Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå for barn, unge og voksne

Ledere i rus- og psykisk helsefeltet skal ha kunnskap om bruker- og pårørendemedvirkning og vite hvordan relevante aktører kan medvirke i utforming av helse- og omsorgstjenestene

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Kunnskap innbefatter en teoretisk og praktisk forståelse av bruker- og pårørendemedvirkning, relevant lovverk og faglige føringer på system, tjeneste- og individnivå for barn, unge og voksne. Ledere bør, med denne kunnskapen, sørge for medvirkning når det arbeides med hvordan helse- og omsorgstjenestene utformes, og at dette danner god praksis for medvirkning på tjeneste- og individnivå.

Ledere bør ha kunnskap om ulike roller og aktører i bruker- og pårørendefeltet. Ledere bør ha kjennskap til lokale forhold og vite hvilke aktører fra bruker- og pårørendefeltet som kan bidra i forbedringsarbeid. Ledere bør også sikre at de lokale aktørene på systemnivå er representative for den aktuelle tjenesten.

På systemnivå bør representanter rekrutteres fra bruker- og pårørendeorganisasjoner der det er mulig. Når det ikke finnes representanter fra relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner lokalt eller regionalt, kan organisasjonene kontaktes på sentralt nivå.

Ledere bør tilstrebe at bruker- og pårørendeorganisasjoner fra rus og psykisk helsefeltet er representert i brukerutvalg, brukerråd og ungdomsråd på systemnivå i helseforetak og kommunen.

For å sikre mangfold i representasjon over tid bør mandatet til brukerråd og brukerutvalg ha rutiner for oppnevningstid og hvor lenge representanter kan være oppnevnt. Rutinene bør også legge til rette for at ulike organisasjoner er representert over tid.
 

Ledelsesforankring av bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå påvirker holdninger og kultur, og er en forutsetning for at medvirkning skal bli en integrert og systematisk del av utviklings- og forbedringsprosesser i virksomheten.

Ledere anerkjenner viktigheten av bruker- og pårørendemedvirkning og tar ansvar for å gjennomføre dette i egen organisasjon. Dette innebærer at ledelsen prioriterer og legger til rette for gode strukturer og en organisasjonskultur som sikrer at medvirkning ikke blir et enkeltstående tiltak, men en kontinuerlig prosess i et samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner. Dette øker sannsynligheten for at bruker- og pårørendemedvirkning også skjer på tjeneste- og individnivå.

Organisering av medvirkning på systemnivå planlegges i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene. Ulike roller i bruker- og pårørendemedvirkningsfeltet beskrives under “begreper og definisjoner” i kapittel Bakgrunn.

Åpenhet om vurderinger knyttet til hvordan, hvorfor og når man benytter representanter med bruker- og pårørendekunnskap er viktig. Dette gjelder også ved bruker- og pårørendemedvirkning for barn og unge.

Bruker- og pårørendeorganisasjonene på rus- og psykisk helsefeltet involveres i oppstart av prosjekter i kommuner og spesialisthelsetjenesten, ved opprettelse av råd og utvalg, i kvalitetsforbedring og før man gjennomfører endringer. Det er særlig viktig å sikre gode rammer slik at barn og unge kan medvirke, for eksempel ved å ta hensyn til skole og utdanning i den praktiske gjennomføring av råd, utvalg og grupper. I helseforetak og kommuner er det ofte hensiktsmessig å opprette egne brukerråd/ brukerutvalg for psykisk helse og rus.

Bruker- og pårørenderepresentanter involveres der det arbeides med hvordan helse- og omsorgstjenestene utformes.

I arbeidet med bruker- og pårørendemedvirkning kan tjenestene prioritere organisasjoner og aktører med følgende egenskaper.

Bruker- og pårørendeorganisasjoner som

  • er demokratiske, medlemsbaserte organisasjoner og drives av brukere og pårørende
  • er paraplyorganisasjoner som har bruker- og pårørendeorganisasjoner og medvirkning som en del av sin kjernevirksomhet 
  • har bruker- og/eller pårørendemedvirkning som en del av sin kjernevirksomhet, og som kan dokumentere dette gjennom årsrapport og vedtekter
  • driver med bruker- og pårørendemedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan vise til hvordan de innhenter og systematiserer bruker- og/eller pårørendekunnskap, og hvordan denne blir aggregert fra individ til gruppenivå
  • tilbyr opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning til sine representanter
  • er aktuelle for pasientgruppen som tjenesten gir tilbud til

Bruker- og pårørenderepresentanter som har kunnskap og forståelse av:

  • egen rolle som representant for en organisasjon
  • skillet mellom brukergruppens utfordringer og egne erfaringer
  • bruker- og pårørendemedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • bruker- og pårørendeerfaringer og utfordringer på gruppe- og individnivå
  • rettigheter og føringer som er relevante for bruker- og pårørendegruppene
  • andre bruker- og pårørendeorganisasjoner på feltet
  • faglige- og interessepolitiske prosesser, og kunne skille mellom ulike arenaer for bruker- og pårørendemedvirkning

Oppnevning av formelle råd, utvalg og prosjektgruppe

Ved oppnevning og oppstart av råd, utvalg og prosjektgruppe er det viktig å ha en god prosess som klargjør mandat, saker rådet/utvalget behandler, hva slags introduksjon representantene kan få og hvordan rådet/utvalget er plassert i organisasjonsstrukturen.

  • Bruker- og pårørendeorganisasjonene innen rus og psykisk helse som er representert i regionen inviteres til å foreslå kandidater inn i arbeidet.
  • Opplys om arbeidets innhold, tidsavgrensning, møtevirksomhet og forventninger til deltakerne. Vedlegg informasjon om mandat, møtehonorar og/eller relevante prosjektbeskrivelser.
  • Med bakgrunn i foreslåtte kandidater opprettes et brukerråd/utvalg eller arbeidsgruppe.
  • Råd og utvalg bør ha en definert funksjon, beskrevet i et mandat.

Veilederne for eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse og ungdomsråd (regjeringen.no) gir utfyllende informasjon og råd om etablering og drift av de lovpålagte kommunale rådene.

Eksempler på formelle arenaer for bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå:

  • formelt oppnevnte brukerråd/utvalg
  • formelt oppnevnte ungdomsråd
  • formelt oppnevnte tverrsektorielle arbeids – og prosjektgrupper som for eksempel Helsefelleskap (formell og strukturert arena for likeverdig samhandling) eller liknende med et definert oppdrag og mandat av betydning for pasienter, brukere og/eller pårørende
  • prosjekter på virksomhetsnivå i de kommunale helse- og omsorgstjenestene eller spesialisthelsetjenesten og på politisk nivå

Bruker- og pårørenderepresentanter kan i tillegg til formelle arenaer inviteres inn i:

  • organisering av medvirkningsprosesser
  • undervisning og opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av kunnskapsinnhenting
  • systematisk evaluering av kvalitetsforbedringstiltak

Annen organisering av bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå

Det kan opprettes interregionale, interkommunale og tverrsektorielle råd når lokale forhold som geografi, befolkning og/eller tilgang på bruker- og pårørenderepresentanter tilsier det. Det kan være hensiktsmessig å knytte denne formen for medvirkning mot allerede eksisterende interregionale, interkommunale og/eller tverrsektorielle samarbeids og samhandlingsarenaer. Eksempel på allerede eksisterende arenaer kan være regionale eksisterende samhandlingsarenaer i regi av statsforvalter, Korus, NAPHA eller lignende.

    Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk, og i forskning.

    Kommunen skal sørge for at representanter for pasienter og brukere blir hørt ved utformingen av kommunens helse- og omsorgstjeneste, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 første ledd (lovdata.no). Bestemmelsen skal sikre pasient- og brukerinnflytelse på systemnivå innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det er opp til den enkelte kommune, i dialog med brukergruppenes organisasjoner, å avgjøre hvordan samarbeid og dialog bør organiseres for å sikre brukerrepresentantene innflytelse på kommunens samlede helse- og omsorgstjenestetilbud.

    Regionalt helseforetak skal sørge for at representanter for pasienter og brukere blir hørt i forbindelse med utarbeidelse av plan for virksomheten, jf. helseforetaksloven § 35 første ledd (lovdata.no) og helseforetaksloven § 34 andre ledd andre punktum (lovdata.no). Bestemmelsen skal sikre pasient- og brukerinnflytelse på systemnivå innenfor spesialisthelsetjenesten. Plikten påhviler styret, som i dialog med brukergruppenes organisasjoner, avgjør hvordan pasienter og andre brukere kan utøve innflytelse på planarbeidet.

    Gjennom arbeidet med utviklingen av faglige råd, var tilbakemeldinger fra bruker- og pårørendeorganisasjoner, ansatte i tjenestene og andre kompetansemiljøer, at for å lykkes med økt bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå må ledere og ansatte i tjenestene ha kunnskap om medvirkning og ulike perspektiver, funksjoner og roller i bruker- og pårørendefeltet. Deltagere i interessentmøtene beskrev manglende oppmerksomhet og manglende kunnskap fra tjenestene knyttet til ulikheter i roller og funksjon mellom erfaringskonsulenter, representanter fra organisasjoner, eller brukerstyrte senter og tiltak. 

    Den som har det overordnede ansvaret for en virksomhet skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter og at medarbeiderne i virksomheten medvirker til dette, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 3 (lovdata.no). Det følger av forskriftens § 7 første ledd bokstav b at den som har det overordnede ansvaret for virksomheten har som oppgave å sørge for at medarbeidere i virksomheten har nødvendig kunnskap om og kompetanse i det aktuelle fagfeltet, relevant regelverk, retningslinjer, veiledere og styringssystemet.

    Evalueringen av opptrappingsplanen for rusfeltet gjennomført av FAFO (Skog Hansen, 2021) peker på at kun tre av ti kommuner svarer at de sikrer brukermedvirkning på systemnivå i tjenesteutvikling tilstrekkelig. Små kommuner har større utfordringer enn store. Når tilsyn og kartlegginger viser at det er stor variasjon i hvordan brukermedvirkning gjennomføres i praksis (Riksrevisjonen, 2021), er det grunn til å rette oppmerksomheten ytterligere til brukermedvirkning på systemnivå (Ose et al., 2021).

    Kompetansesenter for rusfeltet Midt- Norge utarbeider årlige brukererfaringsundersøkelser, hvor personer med rusmiddelproblemer svarer på hvordan de opplever de kommunale tjenestene i landet. I Brukererfaringsundersøkelsen 2023 svarer 47% av brukerne at de i stor grad opplever å ha hatt innflytelse på tjenestene de mottar i norske kommuner (Salthammer og Govasmark, 2024, s.45), 2023). Dette er under halvparten av de som har svart på undersøkelsen. Innenfor samme brukergruppe, melder 62 % at de ikke har individuell plan (Salthammer og Govasmark, 2024, s.46). Dette tyder på en svikt innenfor brukermedvirkning på systemnivå.

    Den identifiserte forskningen i arbeidet med de faglige rådene viser at brukermedvirkning øker brukernes tilfredshet og forbedrer helsetjenestetilbudet (Goodhew et al., 2018). En internasjonal, kvantitativ studie av Semrau et al. (2016) påpeker mangelen på forskning av høy kvalitet og et svakt bevisgrunnlag for involvering av brukere av psykisk helsetjeneste og deres omsorgspersoner i helsesystempolitikk, planlegging og tjenesteovervåking. Vi trenger mer forskning på erfaringer med bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå (Helsedirektoratet, 2023). Tilbakemeldinger fra forskere, klinikere, kompetansesenter og personer med bruker- eller pårørendeerfaring i innsiktsarbeidet med disse faglige rådene, var at både ledelse og ansatte i tjenestene har behov for mer kunnskap om medvirkning, også på systemnivå.

    Kunnskap om medvirkning krever blant annet en innsikt i erfaringskompetansen på feltet. Innenfor psykisk helse har klinikere og pasienters erfaringsbaserte kompetanse har vært tillagt mindre betydning (Ørstavik, 2008). Dette er i endring. I Norge er det økt oppmerksomhet når det gjelder ansettelse av erfaringsmedarbeidere, deres roller, funksjoner og bidrag i tjenestene (Borg, 2013; Karlsson et al., 2017). De senere år har inkludering av erfaringskompetanse i norske kommuner brakt muligheter til organisasjoner og institusjoner innenfor psykisk helse- og rusfeltet (Sørly et al., 2022). Denne muligheten til kompetanseøkning finnes også på systemnivå.

    Borg, M. ,. K. B. ,. S. A. (2013). Recoveryorienterte praksiser Trondheim: Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA). Hentet fra https://napha.no/multimedia/4281/NAPHA-Rapport-Recovery-web.pdf

    Helsedirektoratet (2023). Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi 2012-2022 Oslo: Helsedirektoratet. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kvalitativ-forskning-pa-brukermedvirkning-innen-psykisk-helse-og-rus-i-norden-og-sapmi-2012-2022

    Ose, S. O., Kaspersen, S. L. (2021). Kommunalt psykisk helse-og rusarbeid 2021: Årsverk, kompetanse og innhold i tjenestene Trondheim: SINTEF. Hentet fra https://hdl.handle.net/11250/3048056

    Riksrevisjonen (2021). Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjeenster Oslo, Norge: Riksrevisjonen.

    Salthammer, J. A., Govasmark, H. (2024). Brukererfaringsundersøkelsen 2023. Hvordan opplever personer med rusmiddelproblemer de kommunale tjenestene de mottar? Trondheim: KORUS midt. Hentet fra https://korus.fra1.digitaloceanspaces.com/publications/Brukererfaringsunders%C3%B8kelsen-2023.-KORUS-midt.-Rapport-juni-2024.pdf

    Semrau, M., Lempp, H., Keynejad, R., Evans-Lacko, S., Mugisha, J., Raja, S., Lamichhane, J., Alem, A., ... Hanlon, C. (2016). Service user and caregiver involvement in mental health system strengthening in low-and middle-income countries: systematic review. BMC health services research, 16(1), 1-18.

    Skog Hansen, I. L., Tofteng, M., Holst, L. S. (2021). Et tjenesteområde i utvikling. Evaluering av opptrappingsplanen på rusfeltet. Resultatrapport Oslo: FAFO. Hentet fra https://fafo.no/images/pub/2021/20784.pdf

    Sørly, R., Sivertsen, K., & Stalsberg Mydland, T. (2022). An exploration of recovery competence among Norwegian peer workers in substance abuse services. Social work in mental health, 20(1), 44-59.

    Ørstavik, S. (2008). Tid for endring i kunnskap, makt og kultur. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 5(2), 111-119.


    Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

    Helsedirektoratet (2025). Ledere i rus- og psykisk helsefeltet skal ha kunnskap om bruker- og pårørendemedvirkning og vite hvordan relevante aktører kan medvirke i utforming av helse- og omsorgstjenestene [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-systemniva-for-barn-unge-og-voksne/ledere-i-rus-og-psykisk-helsefeltet-skal-ha-kunnskap-om-bruker-og-parorendemedvirkning-og-vite-hvordan-relevante-aktorer-kan-medvirke-i-utforming-av-helse-og-omsorgstjenestene

    Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

    Om Helsedirektoratet

    • Om oss
    • Jobbe hos oss
    • Kontakt oss

      Postadresse:
      Helsedirektoratet
      Postboks 220, Skøyen
      0213 Oslo

    Aktuelt

    • Nyheter
    • Arrangementer
    • Høringer
    • Presse

    Om nettstedet

    • Personvernerklæring
    • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
    • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
    • Nyhetsvarsel og abonnement
    • Åpne data (API)
    Følg oss: