Virksomhetsleder bør sørge for rutiner som beskriver brukermedvirkning ved gjennomføring av legemiddelsamstemming og gjennomgang
Pasienten er oftest den beste kilden til informasjon om hvordan legemiddelbehandlingen oppleves. Rutiner for pasientmedvirkning bør beskrive hvordan
- pasienten kan fremme egne ønsker og delta i viktige beslutninger om behandlingen
- brukermedvirkning skal tilpasses mottakerens individuelle forutsetninger, inkludert bruk av tolk for pasienter som har behov for det
- nærmeste pårørende eller helsepersonell med ansvar for pasientens legemiddelhåndtering kan involveres dersom pasienten ønsker det og/eller selv ikke kan delta på grunn på grunn av alvorlig sykdom eller kognitiv svekkelse
Se kapitel om legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang for praktiske tips om brukermedvirkning ved gjennomføring av metodene.
Legemiddelsamstemming (LMS) er en strukturert metode der helsepersonell, i samarbeid med pasienten, siker fullstendig liste over legemidler pasienten faktisk bruker.
Legemiddelgjennomgang (LMG) er en systematisk vurdering av alle pasientens legemidler for å sikre best mulig effekt av legemidlene og redusere risiko ved legemiddelbruk.
Se følgende veileder og råd fra Helsedirektoratet:
- Veileder om kommunikasjon via tolk (PDF)
- Helse- og omsorgspersonell har ansvar for å bruke tolk når pasienten har begrensede norskkunnskaper
Brukermedvirkning er viktig for å bedre etterlevelse samt forebygge misforståelser og feil bruk av legemidler. Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3 (lovdata.no) angir krav om pasientens eller brukerens rett til medvirkning og informasjon. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. Bestemmelsene om medvirkning utdypes i pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer. Videre angir pasient- og brukerrettighetsloven krav om at pasientens pårørende har rett til å medvirke sammen med pasienten dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse. Dersom pasienten eller brukeren samtykker eller forholdene tilsier det, skal dens nærmeste pårørende ha informasjon om helsetilstanden og den helsehjelp som ytes. Temaer knyttet til medvirkning og samarbeid med pårørende, herunder om tjenestenes plikter, er nærmere utdypet i Helsedirektoratets veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten.
Sist faglig oppdatert: 28. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Virksomhetsleder bør sørge for rutiner som beskriver brukermedvirkning ved gjennomføring av legemiddelsamstemming og gjennomgang [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 28. september 2022, lest 31. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/legemiddelsamstemming-og-legemiddelgjennomgang/virksomhetsleders-ansvar-for-rutiner/virksomhetsleder-bor-sorge-for-rutiner-som-beskriver-brukermedvirkning-ved-gjennomforing-av-legemiddelsamstemming-og-gjennomgang