Bestemmelsen om 48 timers ventetid og unntak ved "tungtveiende behandlingsmessige grunner" jf. forskrift til phvl. § 21, tredje ledd.
Behandlingen kan ikke starte før det har gått 48 timer etter at pasienten er informert om vedtaket.
- Unntak: dersom det finnes "tungtveiende behandlingsmessige grunner" til at man ikke kan vente. Dette må begrunnes i vedtaket.
Eksempel på "tungtveiende behandlingsmessige grunner":
- Risiko for at pasientens tilstand blir vesentlig forverret ved utsettelse (beskriv hvorfor slik risiko foreligger og beskriv den vesentlige forverringen).
- Overhengende fare for at sjansen til vellykket behandling forspilles (beskriv hvorfor denne faren foreligger for pasienten).
Innholdet i begrepet "tungtveiende behandlingsmessige grunner" er i hovedsak det samme som innholdet i begrepet "alvorlig helseskade" (se 11.2).
For ytterligere veiledning om bestemmelsen se kommentarer i forskrift til phvl. § 21 tredje ledd.
Bestemmelsen om utsatt iverksettelse ved klage og unntak ved "alvorlig helseskade" jf. forskrift til phvl. § 28, tredje ledd
Dersom pasienten klager innen 48 timer, skal klagen få oppsettende virkning/utsatt iverksettelse. Medisinering kan da ikke starte før klagen er behandlet.
- Unntak: dersom pasienten vil lide "alvorlig helseskade". Dette må begrunnes i faglig ansvarlig sitt klagenotatet (altså forklar hvorfor pasienten vil lide alvorlig helseskade).
Eksempel på "alvorlig helseskade":
- Risiko for at pasientens tilstand blir vesentlig forverret ved utsettelse (beskriv hvorfor slik risiko foreligger og beskriv den vesentlige forverringen).
- Overhengende fare for at sjansen til vellykket behandling forspilles (beskriv hvorfor denne faren foreligger for pasienten).
- Både somatiske og psykiske følger av utsettelse omfattes, som alvorlig fysisk helseskade, selvskading eller forsøk på selvmord.
Pasientens situasjon endrer seg under klagebehandlingen
Pasientens situasjon kan endre seg under klagebehandlingen, slik at medisineringen må settes i gang for å unngå alvorlig helseskade for pasienten. Det betyr at unntaket kan komme til anvendelse før statsforvalterens avgjørelse i klagesaken foreligger, selv om det ikke var oppfylt da pasienten klaget. Dette vil være en fortløpende vurdering som faglig ansvarlig må foreta, og vil særlig være aktuelt i tilfeller der statsforvalteren gir beskjed om lang saksbehandlingstid. Faglig ansvarlig bør i så fall orientere statsforvalteren om oppstarten. Det er ikke behov for å fatte nytt vedtak i de tilfeller behandlingen må settes i gang i påvente av klagebehandling.
Innholdet i begrepet "alvorlig helseskade" er i hovedsak det samme som innholdet i begrepet "tungtveiende behandlingsmessige grunner" (se 11.1).
Dersom pasienten klager etter 48 timer, får ikke klagen oppsettende virkning. Det vil si at medisineringen kan starte/fortsette.
For ytterligere veiledning om bestemmelsen se kommentarer til forskrift til phvl. § 28 tredje ledd.