Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
4:5 Veileder skal ta initiativ til første veiledermøte som bør finne sted senest tre uker etter tiltredelse
I begynnelsen av en veiledningsprosess er det viktig å klargjøre LIS sine behov for spesialiseringsperioden, sikre progresjon i læringen og dermed legge et godt grunnlag for en effektiv gjennomføring av spesialiseringsløpet for LIS (Eika et al., 2015; Lauvås and Handal, 2014; Tveiten, 2019). Se også råd 1 i kapittel 5, vedlegg 1 – Sjekkliste. .
Temaer som anbefales å vies særlig oppmerksomhet i de første veiledningsmøtene:
Det settes av tid til å bli kjent og det lages et godt grunnlag for et trygt læringsmiljø (Eika et al., 2015; Tveiten, 2019).
- LIS sin bakgrunn, kompetanser, personlige egenskaper og ønsker/behov for spesialiseringsperioden.
- Veileder sin bakgrunn for å være veileder.
- Hensikten med veiledning.
- Forventninger knytet veileders rolle og funksjon.
- Forventninger til LIS sin rolle.
- Innhold i veiledningen.
- Taushetsplikt og fortrolighet i veiledning
- Praktiske forhold (tidspunkt, hyppighet, sted, etc.)
- Ansvarsfordeling knyttet til referatskriving i kompetanseportalen.
- Individuell utdanningsplan.
- Veileders rolle i vurdering av LIS og aktuelle vurderingsformer og vurderingspraksis i henhold til utdanningsplan for LIS, herunder vurderingsmøter og aktuelle vurderingsskjemaer for vurdering av klinisk praksis.
Den individuelle veiledningen bør komme i gang raskt for å skape best mulige forutsetninger for at LIS skal kunne oppnå læringsmålene (Eika et al., 2015; Tveiten, 2019). Se også råd 2 og råd 3 i kapittel 3.
Referanser
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering
Anbefalt litteratur
Sambunjak D, Straus SE, Marusic A. A systematic review of qualitative research on the meaning and characteristics of mentoring in academic medicine. Journal of general internal medicine 2010;25(1):72-78.
Swanwick T. (2014) Understanding medical education: evidence, theory and practice. (2nd ed.). UK: John Wiley & Sons, Ltd.
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 4:5 Veileder skal ta initiativ til første veiledermøte som bør finne sted senest tre uker etter tiltredelse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 12. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/veileders-rolle-og-oppgaver-i-veiledningen/4-5-veileder-skal-ta-initiativ-til-forste-veiledermote-som-bor-finne-sted-senest-tre-uker-etter-tiltredelse