Gå til hovedinnhold
ForsidenIndividuell jobbstøtte (IPS) og HelseIArbeidIndividuell jobbstøtte (IPS)

Individuell jobbstøtte (IPS) bør følge de åtte grunnleggende prinsippene for IPS

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

IPS-modellen bygger på følgende åtte prinsipper:

  • Ønske om jobb er eneste inklusjonskriterium
  • Fokus på ordinært lønnet arbeid
  • Jobbsøk starter raskt
  • Målrettet jobbutvikling
  • Deltakerens ønsker og preferanser er førende
  • Individuell tilpasset støtte over tid
  • Integrert i behandlingen
  • Økonomisk rådgivning inngår

Hvert av de åtte grunnleggende prinsippene er nærmere utdypet i boken «Individual Placement and Support: An Evidence-based Approach to Supported Employment» (Drake et al., 2012). Modellen er operasjonalisert gjennom en IPS fidelityskala med 25 punkter (napha.no) .

Se også råd om IPS og evaluering.

Den praktiske gjennomføringen av IPS og etterlevelse av de åtte prinsippene er avhengig av tydelige rammebetingelser og føringer både i helsetjenesten og Nav. Praktiske råd knyttet til noen av prinsippene blir spesielt omtalt nedenfor.

Ønske om jobb er eneste inklusjonskriterium

Enhver pasient som er i behandling i helsetjenesten der det finnes et IPS-tilbud, gis mulighet til å motta dette tilbudet dersom de selv ønsker ordinært, lønnet arbeid. Pasienter som ønsker hjelp til utdanning kan også få tilbudet. Dette gjelder uavhengig av hvilken tilknytning de har til arbeidslivet på det aktuelle tidspunktet, og uavhengig av type ytelser/stønader fra Nav. Også pasienter med 100 prosent uføretrygd gis et IPS-tilbud, dersom de selv ønsker bistand til å komme i ordinært arbeid.

Se fidelityskalaen under temaområdet «Organisasjon», punkt 6: Ingen eksklusjonskriterier.

Individuelt tilpasset støtte over tid

Det bør tilrettelegges for at pasienter kan få tilpasset støtte over tid, både i helse- og omsorgstjenesten og i Nav. Mulige alternativer for dette er:

  • Å opprette rutiner og dialog slik at behandlingstilbudet i helse- og omsorgstjenesten og den arbeidsrettede oppfølgingen fra IPS-jobbspesialisten i Nav kan vedvare og tar utgangspunkt i pasientens behov. Sårbare overganger for pasienten er tema tidlig i dialogen for å unngå unødvendig ventetid.
  • Å overføre pasienter fra spesialisthelsetjenesten til et videre tilbud om psykisk helse- og rustjenester i kommunen. Dette forutsetter at det er etablert skriftlige overføringsrutiner om IPS mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen. Der det finnes ACT-, FACT- og FACT ung-team kan det være aktuelt å overføre pasienter fra spesialisthelsetjenesten til disse teamene.
  • For å gi pasienten tidsubegrenset støtte er fokus på å beholde eller etablere relasjoner til naturlige støttepersoner for pasienten viktig. Eksempelvis god kollega /mentor, leder, familiemedlemmer, fastlege, psykisk helsearbeider eller hjemmetjeneste.

Se fidelityskalaen under temaområdet «Tjenester», punkt 12 Tidsubegrenset oppfølging.

Integrert i behandlingen

IPS forutsetter et forpliktende og tett samarbeid mellom helsetjenesten og Nav, der IPS-jobbspesialister er en integrert del av faste behandlingsteam i helse- og omsorgstjenesten. Samarbeidsavtaler på systemnivå mellom helsetjenesten og Nav bør utarbeides og formaliseres på ledernivå, se også fellesråd om samarbeidsavtaler mellom helse- og omsorgstjenesten og Nav.

Samarbeidet innebærer at helsetjenesten har tilgjengelig arbeidsplass til IPS-jobbspesialisten og at IPS er en del av tjenestetilbudet som rutinemessig tilbys pasientgruppen. Eksempler på strukturerte møter er: Jobbspesialist og pasientansvarlig behandler har faste treffpunkt, metodeveileder og leder ved behandlingsteamet har også faste treffpunkt vedrørende IPS-tilbudet. Se fellesråd om deling av opplysninger.

Dersom IPS-jobbspesialisten deltar i behandlingsmøter før pasienten har samtykket til utlevering av taushetsbelagt informasjon, må pasientopplysninger omtales i anonym form. Se fellesråd om deling av opplysninger.

IPS-jobbspesialistens oppgaver knyttet til arbeidsrettet oppfølging skal ikke dokumenteres i pasientjournalsystemer (IPS-jobbspesialist dokumenterer i eget fagsystem i Nav). Nødvendige og relevante helseopplysninger dokumenteres på vanlig måte i pasientens journal av helsepersonell. Herunder også avgitte samtykker og utlevering av opplysninger fra helsepersonell.

Jobbspesialist og metodeveileder bidrar til at jobbfokuset blir ivaretatt for alle pasienter ved behandlingsstedet, gjennom sin rolle blir de ambassadører for de positive effektene ved å være i jobb.

I samarbeid med helsetjenesten innlemmer jobbspesialisten de pasienter som ønsker IPS-tilbudet i sin portefølje.

Økonomisk rådgivning inngår

Individuell økonomisk veiledning bør være en del av IPS-tilbudet. Behandlere og jobbspesialist bør hjelpe pasienten til kontakt med en kvalifisert person på dette området. Etter sosialtjenesteloven, §17 Opplysning, råd og veiledning (lovdata.no) skal kommunen gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så langt det er mulig sørge for at andre gjør det.

Den økonomiske rådgivningen tilpasses behovene til den enkelte pasient. Ut fra det som kommer frem under kartleggingssamtalen, vurderer Nav på hvilket nivå rådgivningen skal gis, basert på problemstillingene som presenteres. Se rundskriv til Lov om sosiale tjenester i Nav 4.17.2.7. Økonomisk rådgivning (lovdata.no).

Se fidelityskalaen under temaområdet «Tjenester», punkt 1 Økonomisk veiledning i overgang fra trygd til arbeid.

IPS er recovery-orientert (napha.no) og bygger på evidens og erfaringer fra pasienter og deres pårørende av supported employment (SE). Det er ikke forsket på effekten av de åtte grunnleggende prinsippene hver for seg, men på modellen som helhet (Drake et al., 2012). De åtte grunnleggende prinsippene er blitt utviklet på bakgrunn av erfaringer fra klinisk praksis om pasientenes behov. Selv om pasientene har individuelle behov, erfarte en også felles behov som eksempelvis behov for langvarig oppfølging og støtte og økonomisk veiledning (Drake et al., 2012).

Drake, R. E., Bond, G. R., Becker, D. R. (2012). Individual placement and support: An evidence-based approach to supported employment. Oxford University Press.



NAV

Rådene er utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet.

Siste faglige endring: 13. juni 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Individuell jobbstøtte (IPS) bør følge de åtte grunnleggende prinsippene for IPS [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. juni 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/individuell-jobbstotte-ips-og-helseiarbeid/individuell-jobbstotte-ips/individuell-jobbstotte-ips-bor-folge-de-atte-grunnleggende-prinsippene-for-ips

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: