning (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer). Nasjonal evaluering av spesialistutdanningen for leger i 2016 ble gjennomført av legeforskningsinstituttet (LEFO) ved Cecilie Normann Birkeli. Samtlige helseforetak og sykehusspesialiteter var representert i undersøkelsen. I evalueringen ble det rapportert at snaut halvparten av respondentene kom i gang med veiledning i løpet av en måned etter nåværende tilsetting. Når det gjaldt hyppighet svarte kun 35% at de hadde veiledning ukentlig eller månedlig. Et av spørsmålene for å måle kvalitet i veiledningen var om respondenten opplevde å få relevant tilbakemelding fra veileder. Det var bare litt over halvparten som svarte ofte eller svært ofte. Respondentene innen kirurgiske og indremedisinske fag var minst positive til kvalitet i veiledningen. I allmennmedisin var det ikke krav til individuell veiledning under spesialiseringsløpet på dette tidspunktet.
Referanser
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Birkeli CN. (2017). Nasjonal evaluering for spesialistutdanningen for leger 2016. Oslo: Legeforskningsinstituttet.
Bakgrunnsdokumenter
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helsedirektoratet (04 06 2018). Brev fra Helsedirektoratet til landets kommuner. Ny spesialistutdanning for leger. Ansvar og oppgaver for kommunene. Ref. 18/12592-1.
Helsedirektoratet. (2017) Organisering og gjennom føring av spesialistutdanningen i allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin. IS-2646.
Anbefalt litteratur
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Kashiwagi, D.T., Varkey P., Cook D.A. Mentoring programs for physicians in academic medicine: A systematic review. Academic Medicine. 2013;88(7):1029-37. doi: 10.1097/ACM.0b013e318294f368.
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Sambunjak D, Straus SE, Marusic A. A systematic review of qualitative research on the meaning and characteristics of mentoring in academic medicine. Journal of general internal medicine 2010;25(1):72-78.
Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher 31, 685-695.
Swanwick T. (2014) Understanding medical education: evidence, theory and practice. (2nd ed.). UK: John Wiley & Sons, Ltd.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 6:3 Leder i utdanningsvirksomheten har ansvar for å legge til rette slik at veilederen kan delta på veilederutdanning og få den praktiske treningen som trengs for å vedlikeholde veilederkompetansen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. juni 2021, lest 24. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/veilederutvikling/6-3-leder-i-utdanningsvirksomheten-har-ansvar-for-a-legge-til-rette-slik-at-veilederen-kan-delta-pa-veilederutdanning-og-fa-den-praktiske-treningen-som-trengs-for-a-vedlikeholde-veilederkompetansen