Hopp til hovedinnholdet

KAPITTEL 15
Yrkesskade og yrkessykdom

Med yrkesskade menes skade som følge av arbeidsulykke. En yrkessykdom er en sykdom som følger av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet.

Reglene om opptjeningstid gjelder ikke for arbeidstaker som blir sykmeldt på grunn av godkjent yrkesskade/sykdom. Vedkommende kan med andre ord motta sykepenger fra den første arbeidsdagen i bedriften hvis skaden skjer da (Folketrygdloven §8–55). Rundskriv til § 8-2 - Opptjeningstid (nav.no).

Ved en yrkessykdom/yrkesskade har arbeidstaker i utgangspunktet rett til sykepenger i 250 dager (ett sykepengeår), selv om sykepengeåret helt eller delvis er brukt opp av andre årsaker.

Legers melding til Arbeidstilsynet

Hvis du som lege vet eller antar at pasientens sykdom skyldes arbeidsforhold (arbeidsrelatert sykdom), skal du melde dette til Arbeidstilsynet. Skader kan også meldes. Hvis arbeidstakeren samtykker, skal du informere arbeidsgiveren om skaden/sykdommen.

De meldepliktige arbeidsrelaterte sykdommene er flere enn dem NAV godkjenner som yrkessykdommer. Blankett 154 B gir også mulighet til å informere NAV, og å be Arbeidstilsynet følge opp saken. Dette er spesielt viktig dersom arbeidsgiver ikke kjenner saken, eller av annen grunn ikke selv melder tilfellet til NAV.

Arbeidsgivers melding til NAV

Ved yrkessykdom eller yrkesskade som medfører medisinsk behandling eller arbeidsuførhet skal arbeidsgiver fylle ut meldeskjema: Melding om yrkesskade eller yrkessykdom som er påført under arbeid på norsk eller utenlandsk landterritorium, NAV 13-07.05 (nav.no).

Dersom arbeidsgiver ikke oppfyller sin meldeplikt kan arbeidstaker selv melde. Arbeidstaker kan bruke samme skjema og sende dette til sitt NAV-kontor. Det skal meldes til NAV snarest mulig og senest innen ett år.

Meldingen til NAV er avgjørende for at NAV kan fatte vedtak om at det foreligger yrkesskade/yrkessykdom i henhold til regelverket.

Legers melding til NAV på sykmeldingen

På sykmeldingen kan du gi NAV melding om at sykdommen/skaden kan dreie seg om en mulig yrkesskade/yrkessykdom. Feltet er synlig for arbeidsgiver og NAV.

Om man vil fokusere ekstra på årsakssammenhengen, kan tekstfeltetene til arbeidsgiver og NAV brukes. Det finnes i tillegg egne skjema for melding av yrkessykdom/skade.

En avkryssing på sykmeldingen er ikke en tilstrekkelig melding. Se over om legers melding til Arbeidstilsynet og arbeidsgivers melding.

Pasienten må også selv melde yrkesskade/-sykdom til NAV.

Det er viktig at pasienten får vurdert om det foreligger en yrkesskade/-sykdom fordi dette kan medfører særfordeler og erstatning. Informasjon om yrkesskade og yrkessykdom på nav.no.

Bedriftshelsetjenestens bidrag

Bedriftshelsetjenesten kan blant annet bidra med:

  • å dokumentere yrkeshistorie og yrkeseksponering og eventuelt bistå ved utfylling av meldeskjem
  • å sikre at nødvendig tilrettelegging på arbeidsplassen finner sted, eventuelt omplassering.
  • skadeforebyggende arbeid i bedriften, både primær- og sekundærforebyggende arbeid

Først publisert: 11. april 2016 Sist faglig oppdatert: 28. november 2016